J jawen skrev:
Suck, du beter dig verkligen korkat ibland.
Nu blandar du in Kooperativa ekonomiska föreningar, & jag vet att KF bildades på 1800-talet och att Arla är störst på den förenings sidan i dagsläget.

Men vi pratade bokslut/ekonomiska redovisningar mm, där finns kreditbedömningar som en ytters viktig punkt & olika "redskap" för att tolka företags tidigare "siffror"

Men jönsa på du, jag lägger ner detta ämne med dig världsmästaren " på allt"
Jag läser bara vad du skriver, är det korkat att utgå ifrån det?
Du skriver Sveriges största ekonomiska förening och det är odiskutabelt KF. Menar du danskregistrerade Arla (som när det var svenskt var mycket mindre än KF) kan du skriva det istället för att idiotförklara dom som korrigerar dina återkommande faktafel.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jag läser bara vad du skriver, är det korkat att utgå ifrån det?
Du skriver Sveriges största ekonomiska förening och det är odiskutabelt KF. Menar du Arla kan du skriva det istället för att idiotförklara dom som korrigerar dina återkommande faktafel.
Varför skulle jag ens blanda in Kooperativa föreningar, när vi diskuterade årsredovisningar!!!
Dom är ju i praktiken varandras motpoler!

Finns väl ingen likhet mellan "kreditbolag" & dess alla föreningar och med Kooperativa föreningar som Lantmännen, Arla, KF, Södra & OK.

J jawen skrev:
Varför skulle jag ens blanda in Kooperativa föreningar, när vi diskuterade årsredovisningar!!!
Dom är ju i praktiken varandras motpoler!

Finns väl ingen likhet mellan "kreditbolag" & dess alla föreningar och med Kooperativa föreningar som Lantmännen, Arla, KF, Södra & OK.
Det får du fråga dig själv…Det var DU som blandade in din far som medgrundare av Sveriges största ekonomiska förening (som är KF) och lade upp till följdfrågor då KF bildades 1899

Nissens
harry73 harry73 skrev:
Så det är de låghängande frukt. Där ska vi ha åtgärder. Det var något mp förstod, men nya regeringen tar flera steg tillbaka och då blir det en hel annan verklighet.
MP har gjort stor skada i Sverige och mot miljön. OM de förstod det du säger så kompenserar inte det nedläggningen av kärnkraften. Man kan inte tänka sig någon mer miljövänlig energikälla map växthuseffekten…

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Så lagar och förordningar säger att just Sverige ska ha högsta pris på drivmedel i EU samtidigt som lagar och förordningar säger att man samtidigt får öka kolförbränningen i tex Tyskland, i synnerhet när Putin ställt till med detta extrema elände?
Det är helt fritt för oss att lösa detta hur vi vill, hur är självvalt, dvs om vi skippar reduktionsplikten så kan vi bara göra något annat, problemet är att de andra alternativen är långt svårare och tar längre tid.

D djac skrev:
Det är helt fritt för oss att lösa detta hur vi vill, hur är självvalt, dvs om vi skippar reduktionsplikten så kan vi bara göra något annat, problemet är att de andra alternativen är långt svårare och tar längre tid.
Jo nu lever vi i nutid och om Sverige följer reduktionsplikten har mikroskopisk betydelse för miljön i världen.
Just nu gäller det ju att minimera allt som kan skapa inflation isf självplågeri.
Sen är vi smarta så bygger vi upp energissystemet igen och snabbt reducera alla fossila bränslen.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Problemem med lagring och de olika metoder som finns, samt hur lagring inverkar på energiformers klimatavtryck:

Nytt ord lärt: Dunkelflaute

• Gilla
jawen
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo nu lever vi i nutid och om Sverige följer reduktionsplikten har mikroskopisk betydelse för miljön i världen.
Just nu gäller det ju att minimera allt som kan skapa inflation isf självplågeri.
Sen är vi smarta så bygger vi upp energissystemet igen och snabbt reducera alla fossila bränslen.
Precis som huruvida du och jag betalar skatt eller ej, japp, det betyder verkligen ingenting, ändå är samhället så bestämt på denna punkten.

