AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Äger ingen bil, cyklar och går. Har inget problem. Dock har jag dragit ner på businessclass för att ta mindre plats
Det är ju tvärtom, om det bara är businessclass blir det hälften så många platser i planet och därmed färre resenärer och mindre utsläpp ;).
Det måste vara lågprisflyget som är boven :cool:
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
E
L L A Axelsson skrev:
Nej, inte vad jag vet.
Det är en fin snubbe, en legend på detta forum!
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är ju tvärtom, om det bara är businessclass blir det hälften så många platser i planet och därmed färre resenärer och mindre utsläpp ;).
Det måste vara lågprisflyget som är boven :cool:
Kostat enormt mycket CO2 per säte dock. Inom Europa är det ju dessutom samma standard på sätena i princip. Bara ett skynke mellan mig och pöbeln. Kan jag lika gärna sitta med pöbeln.

Vart mörkrädd över mina svenska medresenärer när jag flög till Palma i höstas för konferens. Det var en svinstia på planet när man klev av. Alla i mitt sällskap var shockade
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Jag fattar inte heller konceptet med all inclusive. Man vill ju ut och testa lite lokala maträtter på resmålet, och hotellen brukar oftast ha internationell turistmat.
Dessutom så lider de lokala restaurangägarna hårt av detta påfund.
Jag köper det till viss del om man har mindre barn som hela tiden ska ha glass och mellanmål och grejer. De äter väl också oftast bara pannkakor, köttbullar eller korv med pommes :D

Frukost vill jag gärna ha på hotellet däremot
Bor man på ett vettigt hotell så är ju hotellresturangen bra. Men man vill ju äta på olika ställen varje kväll
 
  • Gilla
hallingguza och 1 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Räcker strömmen till?
Finns ju propellerplan som då skulle kunna driva sig själv. Både elverk och flygplan i ett.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Minnie Mesola och 2 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Finns ju propellerplan som då skulle kunna driva sig själv. Både elverk och flygplan i ett.
Perpetuum mobile?
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Nu är det lite utanför ämnet, men jag skulle vilja fråga hur ni ser på det här med koldioxidutsläpp vid semesterresor.
anders07 anders07 skrev:
Med tanke på hur lite av koldioxidutsläpp som faktiskt kommer från flyget globalt kommer mina årliga flygresor varken göra till eller från...

Visst, det är bland de största utsläppen man som privatperson gör på kort tid men att lämna bort kött och bli vegetarian gör mycket, mycket mer under din livstid.
Jag äter vegetariskt, vi har två elbilar, solceller på taket, återvinner allt och köper ofta second hand så jag tänker flyga, med gott samvete, på semester en eller två gånger per år...
Jag skiter i att fara runt hitådit när jag är ledig, och äter kött med gott samvete!
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag skiter i att fara runt hitådit när jag är ledig, och äter kött med gott samvete!
Gör det om du vill... Jag vet inte varför du citerar mig, jag har inte sagt att någon annan ska göra något, bara vad som påverkar klimatet och vad jag gör...
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Försökte kolla vad det kostade i Åre Björnen där vi bodde många gånger med barnen på 90 och 00 talet.
Men idag kan man ju inte få upp en tabell som förr på priser, utan man måste söka vecka, storlek, tillbehör mm för att få upp ett pris.
Det är för bökigt.
Cypern har vi just bokat 1-8/5 halvpension frukost/middag, 13.500:- för 2 pers.
Veckan efter kostar samma hotell 15.000:- per person.
Var där samma vecka förra året, varmt o skönt, men badvattnet var på gränsen, typ 20 grader.
Jag är ingen gourmand, buffen på hotellet duger för mig.
Lite utanför ämnet.
Planet går tidigt, 6.30. Trots att jag har mindre än en timme till Arlanda tar vi in på hotell Arlanda Stad kvällen innan, en natt med frukost, transfer och en veckas parkering i garage är billigare än att parkera på Arlanda.
 
  • Gilla
  • Wow
aunnr1 och 5 till
  • Laddar…
O
L lordi skrev:
Jag fattar inte heller konceptet med all inclusive. Man vill ju ut och testa lite lokala maträtter på resmålet, och hotellen brukar oftast ha internationell turistmat.
Dessutom så lider de lokala restaurangägarna hårt av detta påfund.
Jag köper det till viss del om man har mindre barn som hela tiden ska ha glass och mellanmål och grejer. De äter väl också oftast bara pannkakor, köttbullar eller korv med pommes :D

Frukost vill jag gärna ha på hotellet däremot
All inklusive har en jättefördel! Man kan ligga vid poolen hela dagen, behöver varken tänka på mat eller dryck utan det liksom bara kommer serverar!

Har varit på en All inclusive och då så passade det helt perfekt för vi ville verkligen bara lappa sol och sova. Whisky cola kom i en strid ström och sen kunde man sova lite gott.

