Om man vill styra vp på ext utgången duger en 2x0.75m2 typ "lampsladd" då? Det är väl ingen ström genom utan utgången ska väl bara slutas
 
Försumbar ström så det skall räcka. Tror vi har haft det uppe men upprepar för säkerhets skull, det måste vara en Shelly med potentialfri utgång, typ Shelly 1/Shelly Plus 1.
 
  • Gilla
viprovar och 1 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
Försumbar ström så det skall räcka. Tror vi har haft det uppe men upprepar för säkerhets skull, det måste vara en Shelly med potentialfri utgång, typ Shelly 1/Shelly Plus 1.
Japp har shelly 1 som ska användas
 
Har en annan shelly1 där jag får larm om oljebrännaren stannar, där har jag en enkel fk idag som test..
Kan jag köra med samma typ av kabel där, är bara en 220 signal så ingen last
 
Jag har en lampa som styrs av två knappar. Behöver jag en Shelly-re till båda?

Jag har hue-lampor. Om man stänger av en strömbrytare med shelly bakom, då förstår jag att man kan slå på strömbrytaren genom app etc, men när strömbrytaren är av..kan jag styra min hue utan att slå på shelly först?
 
R
R Ritte Tay skrev:
Jag har en lampa som styrs av två knappar. Behöver jag en Shelly-re till båda?
Vad är en Shelly-re?

Du kan styra en lampa med två knappar genom att trappkoppla dem innan valfri shelly. Eller skaffar du en shelly med två ingångar. Eller skaffar du två shelly och låter den ena styra den andra.

Det beror på förutsättningarna vad som är lämpligast.

R Ritte Tay skrev:
Jag har hue-lampor. Om man stänger av en strömbrytare med shelly bakom, då förstår jag att man kan slå på strömbrytaren genom app etc, men när strömbrytaren är av..kan jag styra min hue utan att slå på shelly först

Nej, en strömlös HUE går förstås inte att styra.
 
R RoAd skrev:
Du kan styra en lampa med två knappar genom att trappkoppla dem innan valfri shelly. Eller skaffar du en shelly med två ingångar.
Man behöver inte trappkoppla eller använda flera ingångar. Med impulsfjädrar i brytarna kan man parallellkoppla hur många knappar som helst på en ingång.
 
R RoAd skrev:
Vad är en Shelly-re?

Du kan styra en lampa med två knappar genom att trappkoppla dem innan valfri shelly. Eller skaffar du en shelly med två ingångar.
Shelly-relä, telefonen ville skriva annat tydligen.
Knapparna är placerade på på olika sidor av rummet, är det enklast att ha två shellyn då? Den ena brytaren är vanligen men där andra är en dimmer. Vet inte om de är trappkopplade idag, är dålig på sånt. Är det enklare att köpa två Shelly-relär istället?

Tänkte låta en elektriker sköta installationen, är det mycket jobb för de att trappkoppla dimmmern och brytaren?
 
R
useless useless skrev:
Man behöver inte trappkoppla eller använda flera ingångar. Med impulsfjädrar i brytarna kan man parallellkoppla hur många knappar som helst på en ingång.
Det beror på om man vill ha fjädrande knappar eller inte. Vill man det så kan man förstås parallellkoppla. Vill man ha en "klassisk" växlande funktion så trappkopplar man.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
R
R Ritte Tay skrev:
Shelly-relä, telefonen ville skriva annat tydligen.
Knapparna är placerade på på olika sidor av rummet, är det enklast att ha två shellyn då? Den ena brytaren är vanligen men där andra är en dimmer. Vet inte om de är trappkopplade idag, är dålig på sånt. Är det enklare att köpa två Shelly-relär istället?

Tänkte låta en elektriker sköta installationen, är det mycket jobb för de att trappkoppla dimmmern och brytaren?
Kan båda knapparna styra samma lampa nu så är de redan idag trappkopplade. Om de inte är det så är det inte ens säkert att det går eftersom det kräver att det går att dra kablar hela vägen mellan dem.

Att använda två shelly för att låta den ena styra den andra kräver en del konfiguration i dem. Är du inte bekväm med det så skippa den idén. Din elektriker lär inte reda ut det.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Kan båda knapparna styra samma lampa nu så är de redan idag trappkopplade. Om de inte är det så är det inte ens säkert att det går eftersom det kräver att det går att dra kablar hela vägen mellan dem.

