Fairlane
L lbgu skrev:
Det sorgliga är att hantverkarbranschen verkar utmärka sig när det gäller fiffleri.
Om jag kommer till en ny stad och ska gå och handla mat så behöver jag inte ens fundera på risken att bli lurad oberoende vilken av de tre mataffärerna på orten jag väljer.

Om jag däremot behöver anlita en elektriker så känns det som ett lotteri ifall jag ska få en oärlig eller hederlig när jag väljer en av de tre elektrikerfirmorna på orten.

Verkar som att skojare drar sig till elektrikerutbildningarna, eller blir de skojare under utbildningen. Något fel är det ju uppenbarligen.
Jag ser också det problemet, men tror att de flesta är ärliga. Den stora skillnaden är snarare att priserna syns eller inte syns innan. Nu får man oftast inse priset alldeles för sent. Affärsmodellen att tjäna stora pengar på material är inarbetat under lång tid och har blivit det "naturliga". Innan man kunde jämföra materialkostnaden fungerade det, men det fungerar inte längre så man kommer tvingad ändra affärsmodell.

Samma sak har vi sett med bilverkstäder. Där har man tvingats bli mycket tydligare med kostnaden innan, när kunden lämnar in bilen, och det fungerar bättre.

Eller taxi. Där blev det ett gäng fifflare, men de allra flesta var ändå ärliga. Så här är regelverket nu:
Prisuppgift till kunden innan taxiresan startar
Taxiföraren ska lämna en bindande prisuppgift om jämförpriset för taxiresan överstiger 500 kronor.

Prisuppgiften ska ange ett högsta pris för färden.
Prisuppgiften ska lämnas när färden beställs.
Ett bevis om prisuppgiften ska lämnas till passageraren före färden.
De prisuppgifter som föraren lämnat de senaste två dygnen ska sparas i bilen.
Alla prisuppgifter ska sparas i sex månader hos tillståndshavaren.
Någon prisuppgift behöver inte lämnas när ett fast pris används.
Taxiföretaget väljer själv på vilket sätt en prisuppgift ska lämnas men du som kund har alltid rätt att få prisuppgiften på papper om du vill.

Innan detta infördes såg jag varje gång jag rörde mig i Stockholms innerstad (vilket var ofta då jag jobbade där), taxi med jämförelsepris på 799:- eller 999:-. Ibland 1299 eller 1999 också. Det ska tydligen funnits någon med 9999 också men det såg jag inte personligen. Efter detta infördes har jag inte sett en enda taxibil med ett jämförelsepris över 500 kr.
Kanske är det den vägen vi kommer behöva gå även i hantverkarbranchen.
En skillnad jag ser dock är att de ärliga taxiförarna aldrig någonsin försvarade svinen.
 
Ah, ännu en "blev jag blåst"-tråd, fram med popcornen och vänta på att någon envist vill försvara elektrikern och hela forumet vräker ut sin ilska på dem.

Priserna och påslagen i dessa trådar brukar vara fräcka, men att fakturera över 200kr för en dvärgbrytare är riktigt kukigt gjort.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hans inköpspriser är egentligen inte av intresse. Men faktum är att det debiterade priset ligger långt ifrån marknadspriser. Det även om de ger 15% rabatt på sina påhittade priser.
Precis. Man har ingen lagstadgad rätt att få se firmans kvitton. Å andra sidan är man inte skyldig att betala mer än skäligt pris.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E
S Sir Duke skrev:
Precis. Man har ingen lagstadgad rätt att få se firmans kvitton. Å andra sidan är man inte skyldig att betala mer än skäligt pris.
Är det avtalat så ska en faktura uppvisas.
Däremot kan en del av denna döljas genom kick-back, problemet här blir då att när hantverkare lägger in rabatt + kickbike blir det troligen inte den med lägst inköpspris som vinner.

Bästa sättet att komma undan detta vore väl egentligen något slags betygssystem på hantverkarna, tar man någon med lågt snitt får man då förvänta sig någon slags nackdel, exempelvis högt påslag eller slarvigt utfört arbete. Men kanske tillgängligheten i sin tur är bättre.
 
L lbgu skrev:
Det låter som han blåser dig
S sve84 skrev:
Har nu fått en uppdaterad offert från elektrikern.
Eftersom han åkte och skruvade upp laddboxen ena dagen menar han att nästa dags resa var ett annat jobb. Delvis har han väl rätt, men å andra sidan hade han inte gjort klart installationen av laddboxen då han inte hade VP-rör med sig för sladden till laddboxen. Plus att det var hans eget initiativ att åka en extra dag.

