Hade nyligen samma problem på min ftx då var det var lagerhaver i rotormotorn som var problemet. Är man lite händig så fixar man det lätt själv. Finns bra guider här på forumet hur man går tillväga.

Cheesen
Det är ju vinter så om ni har en köksfläkt som drar ut luft så kan ni låta den stå på en dag så kommer luftväxllingen att ske ordentligt i huset och luftfuktigheten sjunker.
Våran frånluftsfläkt i FTX:en pajade i förra veckan och det är otroligt så snabbt det går att få en tråkig fuktig inomhusmiljö. i moderna täta hus så är den mekaniska ventilationen oerhört viktig.

Maria B Maria B skrev:
Tack! Vi får testa att rotera rotorn för hand, den har ju stått stilla minst 3-4 veckor, det är så länge vi haft extrem fuktighet här hemma.
Kolla remmen den är inte svår att byta, är den 8 år så börjar livslängden vara uppnådd.

• Gilla
Thomasito och 4 till
  • Laddar…
Maria B Maria B skrev:
Tack för svar! Tvvärr verkar det inte vara felet för den har (nog) ingen drivrem (Heru 130). Däremot var filtren helt blöta och de hade droppat en massa vatten, det var 1 cm högt vatten i den "kammare" där filtren ligger, Vi har nu bytt till nya filter och hoppas att den ska fungera. Den har ju stängt av sig med jämna mellanrum sedan vi upptäckte detta och kanske beror det på att filtren varit så blöta?
******************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************
Stämmer att aggregatet har en drivrem, det skall nog gå att svetsa ihop den med en tändare... "Värm båda ändarna över lågan, när de smält så håll ihop ändarna "länge", ta sen en avbitare och klipp av "skägget" som blir i skarven. Då skall det nog funka ett tag till.

Kondensen som blir i aggregatet är inte så bra att ha, det blir av att den varma luften stiger upp i aggregatet och fäller ut sin fukt där. Så länge kan det vara ide att plugga hålen/kanalerna som kommer från huset med plast av nått slag. Detta ifall ni inte får igång aggregatet.....

• Gilla
Maria B och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Köp en enkel hygrometer/termometer på Clas eller Biltema. Kostar nån hundring.

Då kan ni mäts luftfuktigheten inne.

Min ligger stadigt på 18%

Eran är förmodligen mycket högre.
Gissningsvis 80 - 90 %. Då fukt fäller ut. Främst i FTX i o m att rotorn inte går.
Fukt från bl bad och främst dusch.

Jag skulle nog köra en avfuktare, till FTX kommer igång.

Se sen till att få FTX ordentligt injusterad vid.

Oftast vill man ha ett lågt undertryck i huset, så att inte fukt tränger in i väggarna. Mindre risk med nyare hus, som har tätskikt.

Visst känns det kallt ut inte i huset, med hög fuktnivån?
Det är väl inte lämpligt att ha så låg fuktighet som 18 procent. Det är inte vad som rekommenderas.

• Gilla
Hasse Sandin och 5 till
  • Laddar…
Maria B Maria B skrev:
Tack för svar! Tvvärr verkar det inte vara felet för den har (nog) ingen drivrem (Heru 130). Däremot var filtren helt blöta och de hade droppat en massa vatten, det var 1 cm högt vatten i den "kammare" där filtren ligger, Vi har nu bytt till nya filter och hoppas att den ska fungera. Den har ju stängt av sig med jämna mellanrum sedan vi upptäckte detta och kanske beror det på att filtren varit så blöta?

Inte helt säker om det funkar men ni kan även prova att rotera rotorn så att magneten/skruven som sitter på rotorn hamnar precis framför givaren, då får styret signal och en del styrkort nöjer sig med att ha konstant signal på ingången till rotor på styrkortet. I det fallet startar aggregatet och går köra men då utan rotor (alltså återvinning), det blir mycket dyrare att köra aggregatet då för att det värmer luften med bara el. I detta fallet kan ni ha ventilation till ni får tag i en reparatör. Detta kan också vara värt att testa...

• Gilla
Maria B
  • Laddar…
x

Redigerat:
Testa att gnugga outspädd Klorin med trasa eller svamp. Om det inte ger sig ganska fort, blöt ner små papperstussar med Klorin och låt dem sitta över natten. Har funkat bra på svartmögel i silikonfog i mitt badrum.

