888 711 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Nåja, nu har både vi och andra länder just kärnkraftverk, så det får väl stå som bevis för att det går att planera så, precis som att caset för att bygga nu och här, kanske inte riktigt är där.D Daniel 109 skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Förändringar kan vara att minska eldandet med fossilt för uppvärmning, minska kol i stål framställning osvD djac skrev:
Vilka regler menar du att behövs?K krfsm skrev:Det han säger är rimligt, men det måste verkligen till 100% tvingande regler som säkerställer att de agerar exakt så. För det räcker med en suboptimerande ekonom på fel ställe för att de ska kvadda elmarknaden för alla andra.
(T.ex. har jag hört tre dagars lager nämnas, vilket förstås är alldeles för lite.)
Hur skulle de kvadda marknaden?
Eller, om man går lite tillbaks i tiden, att tex en hel industri dör ut i Sverige, varvsindustrin tex.G OMathson skrev:
Det är så mycket som kan hända att det inte låter sig fångas enkelt men eftersom dessa prognoser hittills varit helt fel, så kan man ju på goda grunder räkna med att även denna är så.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Ja, och det är därför vi inte får någon "effektbrist", det är ju självreglerande. Desto dyrare el -> mindre elintensiv industri i Sverige -> mer i tex Kina.D djac skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Kina verkar bygga ca 4st kolkraftverk i månaden och uppför 18st nya kärnkraftverk också, sen verkar Kina gilla att äga vindkraft i andra länder också, tex i Sverige. Ni får tycka vad ni vill men jag är inte så förtjust i det. Jag tror fortfarande att Sverige behöver både mer kk och mer vk som komplement.harka skrev:
Jag får det till att de bygger 21 kärnreaktorer just nu och det finns inget annat land som satsar så hårt på kärnkraft.G OMathson skrev:Kina verkar bygga ca 4st kolkraftverk i månaden och uppför 18st nya kärnkraftverk också, sen verkar Kina gilla att äga vindkraft i andra länder också, tex i Sverige. Ni får tycka vad ni vill men jag är inte så förtjust i det. Jag tror fortfarande att Sverige behöver både mer kk och mer vk som komplement.
Plans for New Nuclear Reactors Worldwide - World Nuclear Association (world-nuclear.org)
Så kineserna tar nog emot mycket av den industri vi själva inte klarar av att förse med elström!
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 350 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 350 inlägg
Ska vi tänka långsiktigt så tänk på avfallet +1000årD Daniel 109 skrev:
Med dagens krig, som ingen trodde skulle ske, hur kan det då bli om 100, 500 år
Tja, jag har svårt att tro att statliga LKAB kan se till att det blåser tillräckligt för att fylla de planerade vätgas lagren varje vecka så det gröna stålet blir nog ett nytt Stålverk 80 om man inte bygger planerbar kraft i tillräcklig mängd.K krfsm skrev:Det han säger är rimligt, men det måste verkligen till 100% tvingande regler som säkerställer att de agerar exakt så. För det räcker med en suboptimerande ekonom på fel ställe för att de ska kvadda elmarknaden för alla andra.
(T.ex. har jag hört tre dagars lager nämnas, vilket förstås är alldeles för lite.)
Det blir såklart ett nytt stålverk 80 hur som helst. Hela upplägget bygger på att kunderna ska betala mer för det grönbruna stålet. Något som inte kommer att ske. Skattebetalarna är blåsta som vanligt. Det måste till mekanismer som hindrar gravt inkompetenta politiker att försnilla våra pengar.
Hela upplägget bygger ju på att utnyttja de ekonomiska effekterna av oplanerbar produktion, dvs. att det med jämna mellanrum uppstår en överkapacitet de kan köpa billigt pga extremt låga marginalkostnader. Tvivlar starkt på att produktionsmetoden är aktuell rent ekonomiskt under andra förhållanden.F fribygg skrev:
Vad kostar lagring av vätgas i stor skala? När finns den tekniken tillgänglig i kommersiell skala? Vi finansierar det med skattepengar och dårarna tror att vi är ett föredöme medan resten av världen ser oss som ett avskräckande exempel.