Bara tröttsamt med obildade kommentarer runt klimat, bättre att man inte säger något om man inte ens orkar läsa in det basala.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
videopac och 4 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Men hur svårt kan det vara? Läs själv: [länk]

Men i korthet, om jag som glad amatör läst saker rätt:
  • Segmentet "Heat" gick inte så bra, eftersom de främst värmer folks hem i Tyskland och Nederländerna. När gaspriset och utsläppsrätter går upp, och man redan lovat att värma folks hem till ett visst pris, så går man back.
  • Vattenfall hade ett underliggande resultat som var positivt - ca 37 miljarder på helåret - men med jämna mellanrum så behöver de värdera om sina prissäkringar (så man inte får en gigantisk överraskning när de väl ska uppfyllas), och eftersom prissäkringarna är på en lägre nivå än vad de skulle vara om de gjordes idag så betraktas det som en finansiell förlust.
Så även om de inte hade haft de omvärderade prissäkringarna så hade de inte gjort hundratals miljarder i vinst. Faktum är att sett till helåret så fick de i snitt lägre pris för sin el 2022 än 2022. (Däremot var sista kvartalet 2022 bättre än motsvarande 2021, av förståeliga skäl.)
Jo men här ligger den stora gåtan hur man värderat sina prissäkringar?
Jag tror det här är mer en bokföringsmässig förvrängning av verkligheten.
Någonstans måste ju de enorma inkomsterna finnas och i såfall är det Statkraft-Norge, Fortum-Finland samt EON/Uniper som dragit in pengarna? EON/Uniper tror jag inte på.
Var är pengarna? (förutom då flaskhalsavgifterna som nätägarna håvat in)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Precis som huruvida du och jag betalar skatt eller ej, japp, det betyder verkligen ingenting, ändå är samhället så bestämt på denna punkten.

Bara tröttsamt med obildade kommentarer runt klimat, bättre att man inte säger något om man inte ens orkar läsa in det basala.
Vem är kommer med "obildade kommentarer runt klimat" anser du?

G OMathson skrev:
Det var en ren provokation mot mig och helt i linje med hur de "röd-gröna" polariserar debatter nuförtiden!
Inget att bry sig om.

• Gilla
  • Haha
baal och 4 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
De som verkligen tror att deras köksbordsiakttagelser skulle vara relevanta när dessa går på tvärs med den samlade sakkunskapen, i frågor där det råder närmast global konsensus. Det är såklart trams och ett spinn för att bejaka massorna, dumt att gå på det.

• Haha
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
De som verkligen tror att deras köksbordsiakttagelser skulle vara relevanta när dessa går på tvärs med den samlade sakkunskapen, i frågor där det råder närmast global konsensus. Det är såklart trams och ett spinn för att bejaka massorna, dumt att gå på det.
Jag ser det knappast som en "köksbordisaktagelse" när man ser resultatet från COP27.
Jorden är rund och inom EU finns det då länder som vägrar att erkänna att kärnkraft är en bra lösning (ihop med vindkraft) och där står vi och stampar. Reduktionsplikten är av mycket marginell betydelse i det stora hela.
Skulle Tyskland satsa på kärnkraften igen så hade det mycket stor betydelse för klimatet.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Bla, bla, bla.
Jag skattade bort 78% av varje krona redan för över 30 år sedan, & min far (som hög ekonom) var med & grundade Sveriges största ekonomiska förening, så jag har vuxit upp med denna miljön.

Allt handlar om det man kallar "smart skatteplanering", d.v.s att skatta bort så lite det bara går, med vilka medel som helst......Och försöka hålla sig "under radarn"
Och det kommer nya avancerade tekniker regelbundet, så väldigt svårt för myndigheter att påvisa/bevisa.

Men kapaciteten för att kontrollera ALLA dessa företag finns INTE, så väldigt många % slinker undan "rättvisan" långa arm.
Men det är inte likaställt med att det "mestadels" är korrekta gjorda bokföringar
Men gnäller gör du väl om någon stjäl DINA saker. Men men det är skillnad

P paralun skrev:
Jo men här ligger den stora gåtan hur man värderat sina prissäkringar?
Jag tror det här är mer en bokföringsmässig förvrängning av verkligheten.
Någonstans måste ju de enorma inkomsterna finnas och i såfall är det Statkraft-Norge, Fortum-Finland samt EON/Uniper som dragit in pengarna? EON/Uniper tror jag inte på.
Var är pengarna? (förutom då flaskhalsavgifterna som nätägarna håvat in)
Det är väl rimligt att man värderar dem till vad marknaden värderar ett motsvarande kontrakt just nu? Eftersom en hel del av kontrakten gjordes upp när elpriset var lågt (och hade varit lågt under en längre tid), så är värdet på dem rimligen negativt.

De stora elbolagen har säkert fått en del av kakan, så länge de inte har haft stora fasta kontrakt som sänkt dem (Uniper, t.ex.). Vattenfall har ju uppenbart fått en ökad vinst om man bortser från futures - bara inte på nivåerna som karlmb hävdade.

Elbolag som inte kan prissäkra så bra (t.ex. om de bara har vindkraft) har säkert fått en del oväntad vinst.

En del av pengarna har troligen hamnat hos spekulanter som köpt derivat för att spekulera i höjda elpriser.

Sen finns förstås en del av "vinsten" hos företag som har prissäkrat, och därför slipper betala skyhöga elpriser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.