Status
Tråden går ej att kommentera.
Fast den äldre VVS-aren borde ändå ha koll. Även om man inte knackar upp betong varje vecka lär man sig vad som fungerar och inte ganska snart. Är man i branschen tycker jag att man borde fatta att ”bila upp källargolv och byta avloppsrör” inte görs med en liten borrhammare som man snarare har för att borra i betong för att sätta upp konsoler och annat.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
T Tosel skrev:
Läs på lite om bilning på arbetsmiljöverkets hemsida, du ska vara glad att svenne banan gjorde hålet på en dag!
Se svaret till Rickard Tenggren, som hamnade lite fel
 
A
tensiden tensiden skrev:
Och i det här fallet var det inte så stor yta som skulle knäckas upp. Med en riktig maskin (säg en TE1000) är det gjort innan man uppnått några gränsvärden.

Men om de nu stått en bra stund med en sliten borrhammare och malt på så lär de fått vibrationsskador av den…
I det fallet, under den timmen, var det bra med två man som turades om mao, men inget jobb blev gjort så det hela är bara en ankdamm och ett verk av klåpare som inte kan planera.
De har iaf begränsat sina ev. skador.. alltid något. Men vem vill betala för såna tokigheter även om de skadat sig? Det är staten som står för sjukvården.
F-bolag ersätter inte om de vet hur fel de jobbat.
 
T Tosel skrev:
Läs på lite om bilning på arbetsmiljöverkets hemsida, du ska vara glad att svenne banan gjorde hålet på en dag!
En TE1000 med ett vibrationsvärde på 5.0 m/s² kan användas i upp till 2 timmar per dag, så 2 personer klarar det där med timmar till godo. Det är liksom ingen fiberarmerad höghållfasthetsbetong vi snackar om.
Färgkodad tabell som visar vibrationsvärden och exponeringstider med olika risknivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.av.se/globalassets/file...tionsexponering-hand-och-arm-poangmetoden.pdf
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
H Hybro skrev:
Aldrig mer en hantverkare i mitt hus, förutom till eventuella El-arbeten.

För 10 år sedan, en rörpulare med lärling kopplade in varmvattenberedaren med två rör.
Trångt så bara en pers kunde jobba.
10 km till firman.
1700 kr.
Idag förmodligen 5000 kr.

Kommer aldrig mer att köpa tjänster på löpande räkning.
Det kan ju sluta hur som helst.
Samma här, anlitar inte igen hantverkare med varesig löpande lärling eller räkning.
Lärlingen försvann vid ett tillfälle och verkar ha gått runt i huset.
Vet ej ännu om något är stulet.
 
A
Wilhelm14 Wilhelm14 skrev:
En TE1000 med ett vibrationsvärde på 5.0 m/s² kan användas i upp till 2 timmar per dag, så 2 personer klarar det där med timmar till godo. Det är liksom ingen fiberarmerad höghållfasthetsbetong vi snackar om.
[bild][länk]
Intressant och värdefullt.
 
Wilhelm14 Wilhelm14 skrev:
En TE1000 med ett vibrationsvärde på 5.0 m/s² kan användas i upp till 2 timmar per dag, så 2 personer klarar det där med timmar till godo. Det är liksom ingen fiberarmerad höghållfasthetsbetong vi snackar om.
[bild][länk]
Jag antar att det där dessutom är ”aktiv” bilning? En stor del av tiden lägger man ju på att gräva för hand/med spade och få bort materialet man brutit sönder.
 
  • Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
A
Extra jobbigt för mig blev att efter att de rev en enkel hylla då de ville bila längre än väntat, langade de kartonger till mig, som stod utanför rummet och tog kartongerna till ett annat rum.
Två kartonger lämnade de kvar som stod nedanför hyllan.
En av dessa innehöll bland annat helt nya, stora analoga VU-metrar för studios.
Idag vet jag att en sådan VU-meter (av tio) skadades.
Kartongen var märkt "känsligt analogt"
På den kastade de sand och andra bilmassor.
Det trängde in stoft i kartongen.
Den här synen fick jag efter att de lämnat platsen dag tre (lämnat för gott)

Rörigt utrymme med skräp, arbetshandskar, flaskor och kartong. Oreda och byggmaterial syns. Nedslitet och smutsigt.

