Maria B Maria B skrev:
Tack! Det står i manualen att man inte får sätta på den med locket öppet,är det farligt på nåt sätt?
Vi har fått sätta på den varje kvart med fjärrkontrollen då vi får larm att rotorn stannat.
För att testa är det ingen fara. Rotorn går långsamt håll fingrar borta bara. Ingen idé den går inte köra pga det.
 
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Läs denna tråd om rotor stopp
[länk]
Tack för tips, ska kolla upp den
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
För att testa är det ingen fara. Rotorn går långsamt håll fingrar borta bara. Ingen idé den går inte köra pga det.
Ok så det skulle inte göra nån skillnad om jag satte väckningslarm varje kvart inatt för att starta om den med fjärrkontrollen? I verkligheten slås den inte på? Fläktarna går igång i alla fall, det hör vi. Men de gör kanske ingen nytta om inte rotorn går igång?
 
Redigerat:
Maria B Maria B skrev:
Ok så det skulle inte göra nån skillnad om jag satte väckningslarm varje kvart inatt för att starta om den med fjärrkontrollen? I verkligheten slås den inte på? Fläktarna går igång i alla fall, det hör vi. Men de gör kanske ingen nytta om inte rotorn går igång?
Bara rotorn som står still. Du får ingen värmeåtervinning. Kan bli lite kallare men du har nån typ av ventilation. Kolla om du har undertryck i huset. Skall vara det, kolla om det drar in när du öppnar ytter dörre t ex. Du kan kolla med ett ljus också skall lågan gå inåt så att säga.
 
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
Just det när ni kollar rotorn. Glöm inte stäng av brytaren så klart. Men kolla så att den lilla motorn som drar runt remmen är ok. Du skall kunna dra runt hjulet för handen. Min hade skurit dvs satt fast och därav rotorstopp.
 
  • Gilla
Maria B
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Bara rotorn som står still. Du får ingen värmeåtervinning. Kan bli lite kallare men du har nån typ av ventilation. Kolla om du har undertryck i huset. Skall vara det, kolla om det drar in när du öppnar ytter dörre t ex. Du kan kolla med ett ljus också skall lågan gå inåt så att säga.
Ja det har tydligt varit ventilation i huset nu, inget vatten på dörrhandtagen i morse! Jag får fortsätta att reseta på fjärrkontrollen tills FTX:en är fixad. Idag ska min make försöka hitta den där remmen och se om den behöver bytas, så får man hoppas att det bara är remmen det är fel på. Undertryck har vi, ljuslågsn fladdrade inåt
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Kan inget om ftx överhuvudtaget, men kan det inte vara skadligt att försöka tvinga igång den när den löser ut hela tiden?
 
W whak skrev:
Kan inget om ftx överhuvudtaget, men kan det inte vara skadligt att försöka tvinga igång den när den löser ut hela tiden?
W whak skrev:
Kan inget om ftx överhuvudtaget, men kan det inte vara skadligt att försöka tvinga igång den när den löser ut hela tiden?
Nej inte den modellen
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Tilluftsfläkten kan ha gått sönder, då får ni för stort undertryck i huset. Så kolla att båda fläktarna går.
 
Ett tips är att ni gör detta tillsammans så ni båda kan lära er hur man ev byter en rem och felsöker aggregatet. Det är roligt att göra saker tillsammans också :)
 
  • Gilla
H_kan@88 och 15 till
  • Laddar…
W whak skrev:
Kan inget om ftx överhuvudtaget, men kan det inte vara skadligt att försöka tvinga igång den när den löser ut hela tiden?
Ingen aning! Men jag tolkar inte som att det är en säkring som löser ut , mer som att det är ett larm som måste kvitteras för att fläktarna ska gå igång. Jag har säkert helt fel, men så här har jag tolkat det: Det är något fel på rotorn (eller remmen som driver rotorn). Detta gör att FTX:en stänger av sig helt (både ventilation och värme), vilket ger ett rotor-larm. Då jag kvitterar larmet (på fjärrkontrollen) sätter fläktarna igång igen, men rotorn fungerar ju fortfarande inte, vilket då ger et nytt larm efter ca 15 minuter.
Rotorn är det som ger eftervärmen (lite tillskottsvärme upptill fjärrvärmen som är vårt huvudsakliga upvärmningssätt), även utan den kan ventilationen fungera (men den stannar som sagt eftersom rotorn larmar om fel).
Kanske har jag HELT fel, men det är så jag kommit att uppfatat det grundat på alla svar jag fått i tråden :)
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Köp en enkel hygrometer/termometer på Clas eller Biltema. Kostar nån hundring.

Då kan ni mäts luftfuktigheten inne.

Min ligger stadigt på 18%

Eran är förmodligen mycket högre.
Gissningsvis 80 - 90 %. Då fukt fäller ut. Främst i FTX i o m att rotorn inte går.
Fukt från bl bad och främst dusch.

Jag skulle nog köra en avfuktare, till FTX kommer igång.

Se sen till att få FTX ordentligt injusterad vid.

Oftast vill man ha ett lågt undertryck i huset, så att inte fukt tränger in i väggarna. Mindre risk med nyare hus, som har tätskikt.

Visst känns det kallt ut inte i huset, med hög fuktnivån?
Om rotorn står stilla i en FTX så MINSKAR luftfuktigheten vintertid på tilluften jämfört med om den är igång...
 
  • Gilla
Hybro och 4 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Om rotorn står stilla i en FTX så MINSKAR luftfuktigheten vintertid på tilluften jämfört med om den är igång...
Då är det något anat fel, det är extremt fuktigt när det t.o.m. rinner längs altandörrarna. Vi ska kolla upp det ordentligt och behöver troligen byta ut rotorn och kanske änu fler delar. Nu håller jag i alla fall fläktarna igång genom att kvittera rotorlarmet varje kvart (då sätts fläktarna igång igen).
 
MultiMan
https://www.vvsforum.se/2019/04/se-upp-med-fukten-i-ftx/

OM DU BOR I ETT TÄTT småhus, eller en lägenhet, med FTX-ventilation och roterande värmeväxlare finns anledning att hålla ett extra öga på fukten, varnar experter.

– Det började vintern 2010, när det var väldigt kallt. Då fick vi bland annat höra om ett nybyggt område med passivhus där cirka 20 procent av lägenheterna hade fuktproblem, berättar Svein Ruud, teknisk expert på forskningsinstitutet Rise (tidigare SP).

Han och professor Lars Jensen, vid Lunds tekniska högskola, började undersöka vad som kunde vara orsaken och kom fram till att det handlade om fuktåterföring från rotorn.
 
  • Gilla
  • Wow
Jens Hallgren och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.