Sen är det en fördel rent kostnadsmässigt då du vet innan vad resan kostar.
 
  • Gilla
  • Haha
Fartland och 4 till
  • Laddar…
När jag var liten så åkte vi skidor på diverse olika ställen i sverige, jag kommer inte ihåg hur stugorna såg ut eller låg - jag tror det var rätt enkel standard och sällan precis i backen men inte så långt ifrån, i åre minns jag vi hyrde vi en stuga av en gubbe en bit från åre, tog bilen varje morgon - att jag minns det var att vi iallafall ett av åren fortfarande hade en gammal diselmerca som hade svårt att ta sig upp sitsta biten till stugan. Jag har för mig vi hade med oss matsäck, renfällar och sittunderlag och inte käkade på resturang. Detta var väl nånstans 1979-80. Skidorna på taket. Ingen takbox. Hur allt fick plats förstår jag inte... Därefter körde föräldrarna saab och jag minns inte att vi inte kom fram med den. :D Jag tror att både stughyra och mat var billigt, men säkert kunde man även på den tiden bo mitt i backen och käka i nån resturang i backen och troligen var det ännu dyrare om man gjorde så på den tiden?

anders07 anders07 skrev:
Jag äter vegetariskt, vi har två elbilar, solceller på taket, återvinner allt och köper ofta second hand så jag tänker flyga, med gott samvete, på semester en eller två gånger per år...
Jag tycker CO2 bidraget absolut är en faktor som gör en resa mindre kul. Jag tänker det känns dumt att ta en kort weekend nånstans, ska man resa med flyg så bör det vara en bra bit att åka och man ska gärna stanna borta ett tag. Jag kör ca 95% på el och äter kanske 80% veg.

Bra att tänka på denna faktor iallafall. Så får man välja var man vill belasta...

Isakare Isakare skrev:
Trots att jag har mindre än en timme till Arlanda tar vi in på hotell Arlanda Stad kvällen innan, en natt med frukost, transfer och en veckas parkering i garage är billigare än att parkera på Arlanda.
Vilket bra tips! Jag flyger sällan, men då jag gör det tar jag nästan alltid pendeln, då jag har ca 25 minuter från dörren till arlanda... Bil tar längre tid... Men har kollegor som har längre att åka och brukar beställa taxiservice... Visste inte det var så prisvärt bo på arlanda...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Försökte kolla vad det kostade i Åre Björnen där vi bodde många gånger med barnen på 90 och 00 talet.
Men idag kan man ju inte få upp en tabell som förr på priser, utan man måste söka vecka, storlek, tillbehör mm för att få upp ett pris.
Det är för bökigt.
Cypern har vi just bokat 1-8/5 halvpension frukost/middag, 13.500:- för 2 pers.
Veckan efter kostar samma hotell 15.000:- per person.
Var där samma vecka förra året, varmt o skönt, men badvattnet var på gränsen, typ 20 grader.
Jag är ingen gourmand, buffen på hotellet duger för mig.
Lite utanför ämnet.
Planet går tidigt, 6.30. Trots att jag har mindre än en timme till Arlanda tar vi in på hotell Arlanda Stad kvällen innan, en natt med frukost, transfer och en veckas parkering i garage är billigare än att parkera på Arlanda.
Ett rimligt boende för två familjer v9 landar på drygt 30 i de flesta fall, 10 000 för liftkort per familj, 3500 för två skidskolor, 4000 för hyrskidor, 3000-4000 för bränsle till bilen....

Så, 35 000 plus mat och dryck för en veckas skidåkning för en barnfamilj....
 
  • Wow
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Ett rimligt boende för två familjer v9 landar på drygt 30 i de flesta fall, 10 000 för liftkort per familj, 3500 för två skidskolor, 4000 för hyrskidor, 3000-4000 för bränsle till bilen....

Så, 35 000 plus mat och dryck för en veckas skidåkning för en barnfamilj....
Hua ligen Nu åkte vi under så många år 1988-2006, men över 10" för boende, liftkort och skidhyra tror jag aldrig vi betalade.
 
P PurreP skrev:
Ett rimligt boende för två familjer v9 landar på drygt 30 i de flesta fall, 10 000 för liftkort per familj, 3500 för två skidskolor, 4000 för hyrskidor, 3000-4000 för bränsle till bilen....

Så, 35 000 plus mat och dryck för en veckas skidåkning för en barnfamilj....
Vi brukar köra 4 dagar för att ungarna orkar inte mer ändå. Det landar runt 30k
Tror det handlar mycket om hur man äter
 
P PurreP skrev:
Ett rimligt boende för två familjer v9 landar på drygt 30 i de flesta fall, 10 000 för liftkort per familj, 3500 för två skidskolor, 4000 för hyrskidor, 3000-4000 för bränsle till bilen....

Så, 35 000 plus mat och dryck för en veckas skidåkning för en barnfamilj....
Och om det inte är två familjer som delar boendet ett par tusen till då.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.