 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
Extra jobbigt för mig blev att efter att de rev en enkel hylla då de ville bila längre än väntat, langade de kartonger till mig, som stod utanför rummet och tog kartongerna till ett annat rum.
Två kartonger lämnade de kvar som stod nedanför hyllan.
En av dessa innehöll bland annat helt nya, stora analoga VU-metrar för studios.
Idag vet jag att en sådan VU-meter (av tio) skadades.
Kartongen var märkt "känsligt analogt"
På den kastade de sand och andra bilmassor.
Det trängde in stoft i kartongen.
Den här synen fick jag efter att de lämnat platsen dag tre (lämnat för gott)

[bild]
Påtala detta för firman, man ska inte få saker förstörda för att man tar hem hantverkare.

Verkligen inte ok!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Med såpass långa sträckor att köra, och två besök, så är det väl ingen jätteöverdebitering. Men en del onödigt. För det första så finns det ingen anledning att skicka två på ett så litet jobb. Det blir aldrig effektivt. Att hämta en kraftigare maskin, blev onödigt dyrt, men du hade ju fått betala för tiden att hämta och lämna den även om de gjort det från början.

Och när de nu var två, så borde som sagt en fortsatt arbeta under tiden maskinen hämtades.

Det där med två man, ibland kan det vara nödvändigt att vara två när avloppsrör skall tryckas ihop. En som håller emot när den andre trycker ihop kopplingen. Nu ser det inte ut att vara så just här, men det är inte säkert att man kunde veta det innan det var uppbilat.
Det här är intressant och bra:
"blev onödigt dyrt, men du hade ju fått betala för tiden att hämta och lämna den även om de gjort det från början"

Flera här tycker dock (och även jag) att de ska äga en egen, riktig bilmaskin, när de i reklamen anger att de klarar alla VVS-jobb.
Särskilt som de märkligt nog åker Hofors-Sandviken för att få hyra en sån.
Sen är det längre avstånd Horndal - Sandviken, som de åkte och för den resan debiterades två timmar,
(bara montör-tid, inte lärling även om han lullade med i stället för att göra nytta) 1.500 kr
Spilltid för mig som måste vara på plats och vänta och längre tid att vara utan avlopp helt, var lite värre.
Särskilt märkligt då det finns firmor i Hofors som hyr ut bilmaskiner, tex:

En skylt för maskinuthyrning, verktygsbilder, öppettider, hyrespriser och en butiksingång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag bestrider även denna kostnad.
Min gamla mor ska inte luras på detta sätt, det är för genomskinligt.
De debiterade fyra timmar för en resa som tar en timme tur/retur Hofors-Horndal inkl
en rensning av ett avlopp som tog ca 30 minuter, med rensmaskin SOM DE OCKSÅ HYRT
Fråga, borde inte en VVS-firma som "klarar allt" ha en egen rensmaskin för avlopp?
 
Redigerat:
många företag har avtal med visa uthyrare
 
M
Finns inte på kartan att jag skulle betala för en extra hantverkare, ifall bara en av de jobbar. Antingen timlön för handledaren, inte timlön för båda två för ett enmansjobb. Givetvis är det korrekt utrustade för det jobb de ska utföra. Allt utanför detta, faller utanför ramen av de avtal jag skriver i dessa fall. Har de fel utrustning eller material med sig, bekostar de det själva.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Peab tex hyr alla maskiner av sitt uthyrningsbolag men det är nog mer vanligt att mindre firmor med 5-10 anställda har sina egna grejer
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
många företag har avtal med visa uthyrare
Det är en annan sak med stora dyra maskiner, men en så enkel sak som mindre rensmaskin för avlopp, kan man ju köpa för under 2.000 kr, Är det vettigt då att låta kunden betala en bilresa med montör en timme + hyran?
Kostnad ca 1.100 kr
(Avståndet Hofors-Sandviken t.o.r. är ca sex mil)
Och folk i forumet meddelar att de borde också äga en egen bilmaskin.

Denna liknar den de hade:

Elektrisk rörrensare, avloppsrensare, 240 W, spole utdragen, svart och röd, prisinformation, 1 899 kr, köp online.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
att det är vettigt har jag inte sagt

plus att det var jag som sa att dom borde äga en egen bilmaskin

vad heter firman då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.