H Hybro skrev:
Tycker det är riktigt lyxigt, när det är eld i kaminen, när jag och hunden vaknar...
Sambon gillar att sticka eld.

- I morse vid matbordet trodde jag faktiskt att det var Putte som anföll.
Hela huset skakade, nån tallrik skallrade.
Och det ljudet... Minst ett bombplan och några andra stridsplan på låg höjd över nejden.

Strax blev det värre! Tydligen grannen de anföll!
Hela min gård lystes upp av flammande ljus.

Hunden gömde sig o jag ut på backen med yxan i högsta beredskap.

Äsch, det var ju en skotare som kom med björk.
Nu har jag pyssel:rofl:

Och det blir deffinitivt billigare än el, om man gör jobbet själv.
Oftast där skon klämmer, alla har så mycket annat att göra som de inte tar betalt för.
[bild]
Jag håller helt med dig, det är nu på våren veden ska kapas och klyvas så har du den torr till midsommar och får den under tak. Här är det -24 idag då tjänar man pengar med vedeldningen.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
N Nisse Hult64 skrev:
Det är runt 0,35 kbm fast ved i 1 kbm stjälpt (0,58 travat). 1 kbm fast björk med 20% fukthalt är 2500-2600 kWh (om jag minns rätt). Med 80% verkningsgrad på din kamin, får du alltså ut 714 kWh ur 1 kbm stjälpt björkved. Skattat pris på 1,500:-kbm/714kWh=2,10:-/kWh. Har du el LLVP eller LVVP med en COP på 3 och dagens vedpriser, så blir kalkylen sådan att du måste ha ett elpris uppåt 6:-/kWh för att ved ska vara lönsamt. En bra LLVP har betydligt bättre COP så kalkylen talar ännu tydligare för LLVP eller LVVP.
MEN, COP-värdet är beroende på utetemperatur + att värmepumpen helt enkelt stänger av vid låga utetemperaturer. Vår gamla LVVP stänger av vid -8'C. Vår LVVP (några år gammal Mitsubishi Hero) lägger av vid -15'C.
Så när kalkylen tippar över mot ved ju kallare det blir. När tillräckligt kallt så funkar inte pumparna alls, utan spetstillskott krävs. Då blir kalkylen HELT annan.
Vi gör så att vi helt enkelt sparar veden tills det blir riktigt kallt.
Det är ett jäkla tjatande om verkningsgrad.
Det intressanta är hur många kwh/ år som är intressant. Det är ingående effekt vi betalar för oavsett värmeslag. Alltså är det totalen som ska jämföras. Jag skiter fullständigt i Cop-värden och annat trams. Hur mycket kostar årsförbrukningen?
Ok värmepump är effektivt men vad kostar det att sätta in en för någon som vill byta från ved/pellets?
En LLVP är det billigaste alternativet men kan ofta inte värma hela kåken, speciellt inte äldre hus utan öppen planlösning.
LVVP och bergvärme är svindyrt. En LVVP ligger runt 100 tkr totalt och en bergvärme där jag bor 160-180 tkr.
Titta på skillnaden i årskostnad. Skulle det skilja 10 tkr/år så tar det mellan 10 och 20 år innan man går plus med LLVP och bergvärme, inte så bra kalkyl.

Slår jag ut min elkostnad inkl. allt även abonnemangsavgift utslagen per kwh blir mitt elpris 3.15 sek/kwh. Pelletsen ligger på 75 öre/kwh med det pris jag köpte för. Det slår man inte med COP 3 iaf. Då är mitt elpris 60 öre/kwh.

Nu ligger pelletspriset på ca 1.25/kwh så det blir 60 öre dyrare/kwh gentemot COP 3 med mitt elpris.

Sedan eldar många med VP med ved också som stöd vid kallt väder. Det vore kul att jämföra med någon VP över ett år där man inte stödeldar och se den verkliga skillnaden.
Min granne t ex har bergvärme och han stödeldar i två kaminer när det är kallt för att elpatronen inte ska gå in.
Glöm verkningsgraderna. Det är total energiåtgång/år och kodtnad som ska jämföras. Då ser man vilket som är lönsammast.
 
