712 104 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Skönt att inte alla lägger sig ner, Chevas senaste crate engine (köpa färdig motor/motorpaket i låda) i bilden nedan. Över 1.000hk
https://www.chevrolet.com/performance-parts/crate-engines/big-block/zz-632
https://www.chevrolet.com/performance-parts/crate-engines/big-block/zz-632
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
10,3 liter. 308 kilo. 1004 kusar. Häftigt, jo .. men i verkligheten så är det ju en smal marknad ..
Är det något från USA som gjort avtryck på mig på det senaste så är det NREs motor till "Tuataran" .. 1750 kusar på under 200 kilo motor .. synd bara att de fuskade med det första försöket ..
Är det något från USA som gjort avtryck på mig på det senaste så är det NREs motor till "Tuataran" .. 1750 kusar på under 200 kilo motor .. synd bara att de fuskade med det första försöket ..
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Jag tittade på TEF98R en "HEMI" som kostade 2692 spänn..
https://www.blocket.se/annons/stockholm/ram_dodge_lagerbil_laramie/104514722
https://www.blocket.se/annons/stockholm/ram_dodge_lagerbil_laramie/104514722
O
Och det där med överliggande och överladdning kanske ser fint ut i pratiken, men ser inte ut som nått man behöver skriva hem till mamma om
1.1-1.23L/milen med nedan motor i nya Chevrolet full size pickis. Det går det ju att köra 4x4 Hemi RAMs på som har 4cylindrar mer och 100+hk PLUS STÖTSTÄNGER
tur jag skrev "ISH" då, för ¨400kr/år är rediga pengar i sammanhanget. Jag pudlar! Jag skev fel och försökte vilseleda!Dan_Johansson skrev:
Och det där med överliggande och överladdning kanske ser fint ut i pratiken, men ser inte ut som nått man behöver skriva hem till mamma om
1.1-1.23L/milen med nedan motor i nya Chevrolet full size pickis. Det går det ju att köra 4x4 Hemi RAMs på som har 4cylindrar mer och 100+hk PLUS STÖTSTÄNGER
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Tja, 2600 var väl inom felmarginalen ..
Men det var fortfarande billigt, den släpper ju ut ganska mycket co2 .. men det kanske inte är så illa nuförtiden, de hade ju tom. fått den EURO6-certifierad ..
I övrigt så är ju stora V8-or rimliga i USA, med deras användning (dragregler etc) och de vikter på pickuperna som är där .. Ur ett globalt perspektiv vore det ju bättre att de ändrade sitt eget körbeteende och byggde lättare bilar, snarare än att trycka i små turboladdade motorer i för stora fordon ..
Men det var fortfarande billigt, den släpper ju ut ganska mycket co2 .. men det kanske inte är så illa nuförtiden, de hade ju tom. fått den EURO6-certifierad ..
I övrigt så är ju stora V8-or rimliga i USA, med deras användning (dragregler etc) och de vikter på pickuperna som är där .. Ur ett globalt perspektiv vore det ju bättre att de ändrade sitt eget körbeteende och byggde lättare bilar, snarare än att trycka i små turboladdade motorer i för stora fordon ..
I tråden "Köpa elbil, räckvidd...." diskuterades tillverkningstider på bilar, kom på en sak då, men för att inte förstöra den tråden skriver jag här, där vi ju pratar om allt från symaskiner till dollargrin
När SAAB på 80 talet presenterade 9000 gick man ut med pressmaterial om hur effektiv den nya tillverkningen var i jämförelse med de gamla bilarna de tillverkat.
Bla gick att läsa att den nya bilen hade under 100 unika skruvar, mins inte exakta antalet men det var typ 97 st.
Nån från Toyota hade då sett detta, och skickade ut pressmaterial hur många unika skruvar en Toyota hade, det var runt 15 st !!!
När SAAB på 80 talet presenterade 9000 gick man ut med pressmaterial om hur effektiv den nya tillverkningen var i jämförelse med de gamla bilarna de tillverkat.
Bla gick att läsa att den nya bilen hade under 100 unika skruvar, mins inte exakta antalet men det var typ 97 st.
Nån från Toyota hade då sett detta, och skickade ut pressmaterial hur många unika skruvar en Toyota hade, det var runt 15 st !!!
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Om man inte tolkar "unika skruvar" som en skruv som det bara finns en enda av i bilen ...
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
En mindre ice motor som under normal användning har högre fyllnadsgrad och med färre rörliga delar har högre verkningsgrad än en stor motor med låg fyllnadsgrad, det är därför "downsizing" fungerar till en viss gräns. 1L 3cyl och turbo. Inte så roligt kanske men man kan få ut rätt mycket rörelseenergi/gram tillsatt kolväte. Gärna diesel principen på det så blir det ca 25% till.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 300 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 300 inlägg