Att använda två shelly för att låta den ena styra den andra kräver en del konfiguration i dem. Är du inte bekväm med det så skippa den idén. Din elektriker lär inte reda ut det.
Om det är konfigurera i gui/appen så fixar jag det. Är rätt bra på automatisering etc men just el-installation vill jag inte röra pga kraftig stöt jag fick när jag var yngre.

Men då utgår jag från att de är trappkopplade.
Hur gör ni med rutiner etc som använder smarta lampor? Har ni ett steg som ser till att Shellyn slår på strömmen och sedan utför man vad som ska göras i smarta lampan (ställa in färg etc).

Vill mest införskaffa shelly så att jag kan styra min belysning/scener även om någon råka stänga av belysning med strömbrytare.
 
R Ritte Tay skrev:
Hur gör ni med rutiner etc som använder smarta lampor? Har ni ett steg som ser till att Shellyn slår på strömmen och sedan utför man vad som ska göras i smarta lampan (ställa in färg etc).
Man styr strömmen till lampan antingen med en shelly/motsvarande plugg eller har en smart lampa - Inte både och.
Vill man ha något bakom knappen som styr en smart lampa så får man koppla om så att pucken bakom knappen inte stänger av strömmen till lampan, utan bara skickar en signal till lampan eller någon hubb som kan styra lampan. Eller byta strömbrytaren till en Hue switch eller (eller annan smart switch om man har någon hubb som kan samla ihop signalerna).
 
R
R Ritte Tay skrev:
Men då utgår jag från att de är trappkopplade.
Knappen och dimmern styr idag samma lampa? Ja, då kan du utgå från det, och då ska det gå att sätta en shelly som styrs av båda knapparna. Vill du behålla dimmerfunktionen så måste det vara en dimmer-puck för du kan inte kombinera en dimmer och en strömbrytare till en vanlig relä-puck.

R Ritte Tay skrev:
Hur gör ni med rutiner etc som använder smarta lampor, har ni ett steg som ser till att Shellyn slår på strömmen och sedan utför man vad som ska göras i smarta lampan (ställa in färg etc).
Om lampan är smart så sätts den förstås inte bakom en reläpuck utan är alltid strömsatt.

R Ritte skrev:
Vill mest införskaffa shelly så att jag kan styra min belysning/scener även om någon råka stänga av med strömbrytare.
Låter med som om du kanske ska koppla bort strömbrytarna och göra uttagen konstant spänningssatta istället.
 
useless useless skrev:
Man styr strömmen till lampan antingen med en shelly/motsvarande plugg eller har en smart lampa - Inte både och.
Vill man ha något bakom knappen som styr en smart lampa så får man koppla om så att pucken bakom knappen inte stänger av strömmen till lampan, utan bara skickar en signal till lampan eller någon hubb som kan styra lampan. Eller byta strömbrytaren till en Hue switch eller (eller annan smart switch om man har någon hubb som kan samla ihop signalerna).
Ah, fattar. Ifall jag inte stänger av strömmen och bara skickar en signal så kommer jag inte kunna stänga av belysningen ifall min HA/nätverk ligger nere.

Trodde att jag kunde installera Shelly så att jag kunde slå på/av strömmen även om nätverk är nere men att jag fortfarande kan slå på/av hue ifall jag stängt av med strömbrytare.
 
R RoAd skrev:
Knappen och dimmern styr idag samma lampa? Ja, då kan du utgå från det, och då ska det gå att sätta en shelly som styrs av båda knapparna. Vill du behålla dimmerfunktionen så måste det vara en dimmer-puck för du kan inte kombinera en dimmer och en strömbrytare till en vanlig relä-puck.



Om lampan är smart så sätts den förstås inte bakom en reläpuck utan är alltid strömsatt.



Låter med som om du kanske ska koppla bort strömbrytarna och göra uttagen konstant spänningssatta istället.
Finns det en några nackdelar med att ha de konstant Spänningsatta? Låter som att jag fortfarande behöver en separat smart-brytare för att slå på/av lampan om jag vill operera manuellt

Sorry om jag låter som en total amatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.