Maria B Maria B skrev:
Tack så mycket, så otroligt skönt att höra! Möglet på trösklarna går bort med allrengöring men tyvärr inte möglet på listerna runt glaset i altandörren, men det viktigaste är att det inte blir mögel i väggar och tak, de mögliga listerna kanske man kan byta i värsta fall.

• Gilla
LApp och 3 till
  • Laddar…
EddieHansson
T TheGame skrev:
Fast aggregatet har ju varit av så det låter inte som orsak.
Men jag måste säga att har man så fuktigt i huset att det rinner på dörrar osv, då måste det ju vara som en bastu
Ja, utan ventilation i ett tätt hus blir det snabbt så. Människor avger mycket fukt, likaså matlagning, dush, fuktiga jackor, skor, tvätt, osv.

Sätt ett fönster på 5-10mm glänt på vardera sida huset så får du lite självdrag som hjälper.

Vi har haft samma situation, det gäller helt enkelt att vädra tillräckligt.

• Gilla
Maria B och 1 till
  • Laddar…
Slirar remmen behöver den inte bytas utan den är torr. Spraya den med remspray, finns på biltema, så kommer den att bli som ny igen.

• Gilla
Maria B och 2 till
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Är det en Heru 130 har den sannolikt driv rem. Bytte nyss rem motor då den skurit och rotorn inte roterade. Batteri på dosan måste ni se till att byta i tid. Finns att köpa delad rem. Kolla exakt modell. Men hur har ni fått in så mycket fukt:surprised: och hur har det hunnit blivit mögel så fort? Är ventilation verkligen inställt ordentligt?
Aggregatet var ju avstängt! Vad skulle ställas in?

Tror att växlaren är tung! Antagligen full med vatten!
Ni får vrida den för hand lite itaget med fläktarna på.Obs luckan måste stängas mellan vridningarna.Blir tungt även med ny rem ( rotor?) Om växlaren är full med vatten! Lycka till

Det är med största sannolikhet rotormotorns lager som har skurit. Detta är att mycket vanligt fel. Som tidigare skribenter skrivit är det ganska lätt att byta lager själv, för en bråkdel av priset av en ny motor

Maria B Maria B skrev:
Senaste veckorna har vi fått mögel runt altandörren (gummilisten) och på tröskeln. Det har varit helt blött på handtaget också varje morgon då jag öppnat för att vädra. Även ytterdörrens handtag har varit helt blött.
Min man har försökt lugna mig att det beror på kylan men nu bad jag honom kolla FTX:en och den var avstängd! Vi har inte stängt av den men batteriet i fjärrkontrollen var slut, men det kan väl inte göra att den stängs av?
Nu då vi satte igång den igen så fick vi efter en liten stund larm "rotor av", så vi fick starta om den igen.
Mycket tacksam om någon kan svara på mina funderingar.
1) Är det något fel på FTX:en eftersom den stänger av sig själv så att vi bör ta hit en reparatör?
2) Kan det ha blivit fuktskador på vårt hus? Bör jag kolla upp det på något sätt?
3) Hur får jag bort möglet som sitter runt gummiolisterna på altandörren? Det går inte att torka av med vanligt rengöringsmedel.
Om rotorn larmar att den stannar så kolla först så remmen är hel. Det andra kan vara att det bildas beläggning mellan släplisten och metallen runt rotorn, ta ett stearinljus och gnid mellan list och metall. Om det är en borst runt rotorn, kolla om den inte tar emot någonstans. Skall ligga an lätt så man kan snurra växlaren lätt. Eller så kan det blivit något fel på drivmotor, styr och kontakta då leverantören //Håkan.

• Gilla
Mathias Märsta och 1 till
  • Laddar…
Fukten beror på att fläktarna stått stilla.
Värmeväxlaren behöver rotera för att spara energi och ge komfortvärme.
Korkat att hela aggregatet stendör för att det är felkod på rotorstopp. Fläktarna kan rent praktiskt gå ändå.

• Gilla
Mathias Märsta och 2 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Det är väl inte lämpligt att ha så låg fuktighet som 18 procent. Det är inte vad som rekommenderas.
Ja, just så... Allt fruset ute... därför blir det så lågt. Strax blir det bättre, enligt SMHI.
Vi eldar dagligen i stora täljstenskaminen, som dock tar tilluft utifrån.

Kan ju hänga upp lite tvätt i morgon i tvättstugan. Slängde ut torkskåpet på 90-talet. Aldrig haft torktumlare.

Kan också be sambon att torka över golven.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.