J jawen skrev:
Det är därför många mångmiljonären NOLL-taxerar ;)
Nu pratar vi inte en enskild persons privatekonomi utan ett företags bokslut. Ganska stor skillnad imho
 
P paralun skrev:
Klart det påverkar!
Rena dumheterna när man ser att idag har Tyskland eldat sitt kol igen ,ca 25000MW... och vi ska plåga oss själva med reduktionsplikt, Bror Duktig-Sverige!
[länk]
Nu håller jag med dig om reduktionsplikten iof
men inga politiker i Europa förutsåg Den galne puttins förehavanden, jo det finns många förståsigpåare bland lekmän som visste att det skulle gå så här.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vattenfalls resultat rensat från jämförelsestörande poster så beräknas det underliggande rörelseresultatet för kvartalet till 13,5 miljarder – en ökning från 9,1 miljarder ett år tidigare.

Alltså inte en femdubbling även om man räknar så. Men visst, det är en ökning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ökade energipriser är huvudorsaken till stigande inflation sista 1,5 året. Elpris i mycket högre grad än drivmedelspris. Men att man ska kunna märka en stark unik svensk inflationspåverkande faktor (reduktionsplikten) är du den första som påstår.
Om det är den hela orsaken det betvivlar jag stark. Ex potatisen gick upp 30% i butik året efter skörd och det före prishöjning på drivmedel och var många produkter som gjorde det.
Om man nu räknar på det lite lätt så är producenterna grovt överkompenserarade. Handeln tar inte ut full kompensation enl uppgft.
Men framför allt har inte en enda bonne gnällt på två år över priserna och det har väl inte hänt seda sjuttiotalet
 
G
D djac skrev:
Jo, vi har många som nuförtiden anser att lagar och regler är fåniga, det når idag ända upp i regeringen, det ändrar dock inte deras relevans.
Så lagar och förordningar säger att just Sverige ska ha högsta pris på drivmedel i EU samtidigt som lagar och förordningar säger att man samtidigt får öka kolförbränningen i tex Tyskland, i synnerhet när Putin ställt till med detta extrema elände?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu pratar vi inte en enskild persons privatekonomi utan ett företags bokslut. Ganska stor skillnad imho
Löjligt svar av dig!
Det går i praktiken till på SAMMA sätt!
 
K kortis skrev:
Om det är den hela orsaken det betvivlar jag stark. Ex potatisen gick upp 30% i butik året efter skörd och det före prishöjning på drivmedel och var många produkter som gjorde det.
Om man nu räknar på det lite lätt så är producenterna grovt överkompenserarade. Handeln tar inte ut full kompensation enl uppgft.
Men framför allt har inte en enda bonne gnällt på två år över priserna och det har väl inte hänt seda sjuttiotalet
Läs igen vad jag skrev. Elpriset började stiga för 1,5 år sen. Prishöjning på drivmedel var det en annan skribent som menade var huvudorsaken
 
G OMathson skrev:
Så lagar och förordningar säger att just Sverige ska ha högsta pris på drivmedel i EU samtidigt som lagar och förordningar säger att man samtidigt får öka kolförbränningen i tex Tyskland, i synnerhet när Putin ställt till med detta extrema elände?
Just Sverige får inte prisreglera elenergi och det går ju inte ens enl en del.
Vi kan inte ta av deras vinster heller.
Vi kan inte ta bort elområden el göra om
Vi kan inte kraftigt reducera reduktionsplikten
Det är en jävla massa som inte går i Sverige men som går att göra i andra länder i Europa, det finner jag märkligt
 
  • Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Löjligt svar av dig!
Det går i praktiken till på SAMMA sätt!
Där tycker jag du ska tala med en duktig revisor.
Som min sade det företag som gnäller på skatt ska byta revisor
 
Z Zodde skrev:
Läs igen vad jag skrev. Elpriset började stiga för 1,5 år sen. Prishöjning på drivmedel var det en annan skribent som menade var huvudorsaken
Sorry!
 
  • Gilla
Zodde
  • Laddar…
J jawen skrev:
Löjligt svar av dig!
Det går i praktiken till på SAMMA sätt!
Det säger bara den som varken har pejling på företagsekonomi eller skatteplanering för privatpersoner
 
Z Zodde skrev:
Det säger bara den som varken har pejling på företagsekonomi eller skatteplanering för privatpersoner
Bla, bla, bla.
Jag skattade bort 78% av varje krona redan för över 30 år sedan, & min far (som hög ekonom) var med & grundade Sveriges största ekonomiska förening, så jag har vuxit upp med denna miljön.

Allt handlar om det man kallar "smart skatteplanering", d.v.s att skatta bort så lite det bara går, med vilka medel som helst......Och försöka hålla sig "under radarn"
Och det kommer nya avancerade tekniker regelbundet, så väldigt svårt för myndigheter att påvisa/bevisa.

Men kapaciteten för att kontrollera ALLA dessa företag finns INTE, så väldigt många % slinker undan "rättvisan" långa arm.
Men det är inte likaställt med att det "mestadels" är korrekta gjorda bokföringar
 
J jawen skrev:
Bla, bla, bla.
Jag skattade bort 78% av varje krona redan för över 30 år sedan, & min far (som hög ekonom) var med & grundade Sveriges största ekonomiska förening, så jag har vuxit upp med denna miljön.

Allt handlar om det man kallar "smart skatteplanering", d.v.s att skatta bort så lite det bara går, med vilka medel som helst......Och försöka hålla sig "under radarn"
Och det kommer nya avancerade tekniker regelbundet, så väldigt svårt för myndigheter att påvisa/bevisa.

Men kapaciteten för att kontrollera ALLA dessa företag finns INTE, så väldigt många % slinker undan "rättvisan" långa arm.
Men det är inte likaställt med att det "mestadels" är korrekta gjorda bokföringar
Du lägger upp för en smash.
Sveriges största ekonomiska förening är KF. Den grundades 1899. Om din far var med å grundade den (som hög ekonom) borde han vara åtminstone ha varit 30 år då då och >150år om han levat idag… ??
 
  • Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du lägger upp för en smash.
Sveriges största ekonomiska förening är KF. Den grundades 1899. Om din far var med å grundade den (som hög ekonom) borde han vara åtminstone ha varit 30 år då då och >150år om han levat idag… ??
Det finns väl gott om människor som lever idag vars föräldrar hade varit 150 år om de i sin tur levat? Nu säger jag inte att det är så i det här fallet, just sayin’ :cool:
 
Z Zodde skrev:
Du lägger upp för en smash.
Suck, du beter dig verkligen korkat ibland.
Nu blandar du in Kooperativa ekonomiska föreningar, & jag vet att KF bildades på 1800-talet och att Arla är störst på den förenings sidan i dagsläget.

Men vi pratade bokslut/ekonomiska redovisningar mm, där finns kreditbedömningar som en ytters viktig punkt & olika "redskap" för att tolka företags tidigare "siffror"

Men jönsa på du, jag lägger ner detta ämne med dig världsmästaren " på allt"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.