128 442 läst · 586 svar
128k läst
586 svar
Oskälig faktura från elektriker
Man kan ju absolut kolla upp och fråga vilket märke och pris man får på de "stora" komponenterna i installationen, typ elcentral, JFB och själva laddaren. Att hålla på och fråga vad en WAGO kostar blir ju löjligt.
Det enklaste vore om Ahlsell mfl skippade sina låtsasprislistor och la sig på nån slags rimligt pris, sen kunde elektrikern lägga på tex 20-50% på priset. Varför inte helt enkelt ta det pris som proffsmagasinet kör + marginal, som nån sa...
Det enklaste vore om Ahlsell mfl skippade sina låtsasprislistor och la sig på nån slags rimligt pris, sen kunde elektrikern lägga på tex 20-50% på priset. Varför inte helt enkelt ta det pris som proffsmagasinet kör + marginal, som nån sa...
Du har noll koll på vad en utrustad servicebil behöver i form av utrustning samt vad det kostar.A atomlab skrev:Skulle aldrig få för mig att köpa en ny bil till de montörer som jag ger jobb. Köper bilarna 1-3år gamla och så körs dom tills de tar slut. Brukar vara ca 3-4år. Blir dessutom Opel, Fiat eller liknande. Allt annat är att kasta pengarna i sjön. Hur ofta tror du egentligen att en servad och väl omhändertagen bil rasar?
Vad för special verktyg har du som är så dyra i ditt yrke som elektriker? Spänningsprovare, multimeter, megger. ≈25k och håller iaf i 10år utan att skämmas.
En snickare har betydligt dyrare saker utan att behöva ta en pålägg på 250% på virket.
Skulle jag jobba 55-60tim i veckan och få ut 40 så hade jag rotat djupt i fickorna för att skära av kostnaderna.
I min befattning ingår det att köpa bilar och utrusta dessa åt personalen som rör sig ute så skulle nog påstå att jag har koll. Är dessutom själv elektriker i grund och botten så vet vad elektrikers "special" verktyg kostar. Påstår fortfarande att tex en snickare har betydligt dyrare verktyg men klarar ändå att hålla sig flytande utan att lura folk med fanatsiprislistor.E Eloffen skrev:
A atomlab skrev:I min befattning ingår det att köpa bilar och utrusta dessa åt personalen som rör sig ute så skulle nog påstå att jag har koll. Är dessutom själv elektriker i grund och botten så vet vad elektrikers "special" verktyg kostar. Påstår fortfarande att tex en snickare har betydligt dyrare verktyg men klarar ändå att hålla sig flytande utan att lura folk med fanatsiprislistor.
Glöm det, det du påstår är avancerat skitsnack. Om det nu är så att du lyckas lura någon så rekommenderar jag denna att kanske kolla på Youtube (Svanströms) där dom kan få se hur tex Skyltens servicebil är utrustad.A atomlab skrev:I min befattning ingår det att köpa bilar och utrusta dessa åt personalen som rör sig ute så skulle nog påstå att jag har koll. Är dessutom själv elektriker i grund och botten så vet vad elektrikers "special" verktyg kostar. Påstår fortfarande att tex en snickare har betydligt dyrare verktyg men klarar ändå att hålla sig flytande utan att lura folk med fanatsiprislistor.
Jag har inte nämnt något om ålder på bil, det har du gjort. Men det enkla skälet till att många nämner 3 år är helt enkelt ekonomi. Leasingavtalen med garanterat restvärde samt mobilitetsgaranti osv. löper just vanligtvis på 3 år. Att ha bilar som inte kan delta i produktionen är helt enkelt för kostsamt.Mikael_L skrev:
Så du drar paralleller med ett företag som lever på produktplacering och som har Fluke och Bott som största sponsor som någon sorts verklighet över hur det ser ut i alla elektrikers bilar?E Eloffen skrev:
Kom för guds skull in i matchen!
Och nu påstår du att Fluke är ovanligt i en servicebil, du har inte ens kommit till omklädningsrummet.A atomlab skrev:
Dags att börja läsa. Har aldrig påstått något sådant. Jag påstår dock att det är otroligt få som har HELA flukes produktsortiment i bilen.E Eloffen skrev:
Att ens antyda att Skyttens bil skulle vara något facit över hur servicebilar ser ut gör dig tyvärr inte direkt trovärdig.
Några saker saknas helt uppenbart i Skyltens bil. Presspistol med backar, vettiga skarvsatser enligt EBR-standard samt något för att lokalisera kabelfel.A atomlab skrev:
Varför ska man åka med något sämre när de finns alternativ.L lbgu skrev:
Själv får jag ny service bil senast vart 3e år
Sen så tror jag att man skulle få ösa på påslaget på ahlsells pruttopris för att dra runt en hunken häck.
Bilarna slits nå otroligt och 15000 mil i service är fasen inte samma sak som i en vanlig personbil.
Kostnaderna skenar när garantier mm går ut. Så enkelt är de
Redigerat:
Service bilen är de närmaste kontor jag själv kommer och de skall inte va nå smäck, så enkelt är de.B Bernt Ö97 skrev:Självklart ska företaget erbjuda anställda bra arbetsvillkor, där ingår fordonsflottan. Men det fins ingen naturlag som säger att det ska vara nytt och bytas ut var 3:e år. Lite hög svansföring ibland hos en del småföretag utmynnar kanske i att man vill briljera med "värsta" bilen i hantverksgänget.
Utbytesintervallet borde bestämmas av behov och framförallt ekonomiska kalkyler med fokus på driftsäkerhet, service- reparationsbehov och personalpolicy.
Är inte kunden villig att betala höga kostnader fins inte ekonomiskt utrymme för företaget att byta bilar "bara för att"
Högkonjunkturen är kanske förbi för några år, och många företag, stora och små , får anpassa kostnadsbilden efter intäkterna.
Redigerat:
Företagets konkurrenskraften ligger i kostnadseffektivitet, fin bil på gården men uteblivna beställningar gläder ingen.
Likväl som en datanörd inte köper sin dator på netonnets konsument kampanjtorg
Likväl som volvo verkstaden inte skruvar med verktyg från biltema
Etc etc
E Eloffen skrev:
Ja ni (alla) får väl göra som man vill.V Villaägarenr1 skrev:
Själv fokuserar jag mer på bättre lönsamhet under goda tider än att sitta i ett bilsäte i arbetsbussen som är max 3 år gammalt, eller att ha en massa dyra saker i bilen som jag inte använder eller tjänar pengar på.
Och vid dåliga tider fokuserar jag på att finnas kvar på marknaden, inte gå i konkurs.
Men man kan naturligtvis tänka på annat sätt - det medhålles.