C cazet skrev:
svaret är att det gick alldeles utmärkt med att bygga och lägga in det i HA enligt svanström
Tack. Jag vore mycket tacksam om du kunde vissa din config for D1mini i ESPhome.
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
DeployHuman DeployHuman skrev:
Jag har rätt bra mottagning på wifi, för att vara en så liten sak åtminstone.. Men fick den igår å har inte fått den att funka ännu, vad kör du för Firmware å vad för mätare ?
jag kör P1 modulen i en Kamstrups Omnipower mätare, med extern spänning, och "SWEDEN - VERSION B" men ännu ingen luck
Jo minst sagt en utmaning att reda ut i djungeln därute bland svenska nätägare som kör Kamstrumps lågbudgetsmätare.

På något sätt måste du få ett vettigt svar från din nätägares kundtjänst vad som körs? (eller om du kan lyckas att få någon av mätarfolket att ringa upp via kundtjänst)
Just Pite Energi använder då DSMR 5.0.
Tabell med fyra celler innehållande text: "KAMSTRUP", "Omnipower (Pite Energi)", "SMR 5.0", "SWEDEN VERSION B NO".

Sen har man ett "NO" på om det behövs en extern matning och det måste man ha eftersom Kamstrups mätare måsta ha 5V för att öppna optokopplaren i mätaren
 
Jag skulle behöva lite kloka råd för få igång min gateway.

Bor i ett nybyggt hus där elmätaren sitter i ett markskåp ca 20m från huset. Mellan markskåpet och huset finns en KNX BUS kabel dragen.

Jag har köpt https://www.m.nu/sensorer-wifi/smart-elmatare-p1-han för att kunna läsa av värdena från elmätaren.
I markskåpet sitter en elmätare från EON (Landis GYR E360 installerad i oktober 2022).

Min förhoppning var att kunna använda KNX BUS kabeln och skarva på en RJ12 kontakt i båda ändar för att kunna ha gateway:en inomhus men det verkar inte fungera. KNX BUS kabel har fyra ledare.

Mitt WIFI räcker inte ner till markskåpet men genom att göra en hotspot på datorn och ansluta gateway:en till det när den var inkopplad med en 0.5m RJ12 kabel till elmätaren så lyckades gateway:en leverera data.
Men när jag kör den via KNX BUS kabeln så startar den och ansluter till wifi men ingen tar inte emot någon data.

Jag gissar på att data signalen blir för svag?
Jag har mätt med en multimeter genom att brygga pin 1&2 och sedan mäta på 3&5 och då ser jag att elmätaren skickar ut en signal var 10e sekund.
Det märkliga är att jag får samma värde om jag mäter vid elmätaren som när jag mäter inne i huset.

Vad finns det för alternativ?
1. P1 signal förstäkare?
2. Sätta en AP närmare elskåpet, tveksam till att gateway:en gillar att sitta i markskåpt året runt.
3. Köpa en annan mätare med nätverksport/POE och dra ner en nätverkskabel till markskåpet.
4. ???

Tacksam för hjälp!
 
Hur stort bekymmer är det att ha den sittande ute i mätarskåpet? Den sitter ju väderskyddad även där.
Min bekante har sin P1-mätare ute i fasadskåpet, och jag tänker sätta min där också när jag väl får min mätare bytt. Lite borde ju enheterna tåla, inte så att de sitter i ösregn och drivsnö direkt menar jag.
 
V Varlantz skrev:
Jag skulle behöva lite kloka råd för få igång min gateway.
(...)
Tacksam för hjälp!
Utfordringen med en elmätare med P1 er at datahastigheten er høy: 115 200 baud, og på et lavt spenningsnivå, om du kobler den direkte (egentlig er det en Open Collector utgang, men i praksis er det da 5 eller 3,3V du kobler til). Den eneste spesifikasjon jeg har sett på maksimal kabellengde for P1 interface er i dokumentasjonen for Aidon elmätare, som sider maksimalt 3 meter. Det er antakelig noe konservativt, men du kan ta det som en indikasjon.
Det hjelper ikke deg, men til sammenligning vil en elmätare med det mer gammeldagse "norske" HAN-NVE interface sende på 2400 baud, og benytter M-bus signaler med relativt høy spenning: 24/12V. Det betyr at du der kan bruke en LANG kabel, mange titalls meter vil fungere fint. Vi har en kunde som er bonde og har sin elmätare i fjøset (hva er det på svensk?). Han har gravd ned kabel til bolighuset og har der en Pow-U som er koblet i andre enden av kabelen.
En (enkel) "signalforsterker" har jeg ikke tro på ved mange titalls meter kabel, da det ikke er "signalstyrken". men kapasitans og induktans i kabelen som er utfordringen din - og som ødelegger datasignalet.
Om du har plass til en enkel Wifi router i skapet er det kanskje enkleste løsning, men utfordringen er nok å få signalet ut av boksen (faradays bur).
 