M Markarbetaren skrev:
Oj jag trodde detta var ett forum där vi diskuterade saker. Jag ber om ursäkt om jag förolämpat dig med mitt inlägg.
Jag är inte på något vis förolämpad.
Jag stödeldar själv med "Bondens" ved, hög mysfaktor och liten extra komforthöjning kalla vinterkvällar, inte helt gratis men förmånligt.
Min kommentar var förorsakad av att generellt i forumet drar frågor från TS ofta i en helt annan riktning än ursprungsfrågan.
Trådarna blir oändligt långa utan att TS får någon vägledning.
Ursäkta nu har jag själv förlängt tråden med "onödigt vetande"
 
Det allra viktigaste oavsett uppvärmning är väl att det är gött o varmt, då det behövs.

Att jag sen med en enda kamin försedd med stora glasluckor gör att jag då jag masar mig till dukat frukostbord får känna direktstrålningen av värme, se ljuset och höra sprakandet från elden som sambon tänt strax innan tycker jag är en ynnest. Livskvalitet.

Fixar bränslet själv ger än större tillfredsställelse.
Ved värmer som bekant fler gånger.

Skulle jag tröttna på detta, så slår jag väl på direktelen, nu när jag BARA betalar 59 öre/kWh.
Billigare lär det bli när jag längre fram kör på timbetalning.

Det luriga i exemplet ovan med 59 öre /kWh är att Ellevio vill ha närapå motsvarande 2 ggr mer / kWh.
Räkningarna för december hamnade på 722 resp 1126 kr.

Sällan diskuteras inte nätägarnas avgifter? Om några år är de dubbelt så höga. Och mångdubbelt högre än elleverantören.

Då ni gubbs.

- I morse kom leverans av ved. Vilket innebär att jag får lite mer att roa mig med.
Såååå härligt... Bättre än att glana på TV med sport jorden runt e t c.
Skogsmaskin lastar timmer bredvid vedskjul i snöigt skogslandskap på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Och visst... Jag är en sån TS.
Uppmanar då ibland att skribenter starta egen tråd.

Men har Ni tänkt på något? Det är sällan TS som opponerar sig, utan övriga skribenter:
 
Redigerat:
B Bernt Ö97 skrev:
Min kommentar var förorsakad av att generellt i forumet drar frågor från TS ofta i en helt annan riktning än ursprungsfrågan.
Trådarna blir oändligt långa utan att TS får någon vägledning.
Ursäkta nu har jag själv förlängt tråden med "onödigt vetande"
[QUOTE="Bernt Ö
Min kommentar var förorsakad av att generellt i forumet drar frågor från TS ofta i en helt annan riktning än ursprungsfrågan.
Trådarna blir oändligt långa utan att TS får någon vägledning.
Ursäkta nu har jag själv förlängt tråden med "onödigt vetande"[/QUOTE]
 
H Hybro skrev:
Det allra viktigaste oavsett uppvärmning är väl att det är gött o varmt, då det behövs.

Att jag sen med en enda kamin försedd med stora glasluckor gör att jag då jag masar mig till dukat frukostbord får känna direktstrålningen av värme, se ljuset och höra sprakandet från elden som sambon tänt strax innan tycker jag är en ynnest. Livskvalitet.

Fixar bränslet själv ger än större tillfredsställelse.
Ved värmer som bekant fler gånger.

Skulle jag tröttna på detta, så slår jag väl på direktelen, nu när jag BARA betalar 59 öre/kWh.
Billigare lär det bli när jag längre fram kör på timbetalning.

Det luriga i exemplet ovan med 59 öre /kWh är att Ellevio vill ha närapå motsvarande 2 ggr mer / kWh.
Räkningarna för december hamnade på 722 resp 1126 kr.

Sällan diskuteras inte nätägarnas avgifter? Om några år är de dubbelt så höga. Och mångdubbelt högre än elleverantören.

Då ni gubbs.

