9 787 läst · 46 svar
10k läst
46 svar
Tillägg för plattsättning av natursten?
Om du inte har kunskap om vilken tid det tar att sätta de olika materialen och eventuellt olika storlekarna, hur kan Du vara så säker på att det är samma kostnad för att sätta dem?M maria01 skrev:
okej min platsättare har ett pris och bara ett pris för alla sorters plator natur kakel plast svårt att förstå eller?lunnabo skrev:
Ja, du är helt omöjlig att förstå.M maria01 skrev:
Du skriver att din plattsättare har ett fast dagspris.
Nu verkar du i all din otydlighet skriva något annat.
Bra om Du istället kan vara klar och tydlig.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
En plattsättare som tar samma pris för alla plattor skulle jag inte anlita. Antingen är han för dyr eller så är det för lågt. Läs det som skrivits i tråden. Så förstår du nog.M maria01 skrev:
Självklart hoppas jag att du inte blir lurad. Annars får vi snart läsa en tråd i juridikdelen...
det är standard här nere där 99% har sten eller kakel eller terracottaBananskalare skrev:
jag tror inte den svenska juridikdelen hjälper så mycket på franska lagar
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
M maria01 skrev:
Dina svar klargör att det är olika pris även för dig i Frankrike, nu har hantverkare och företag en annan modell på prissättning mot Sverige vad jag förstått.
Om du betalar dags pris så är det löpande i mina ögon, och som ts i denna tråd frågar sig om, är ett räknat fast pris. Räknat fast pris grundar sig oftast på std om inget annat skrivits. Natursten är ej std och kräver mer tid mot utförande, högre krav på underlag, oftast andra fästmassor o fog, vattensågade kapningar istället för kakelskärare.
Sen är det väl tyvärr som vanligt att ”vad har ni kommit överens om i kontraktet”
//Kramla
En kort förklaring:
Alla plattor över 20x20 behöver bakstrykas + i material och 1 moment
Större plattor är tyngre +1 moment
Störreplattor kräver större rillor på fixet för att få det plant med hjälp av nivåsystem + i material
Natursten tar längre tid att kapa + 1 moment och annan kap än standard…
Som ni förstår så SKA det ta längre tid med större plattor.
Alla plattor över 20x20 behöver bakstrykas + i material och 1 moment
Större plattor är tyngre +1 moment
Störreplattor kräver större rillor på fixet för att få det plant med hjälp av nivåsystem + i material
Natursten tar längre tid att kapa + 1 moment och annan kap än standard…
Som ni förstår så SKA det ta längre tid med större plattor.