S Surly skrev:
Så samma timpris för jobbet oavsett material alltså. Det är det nog ingen som tvivlar på. Eller ingår material i det fasta dagspriset?
nej
 
P Pin skrev:
Men tar natursten fler dagar ?
många rum sen ska badrummet byggas så det kommer ta sin tid
 
  • Gilla
dlskeep
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag har en som ska lägga natur sten oss mig nästa vecka tar inget extra det blir travertine inte svårare en kakel
Om du inte har kunskap om vilken tid det tar att sätta de olika materialen och eventuellt olika storlekarna, hur kan Du vara så säker på att det är samma kostnad för att sätta dem?
 
  • Gilla
UffePlåtis och 6 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
många rum sen ska badrummet byggas så det kommer ta sin tid
Jag tror du missförstod mig.

Tar natursten fler dagar än kakel/klinker? (För samma yta)
 
V
M maria01 skrev:
varför extra? låter konstigt dom är lika stora platorna? vilken sten har ni valt?
Vet du ens va du svarar på ?
 
  • Gilla
PeterAri och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Om du inte har kunskap om vilken tid det tar att sätta de olika materialen och eventuellt olika storlekarna, hur kan Du vara så säker på att det är samma kostnad för att sätta dem?
okej min platsättare har ett pris och bara ett pris för alla sorters plator natur kakel plast svårt att förstå eller?
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag tror du missförstod mig.

Tar natursten fler dagar än kakel/klinker? (För samma yta)
tar lika lång tid

jag ska lägga om uteplatsen med spil sten från gruvan själv det tar inte mig längre en vanligt kakel
 
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
okej min platsättare har ett pris och bara ett pris för alla sorters plator natur kakel plast svårt att förstå eller?
Ja, du är helt omöjlig att förstå.
Du skriver att din plattsättare har ett fast dagspris.
Nu verkar du i all din otydlighet skriva något annat.
Bra om Du istället kan vara klar och tydlig.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
okej min platsättare har ett pris och bara ett pris för alla sorters plator natur kakel plast svårt att förstå eller?
En plattsättare som tar samma pris för alla plattor skulle jag inte anlita. Antingen är han för dyr eller så är det för lågt. Läs det som skrivits i tråden. Så förstår du nog.
Självklart hoppas jag att du inte blir lurad. Annars får vi snart läsa en tråd i juridikdelen...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
En plattsättare som tar samma pris för alla plattor skulle jag inte anlita. Antingen är han för dyr eller så är det för lågt. Läs det som skrivits i tråden. Så förstår du nog.
Självklart hoppas jag att du inte blir lurad. Annars får vi snart läsa en tråd i juridikdelen...
det är standard här nere där 99% har sten eller kakel eller terracotta

jag tror inte den svenska juridikdelen hjälper så mycket på franska lagar :crysmile:
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
M maria01 skrev:
det är standard här nere där 99% har sten eller kakel eller terracotta

jag tror inte den svenska juridikdelen hjälpe så mycket på franska lagar :crysmile:
Då blir det den franska varianten av byggahus :rofl:
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Kramla
M maria01 skrev:
okej min platsättare har ett pris och bara ett pris för alla sorters plator natur kakel plast svårt att förstå eller?

Dina svar klargör att det är olika pris även för dig i Frankrike, nu har hantverkare och företag en annan modell på prissättning mot Sverige vad jag förstått.
Om du betalar dags pris så är det löpande i mina ögon, och som ts i denna tråd frågar sig om, är ett räknat fast pris. Räknat fast pris grundar sig oftast på std om inget annat skrivits. Natursten är ej std och kräver mer tid mot utförande, högre krav på underlag, oftast andra fästmassor o fog, vattensågade kapningar istället för kakelskärare.
Sen är det väl tyvärr som vanligt att ”vad har ni kommit överens om i kontraktet”

//Kramla
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
En kort förklaring:
Alla plattor över 20x20 behöver bakstrykas + i material och 1 moment
Större plattor är tyngre +1 moment
Störreplattor kräver större rillor på fixet för att få det plant med hjälp av nivåsystem + i material
Natursten tar längre tid att kapa + 1 moment och annan kap än standard…
Som ni förstår så SKA det ta längre tid med större plattor.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
okej min platsättare har ett pris och bara ett pris för alla sorters plator natur kakel plast svårt att förstå eller?
Jag tar också samna pris för kakel och natursten. Jag tar 500kr/h oavsett material:cool:.
 
  • Gilla
  • Haha
jonas_da och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.