- I morse kom leverans av ved. Vilket innebär att jag får lite mer att roa mig med.
Såååå härligt... Bättre än att glana på TV med sport jorden runt e t c.
[bild]
Gött mos. Och om man ändå eldar med ved som komplement till VP kan man lika gärna köra fullt ut.
Men det kräver ju antingen vattenburet eller flera kaminer.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Jag är inte på något vis förolämpad.
Jag stödeldar själv med "Bondens" ved, hög mysfaktor och liten extra komforthöjning kalla vinterkvällar, inte helt gratis men förmånligt.
Min kommentar var förorsakad av att generellt i forumet drar frågor från TS ofta i en helt annan riktning än ursprungsfrågan.
Trådarna blir oändligt långa utan att TS får någon vägledning.
Ursäkta nu har jag själv förlängt tråden med "onödigt vetande"
Onödigt konstaterande skulle jag hellre kalla det.
Trådarnas vistande, ofta i periferin, handlar om konstaterade. Men där vevade ju jag också iväg.
Hepp.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Artikeln tar bara upp problemet med röken som lämnar skorsten. Det verkar vara liknande krav där som det är i Sverige att ska du installera ny kamin så ska den uppfylla vissa krav. Jag hittade inte i texten att det kan bli problem inne i huset etc. Framförallt inte från bara ett hus. Känns som du drog ganska stora växlar på artikeln.
Har man grannarna nära och dom börjar elda i gammal oljepanna och dåligt torkad ved
Då blir det problem med rök
Har själv fått en granne att sluta elda
Med hjälp av miljökontoret när det ej hjälpte att jag sa till
 
  • Gilla
Hisingenbor
  • Laddar…
M
G Guzzen1 skrev:
Det är total energiåtgång/år och kodtnad som ska jämföras. Då ser man vilket som är lönsammast.
Fast det blir väldigt individuellt. Alla har ju olika förutsättningar, olika inomhustemperatur, isolering osv. Sedan är ju vintrarna väldigt olika varandra till råga på allt.

Jag har provat det mesta i mitt hus. Oljebrännare, elpatron, vedpanna med acctankar och nu kör jag med 14,995-kronors LVVP från Jula sedan 10 år tillbaka. Med oljebrännaren gick det ungefär 2m3 per år, kanske 2,5. Med elpatronen 20,000kWh. Med ved lite drygt 20m3. I detta ingick även varmvattnet.
Med LVVP brukar jag ligga på 6000kWh per vinter, men nu kör jag varmvattnet i en beredare som drar 2200kWh per år. När jag stödeldar i kaminen så sjunker förbrukningen. Denna vinter ligger LVVP på 800kWh from. Oktober, så 200kWh per månad, plus elpatron på totalt 100 och en LLVP som jag har i källarplan för att stötta när kaminen annars stänger LVVP, den ligger på 100kWh totalt i vinter.

Summa summarum oktober till januari, 4 mån, 430kWh per månad för värme och varmvatten. Termostaten står på 22gr, huset är drygt 200m2 uppvärmd yta. Enplans med källare som är isoerad med 200mm dränskivor.

Så min 14,995kronors LVVP som jag installerade själv har nog betalat av sig. Att jag skulle klyva, köpa, stjäla (eller något annat alternativ) 20m3 ved för att spara 6000kWh el på en vinter ser jag som mycket osannolikt. Då jämför jag min värmepump mot att börja elda ved i pannan igen. Olja finns inte på kartan. Pellets är svårt att räkna hem idag om vi antar minst Cop3 på pumpen. Plus att pellets blir en arbetsbörda. Jo jag vet att kaminveden ska in i huset också men 2 skottkärror en lördagsförmiddag löser mitt veckobehov mot att köra in pallvis med pelletssäckar.
 
Jag har egen skog och hela maskineriet men numera köper jag faktiskt bulken av ved. 600kr stjälp lövved hemkörd. Jag tycker det är otroligt billigt. Köper ca 10 m3 av bulken, sen producerar jag "finveden" själv, mestadels björk, finklyvd till kakelugnen, kanske 3-4m3.
Jag stödeldar mest. Har två fastigheter, båda med nya lvvp som jag håller igång. Eldar man på när det är kallt och elpriset är högt (se3), så är det klart lönsamt. Jag har normalt 3-4 000 kWh per år per fastighet på pumpen, då kör den ensamt uppvärming och vatten förutom nov-feb/mars.
Men då uppmanar jag ts att köpa i bulk, 5+ kubik, till ett rimligt pris. Leta och hitta en bra kran och boka nu till nästa säsong.
 