Sen hade "hon" glömt att lägga på rabatt tydligen, så fick en uppdaterad faktura med 15% rabatt på materiel, så alltså ska jag "bara" betala 17500kr istället för 19800kr. :rolleyes:

Jag ogillar verkligen att argumentera och det får mig att känna mig som en gniden person, samtidigt känns det helt orimligt dyrt. Tröttsamt.
Fråga vad de baserar de 15% rabatten på. Deras pris på fakturan saknar ju all verklighetsförankring. Uppmärksamma dom på att du har Ahlsells prislista där snitt rabatten är 76%. Detta är dock inga listpriser, utan bara en prislista skapad för att passa i deras kalkyl algoritmer.
Så antingen får dom vara transparanta med ett påslag på inköpspris, eller så får priset beräknas utifrån ett publicerat marknadspris som tex publika webbutiker. med rimligt påslag. Det är väl det som även hänvisas till när man talar om skälig kostnad där frågan debatterats i tvister.
Fortsätt hävda att prispåslaget är oskäligt och att du bestrider material delen tills ni nått en rimlig överenskommelse. Om de exempelvis skall ha 30% påslag, vilket borde vara hyffsat rimligt i snitt, så bör du få 63% rabatt ( mao ett brutto på 100:- betalar installatören ca 24:- med 76% ahslell rabatt för, de lägger på 30% påslag du betalar ca 37:), Men med deras hitta på lista vill de ha 85:- )
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
L lbgu skrev:
Det låter som han blåser dig med Ahlsellpriser (Han köper för dyra pengar av Ahlsell som han kan visa kvitto på för dig, sen har han enorm rabatt av Ahlsell som inte du ser). Klassisk hantverkarbluff.

En hantverkare som fakturerar sina kunder Ahlsellpriser är per definition en bedaragare så att han blåser dig på andra sätt också är bara förväntat. Jag skulle bestrida fakturan.
Glöm inte kickback (tillbaka till företaget baserat på totala inköp) och kort och lång faktura (faktura 30 dagar med högre priser visar du för kund, faktura 10 dagar som är billigare betalar du).
 
D Daniel 109 skrev:
Billiga onlinehandlare brukar ligga ungefär i samma samma nivå som Ahlsells riktiga priser. Så jo det är en rimlig referensnivå när man inte har tillgång till annat.
D Daniel 109 skrev:
Billiga onlinehandlare brukar ligga ungefär i samma samma nivå som Ahlsells riktiga priser. Så jo det är en rimlig referensnivå när man inte har tillgång till annat.
Nej det är det inte. Din billiga onlinehandlare har inte förmågan att leverera t.ex. en kabeltrumma på ett par hundra kilo kl 07:00 nästa dag fraktfritt. Vid reklamationer så är bemötandet väsensskilt. Service och kvalitet kostar, så är det.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Är det? Alla gånger jag har sett verkliga jämförelser mellan de så kallade ”grossisterna” och elbutik så har prisskillnaden varit marginell.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
E Eloffen skrev:
Nej det är det inte. Din billiga onlinehandlare har inte förmågan att leverera t.ex. en kabeltrumma på ett par hundra kilo kl 07:00 nästa dag fraktfritt. Vid reklamationer så är bemötandet väsensskilt. Service och kvalitet kostar, så är det.
Amazon har snabba leveranser och bra kundservice i min erfarenhet. Är Ahlsell bättre är de i alla fall inte 400% bättre än andra. Hade det skilt 10-15% hade nog många kunnat betala för att bra service kostar som du skriver. Men den ska ju inte kosta flera gånger mer än det man köper.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Amazon har snabba leveranser och bra kundservice i min erfarenhet. Är Ahlsell bättre är de i alla fall inte 400% bättre än andra. Hade det skilt 10-15% hade nog många kunnat betala för att bra service kostar som du skriver. Men den ska ju inte kosta flera gånger mer än det man köper.
Om du tror att Amazons och Ahlsells leveranser och reklamationshantering är likvärdiga så tror du. Att tro är att icke veta.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Amazon har snabba leveranser och bra kundservice i min erfarenhet. Är Ahlsell bättre är de i alla fall inte 400% bättre än andra. Hade det skilt 10-15% hade nog många kunnat betala för att bra service kostar som du skriver. Men den ska ju inte kosta flera gånger mer än det man köper.
Det är ju faktiskt så att väldigt många betalar för servicen hos Ahlsell och likvärdiga grossister. Jag skulle vilja se den nätägare som tar risken och använda sig av Amazon för att trolla fram en transformator mitt i natten. Lycka till.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Hej!
Först och främst, bespara mig kommenterar i stil med "ni skulle gjort upp om pris först" och "det är ditt eget fel". Se detta som att jag dels skriver av mig, och samlar tankarna inför att bestrida fakturan p.g.a. oskäligt pris. Och ja, jag har sett flera andra trådar med den här typen av ocker.

Kontext: Håller på att bygga ett förråd och har samtidigt beställt elbilsladdare. Förrådet är klart utvändigt, men invändigt är allt kvar, även isolering och plastning. Finns en slang för el indragen i plattan i förrådet.