tveksamt tveksamt skrev:
Hur stort bekymmer är det att ha den sittande ute i mätarskåpet? Den sitter ju väderskyddad även där.
Min bekante har sin P1-mätare ute i fasadskåpet, och jag tänker sätta min där också när jag väl får min mätare bytt. Lite borde ju enheterna tåla, inte så att de sitter i ösregn och drivsnö direkt menar jag.
Nej det är möjligt att dem klarar det! Man kan ju sätta den i en kopplingsdosa om man skydda dem lite extra...
De kommer ju utsättas för lite temperatur skillnader bara så lär ju slita mer på komponenterna till skillnad mot att ha dem inomhus.

Blev lite nyfiken på en sån här istället. Den kräver extern ström men har extern antenn och kan drivas med POE.

Isf behöver jag "bara" få ner en nätverkskabel till elskåpet. Dock blir det i samma rör som inkommande elkabel till huset så det kanske inte är så lämpligt?

https://energyintelligence.se/shop/product/p1-han-lasare-ethernet-poe-wifi-extern-antenn
 
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Utfordringen med en elmätare med P1 er at datahastigheten er høy: 115 200 baud, og på et lavt spenningsnivå, om du kobler den direkte (egentlig er det en Open Collector utgang, men i praksis er det da 5 eller 3,3V du kobler til). Den eneste spesifikasjon jeg har sett på maksimal kabellengde for P1 interface er i dokumentasjonen for Aidon elmätare, som sider maksimalt 3 meter. Det er antakelig noe konservativt, men du kan ta det som en indikasjon.
Det hjelper ikke deg, men til sammenligning vil en elmätare med det mer gammeldagse "norske" HAN-NVE interface sende på 2400 baud, og benytter M-bus signaler med relativt høy spenning: 24/12V. Det betyr at du der kan bruke en LANG kabel, mange titalls meter vil fungere fint. Vi har en kunde som er bonde og har sin elmätare i fjøset (hva er det på svensk?). Han har gravd ned kabel til bolighuset og har der en Pow-U som er koblet i andre enden av kabelen.
En (enkel) "signalforsterker" har jeg ikke tro på ved mange titalls meter kabel, da det ikke er "signalstyrken". men kapasitans og induktans i kabelen som er utfordringen din - og som ødelegger datasignalet.
Om du har plass til en enkel Wifi router i skapet er det kanskje enkleste løsning, men utfordringen er nok å få signalet ut av boksen (faradays bur).

Alright! Tack så mycket för den utförliga förklaringen! Låter som att jag inte kommer kunna få igång den via mina 20m kabel... :)

Fjøset är ladugård! :D

Om jag ändå ska ha en wifi AP i skåpet så tror jag att en sån här är en bättre lösning.

https://energyintelligence.se/shop/product/p1-han-lasare-ethernet-poe-wifi-extern-antenn
 
F
Hej,
Jag har en Kaifa ma304h4 elmätare från 2021, med RJ45 tror jag.
Vilken dongel är enklast och köpa och integrera med Home assistant?
Ström, wifi alt ethernet finns vid elskåpet idags läget, så sånt spelar ingen roll.
 
F Fiskarens_son skrev:
Hej,
Jag har en Kaifa ma304h4 elmätare från 2021, med RJ45 tror jag.
Vilken dongel är enklast och köpa och integrera med Home assistant?
Ström, wifi alt ethernet finns vid elskåpet idags läget, så sånt spelar ingen roll.
Det stupar direkt om du inte vet om det är RJ45 eller RJ12!
Sen vilken nätägare du har? och där brukar det vara beskrivet inkl hur man aktiverar porten.
 
F Fiskarens_son skrev:
Hej,
Jag har en Kaifa ma304h4 elmätare från 2021, med RJ45 tror jag.
Vilken dongel är enklast och köpa och integrera med Home assistant?
Ström, wifi alt ethernet finns vid elskåpet idags läget, så sånt spelar ingen roll.
Jeg er inhabil fordi det er mitt produkt - men tillater meg å svare likevel.
Og vet ikke om jeg ennå har lov til å gi anbefalinger her, så det er mulig admin sletter dette innlegget. Men om du går til amsleser.no og ser på Pow-U så har den det du etterspør.
 
  • Gilla
Fiskarens_son
  • Laddar…
F
P paralun skrev:
Det stupar direkt om du inte vet om det är RJ45 eller RJ12!
Sen vilken nätägare du har? och där brukar det vara beskrivet inkl hur man aktiverar porten.
Porten har jag aktiverat, nätägaren säger att det är en rj45, får väl titta när jag är hemma.
Tänkte att det kanske e någon här på forumet som har samma elmätare som mig (Kaifa ma304h4), borde väl vara annat modell beteckning på elmätaren om det e rj11 resp rj45?



Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Jeg er inhabil fordi det er mitt produkt - men tillater meg å svare likevel.
Og vet ikke om jeg ennå har lov til å gi anbefalinger her, så det er mulig admin sletter dette innlegget. Men om du går til amsleser.no og ser på Pow-U så har den det du etterspør.
Ah snyggt! Blir nog en å beställa en sådan.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
F Fiskarens_son skrev:
Porten har jag aktiverat, nätägaren säger att det är en rj45, får väl titta när jag är hemma.
Tänkte att det kanske e någon här på forumet som har samma elmätare som mig (Kaifa ma304h4), borde väl vara annat modell beteckning på elmätaren om det e rj11 resp rj45?
Jo jag hittade mätaren hos Upplandsenergi och den har norsk standard dvs RJ45 så Egils förslag ska funka.
Citat:
"Kontrollera även att utrustningen följer den norska standarden som kallas NVE IEC 62056 (RJ45)."
https://www.upplandsenergi.se/elnat/42524.din_elmatare.html
 
  • Älska
  • Gilla
Egil Opsahl och 1 till
  • Laddar…
Ja, en till med Tekniska verkens Aidon 6534 och en Slimmelezer här...

Jag är lite osäker på vad jag borde få ut. Jag har ställt in LAN etc och pluggat in den i mätaren. Jag har sedan tidigare bett TV att 1. slå på porten och 2. Skicka ASCII men såklart inte kunnat verifiera det. Jag har lagt till integrationen i HomeAssistant men får inte ut några data alls. När jag surfar till Slimmelezern så säger den detta:


15:36:40 [D] [sensor:126]
'SlimmeLezer Wi-Fi Signal': Sending state -87.00000 dBm with 0 decimals of accuracy
15:36:41 [E] [dsmr:265]
/ADN9 6534
^
Invalid identification string
15:36:50 [D] [sensor:126]
'SlimmeLezer Uptime': Sending state 3539.57910 s with 0 decimals of accuracy
15:36:51 [E] [dsmr:265]
/ADN9 6534
^
Invalid identification string
15:37:01 [E] [dsmr:265]
/ADN9 6534
^
Invalid identification string

Och så vidare... Jag trodde jag läst mig till att med mätaren rätt inställd borde en Slimmelezer fungera out of the box - åtminstone inte behöva tolka ett föråldrat format - men jag kan ju missat något. Jag är lite rudis på ESPHome också, det här är min första sådana pryl, så jag är lite orolig för att flasha om den i onödan, jag vet inte om jag kan få tillbaks orginalversionen. :)
 
H Henriken skrev:
/ADN9 6534
^
Invalid identification string
Den pratar, (ADN9 6534) men skickar sen HDLC, inte ASCII.

Be TV uppdatera mätaren och/eller ställa om profilen. Måste ha fw från 2022.
 
M Marcus-AA skrev:
Den pratar, (ADN9 6534) men skickar sen HDLC, inte ASCII.

Be TV uppdatera mätaren och/eller ställa om profilen. Måste ha fw från 2022.
Jag har ju bett TV att uppgradera, fått beskedet att den nu kör EFS2 ("HAN-port aktiverad (RJ12) med senaste version EFS2, enligt vår mätaravdelning.") och /ADN9 verkar följa exemplet på hur EFS2-kommunikation ska se ut enligt skekraft:s AIdon-manual.

MEN jag har eventuellt hittat något. Slimmelezer verkar använda Aurdino DSMR-parser och i den källkoden hittar jag nåt intressant:

// The first identification line looks like:
// XXX5<id string>
// The DSMR spec is vague on details, but in 62056-21, the X's
// are a three-leter (registerd) manufacturer ID, the id
// string is up to 16 chars of arbitrary characters and the
// '5' is a baud rate indication. 5 apparently means 9600,
// which DSMR 3.x and below used. It seems that DSMR 2.x
// passed '3' here (which is mandatory for "mode D"
// communication according to 62956-21), so we also allow
// that.
if (line_start + 3 >= line_end || (line_start[3] != '5' && line_start[3] != '3'))
return res.fail(F("Invalid identification string"), line_start);
Om jag nu läser det där rätt så innebär det att Slimmelezer+ aldrig kommer att spotta ur sig nåt annat än "Invalid identification string" om inte tecken nummer fyra på headern är antingen 5 eller 3. Jag har 9. Den siffran indikerar baud rate 115200. Men det måste vara därför det är så svårt att få igång den utan att flasha den med p1meter eller liknande. För mig känns det som hela den där kontrollen är onödigt strikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.