F fribygg skrev:
Jag har en 30 år gammal Vermont Castings Intrepid med katalysator och ca80%effektivitet, skulle jag välja ny lokaleldstad i dag skulle jag kika på Gabriel kakelugn med dryga 90%,

Att i dag välja eldstad med bara 70%effektivitet vore lite dumt om man ska ha det som huvudsaklig värmekälla.
Du glömde och dividera med energi innehållet per kubik ved. 1MWh/kubik är extremt dåligt. Snackar vi stapat ved av skaplig kvalite kan man komma upp i 2. Sedan hur bra verknignsgraden är beror lite på. Om man har en bra skorstenstam i huset så ger den med värme vilket ökar verkningsgraden för hela systemet. Speciellt om man delkondenserar i skorstenen. Man kan rätt lätt komma upp i 80 eller t.o.m 85% där.

Då hamnar vi på 60-70 öre i stället när vi räknar rätt.

"Visserligen +moms, nätavgifter, elskatt, men ingen dramatisk skillnad."
Det är rätt stor skillnad då alla övriga avgifter är ca 70öre tillsammans och man på det får 25öre moms för elen. Så 1.14 när moms och avgifter är påräknade hamnar på 2.12öre.

Och om vi då räknar de mot vem som kostar 60-70öre/kWh så börjar de blir rätt svårt att slå de även med en värmepump, beroende på hur kalt det är. Jag menar, de beror ju helt på. om de är +10 kommer ju värmepumpen att slå pannan i princip alltid. Men om de är -15 minus så blir de betydligt svårare.

Eftersom elpriset tenderar att vara högt när de är väldigt kalt så blir de betydligt lättare för veden att slå värmepumpen än vad man först kan tro.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Du glömde och dividera med energi innehållet per kubik ved. 1MWh/kubik är extremt dåligt. Snackar vi stapat ved av skaplig kvalite kan man komma upp i 2. Sedan hur bra verknignsgraden är beror lite på. Om man har en bra skorstenstam i huset så ger den med värme vilket ökar verkningsgraden för hela systemet. Speciellt om man delkondenserar i skorstenen. Man kan rätt lätt komma upp i 80 eller t.o.m 85% där.

Då hamnar vi på 60-70 öre i stället när vi räknar rätt.

"Visserligen +moms, nätavgifter, elskatt, men ingen dramatisk skillnad."
Det är rätt stor skillnad då alla övriga avgifter är ca 70öre tillsammans och man på det får 25öre moms för elen. Så 1.14 när moms och avgifter är påräknade hamnar på 2.12öre.

Och om vi då räknar de mot vem som kostar 60-70öre/kWh så börjar de blir rätt svårt att slå de även med en värmepump, beroende på hur kalt det är. Jag menar, de beror ju helt på. om de är +10 kommer ju värmepumpen att slå pannan i princip alltid. Men om de är -15 minus så blir de betydligt svårare.

Eftersom elpriset tenderar att vara högt när de är väldigt kalt så blir de betydligt lättare för veden att slå värmepumpen än vad man först kan tro.
Tror du citerade fel inlägg;)
 
F fribygg skrev:
Tror du citerade fel inlägg;)
hmm de gjorde jag... suck.. de var inte första gången. byggahus forumet måste man alltid dubbelkolla verkar de som
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ser ut som TS enbart har en vedkamin .
Men om man har tillgång till skog + har tiden det krävs för att förädla den till ved , placerad i en vedbod som rymmer många kubikmeter ved (y)
För att vara ägare till ett hus med vedpanna följer många måsten / krav .
Ja, det tar tid att klyva, stapla m.m. Men det är 'friskvård' Mycke bättre än att surfa på nätet och kolla på TukTok etc...
 
  • Gilla
Mikko58 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.