Jag beställde i november en elbilsladdare från Evify (Easee) för 6500kr efter skatteavdrag.
Installationen skulle ske i december, men hörde aldrig något från någon installatör, så efter helgerna kontaktade jag Evify som inte heller fick nåt svar från dem.

I måndags fick jag besked att de bytt installatör och på tisdag morgon ringde den nya installatören upp mig. Jag sa då att vi kunde boka tid nån vecka fram eftersom jag behöver förbereda med isolering (några meter vägg) och sätta upp en elcentral, något jag pratat med en lokal elektriker om att göra. Han svarade med "okej, men vi kan ju sätta upp elcentral åt dig".

Här var väl mitt första misstag att inte fråga om pris, men tänkte att det är väl ungefär samma för alla, och jag hade ett ungefärligt pris sen innan (dryga 10.000:), och smidigt att få det klart även om det inte är nån brådska med varken laddare eller central.

Firman han har ligger drygt en timme bort och knappt 8 mil. Förutsatte att jag inte skulle åka på nån resekostnad eftersom jag betalt Evify för installation 6000:- (laddbox 6590:-, installation 5990:- och sen skatteavdrag) och han skulle kunna göra allt samtidigt.

Tackade i alla fall ja till det och vi bestämde tid på torsdagen, eventuellt skulle han komma på onsdagen.

Han ringde på onsdagen och sa att han blev klar tidigare med ett jobb och skulle komma förbi och börja, men hade inte allt material med sig. Kom förbi, var här en knapp timme och skruvade upp laddboxen, registrerade den (på ett sätt som gör att jag inte kommer åt den och måste kontakta Evify för att dem ska lösa det) och drog kabel (men inte VP-rör, som han saknade). Visade mig vad jag skulle förbereda för elcentralen.

Kom tillbaka torsdag morgon kring 8:30 (hade väl åkt 1h10min först) och jobbade på till 12:00. Skickade sen en faktura under eftermiddagen på 19800kr, se bild för priserna (OBS! exkl. moms)
[bild]

Fick en chock och gjorde en snabb koll på en del komponenter och sammanställde, se bild (priserna här inkl. moms):
[bild]

Känns det rimligt?
Jag har ändå inte tagit med t.ex. kabel och sånt, där har jag förståelse för att man tar lite mer eftersom man får ta från en större rulle (antar jag?) och svårt att jämför pris, men gissar att påslaget även där är runt 100-300%

Så vad tycker jag? Dels att han max borde ha ett påslag på runt 25% och dels att jag inte ska betala för hans restid och resekostnader bara för att han kunde "svänga förbi" en timme extra och därmed få till en extra, fakturerbar, resa.

Kommer föreslå en reducering av fakturan och om han krånglar får jag väl erbjuda mig att köpa in alla komponenter och "returnera" dem till honom, och sen kan han ta bort de raderna från fakturan. Han får ju också en peng från Evify (nån som vet hur mycket?)

Dumt av mig att lita på att människor ger ett ärligt pris även utan nåt avtalat, men jag fungerar själv så och tack och lov många hantverkare och entreprenadföretag jag varit i kontakt med. Såg nu efter jag fått fakturan att många klagat på detta på Googlerecensionerna (2,3 av 5 i betyg)

Vad tycker ni?
Ser väl inte helt onormalt ut, tyvärr. Påslagen är enorma.
Men fick du då betala 19800 för installation av central + elbilsladdar inklusive allt material till dessa ?
I så fall lät det väl inte alltför blodigt ?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ser väl inte helt onormalt ut, tyvärr. Påslagen är enorma.
Men fick du då betala 19800 för installation av central + elbilsladdar inklusive allt material till dessa ?
I så fall lät det väl inte alltför blodigt ?
Fst installation av laddboxen hade han ju redan betala, ingick i köpet av boxen.
 
  • Gilla
sve84 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
E Eloffen skrev:
Nej det är det inte. Din billiga onlinehandlare har inte förmågan att leverera t.ex. en kabeltrumma på ett par hundra kilo kl 07:00 nästa dag fraktfritt. Vid reklamationer så är bemötandet väsensskilt. Service och kvalitet kostar, så är det.
Poängen är att priset är i princip detsamma, så jämförelsen prismässigt är rimlig. Elektrikern kan såklart köpa på Ahsell om det är bättre, men priset ska vara rimligt till slutkund
 
Mikael_L
E Eloffen skrev:
Nej det är det inte. Din billiga onlinehandlare har inte förmågan att leverera t.ex. en kabeltrumma på ett par hundra kilo kl 07:00 nästa dag fraktfritt. Vid reklamationer så är bemötandet väsensskilt. Service och kvalitet kostar, så är det.
Menar du att du betalar GNP-priser och är nöjd med det?
Eller vad var din poäng?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.