A Abies koreana skrev:
Fast...Preem varnar för att sänkt reduktionsplikt höjer dieselpriset.

Preem tror att sänkt reduktionsplikt kan leda till ännu högre priser (di.se)
Preem är väl part i målet som stor producent av just produkten som blandas in i bränslet, tänker jag.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Är du dum på riktigt, eller låssas du bara?
Asså, så himla taskmörtigt uttryckt. Var kanske inte mig ni syftade på men förstår ni inte att folk kan bli ledsna i ögat?

Finns det inga regler på forum?
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Preem är väl part i målet som stor producent av just produkten som blandas in i bränslet, tänker jag.
Faktum är ju att det kommer bli brist på ren diesel eftersom ungefär hälften av vår förbrukning kommer från Ryssland, och importen därifrån stoppas from 5/2....
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Varför importerar vi diesel, Sverige har ju egna raffinaderier (Preem, ST1) som borde täcka behovet eller i vart fall en mycket stor del?
 
Jag vet inte hur det ser ut i Sverige, 50 % är EU-nivå....
 
Z Zodde skrev:
Bokslutet är nog inget fel på.
Men för den som inte kan grundläggande redovisningsprinciper blir det förvirrande.
Du låtsas som att du sitter på någon kunskap här, kläm fram med förklaringen, eller knip igen.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Hoppade bara runt lite men hon verkar förespråka vätgastillverkning/lagring vilket är väldigt experimentellt och omges av både höga kostnader och tekniska problem. Nu har vi haft tur med en mild och blåsig vinter men med dubblat energibehov framöver och fullt utbyggd vattenkraft så behöver vi stabil baskraft. Och då är det antingen fossil eller kärnkraft som gäller. Vätgas kanske kan bli något i framtiden men det är inget vi bör satsa på annat än för forskning i nuläget.


[länk]

[länk]

[länk]
Det var inte bara vätgas, titta på hela föredraget.
 
R Riverground skrev:
Planerbar energi är antingen kärnkraft eller t ex fossil som naturgas (då vattenkraften är färdigutbyggd). Det blir då märkligt att Svt endast driver att vindkraft behövs när företagsledarna nämner baskraft. Det påminner lite om Sven Melanders sketch med "fred på jorden".

Det blir inte särskilt lätt att vara politiker när media har en agenda att hausa vindkraft utan att ha med någon expert som talar om problemen med vindkraft? Det är trevligare när det är nyans i diskussionerna lika den här samtalet Kvartal höll [länk]

Hur ofta blev den förra regeringen pressad över att vi hade Europas högsta reduktionsplikt vilket eldar på inflationen, och varför de inte likt andra länder som Finland sänkte reduktionsplikten när kriget bröt ut? Och att reduktionsplikten visat sig vara negativ för klimatet? Jag försökte googla men hittade bara artiklar där reduktionsplikten hyllades.


[länk]
[länk]
Du får ju titta på föredraget från Chalmers.
 
E El-Löken66 skrev:
Asså, så himla taskmörtigt uttryckt. Var kanske inte mig ni syftade på men förstår ni inte att folk kan bli ledsna i ögat?

Finns det inga regler på forum?
Ta inte åt dig, han tänkte på Zodde.
 
  • Haha
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du låtsas som att du sitter på någon kunskap här, kläm fra med förklaringen, eller knip igen.
Vad snackar du om «låtsas som jag sitter på nån kunskap”!!???

Jag kan läsa en delårsrapport/årsbokslut…
Det är ingen unik kunskap, det är det många som kan här i Sverige. Tyvärr finns några här på BH som inte kan det. Finns goda online-utbildningar om man är intresserad.

”Vattenfall kommer göra vinst på flera 100 miljarder”
”Vattenfall kommer 5dubbla intäkterna”

Idag fick vi svaret och du var lurad upp på läktaren (igen)
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vad snackar du om «låtsas som jag sitter på nån kunskap”!!???

Jag kan läsa en delårsrapport/årsbokslut…
Det är ingen unik kunskap, det är det många som kan här i Sverige. Tyvärr finns några här på BH som inte kan det. Finns goda online-utbildningar om man är intresserad.

”Vattenfall kommer göra vinst på flera 100 miljarder”
”Vattenfall kommer 5dubbla intäkterna”

Idag fick vi svaret och du var lurad upp på läktaren (igen)
Nej, du ska förklara hur Vattenfall kunde gå back eller noll när elpriset skenade.
 
K karlmb skrev:
Ta inte åt dig, han tänkte på Zodde.
Det var dig han menade, inte ens det klarar du av å ta till dig…
 
K karlmb skrev:
Nej, du ska förklara hur Vattenfall kunde gå back eller noll när elpriset skenade.
Står i bokslutskommuniken
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Står i delårsrapporten
Nej. Vi har redan tittat på den som du minns.
 
K karlmb skrev:
Nej. Vi har redan tittat på den som du minns.
Du är ute å seglar. Den kom idag 08.00
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.