Status
Tråden går ej att kommentera.
A
Får jag som nybörjare fråga om det är vanligt med källargolv från 60-talet som är en decimeter tjockt?
Två vvs-montörer kom med en Milwaukee borrhammare som enligt spec klarar 4 cm betong.
Efter en timme gav de upp, de kom inte igenom och blev bara märken i betongen.
Stack iväg, båda två, 10 mil (tor) för att hyra en riktig maskin
(Detta är mors lilla villa i Horndal, firman ligger i Hofors och hyr makiner i Sandviken)
Sen bilade de upp ca 1 kvm, två meter x 50 centimeters medelbredd enligt bild.
Debiteringen blev 7 timmar dvs 4200 kr + moms för det jobbet, dvs 5250 kr.
Därav två timmars bilresa för att hyra en lämplig maskin(!)
Bilandet pågick ca 3,5 timmar, jag var på plats hela tiden.
De bytte en meter avloppsrör och fakturerade för två meter.
De städade inte efter sig, jag tog hand om bilningsmassor och damm överallt.

Om ni som är vana tittar på bilden, hur lång tid skulle det ta för en man att göra jobbet?
Är det vettigt att köra fyra mil till ett jobb och ha en så liten maskin med sig?
(Hofors - Horndal)
Och sen debitera som de har gjort?
Jag tycker det är så korkat, båda åker till Sandviken t.o.r. i stället för att den ene gör ett annat litet jobb under tiden, montera en fast vattenanslutning till en tvättmaskin.
Jag klagade direkt på detta till deras fakturerande dam som då drog av restiden för ena gubben.

(Materialkostnaderna verkar ok, men de tog i ca det dubbla i arbetstid för att koppla avloppsbiten med tre förgreningar, Fyra timmar fast det tog ca två timmar. total kostnad för det som syns på bilden
19.659 kr. Är det vettigt? Minus Rot 4516 kr.
Jag är mors gode man, hon är 91 år och sjuklig, det ingår i mitt uppdrag att bevaka hennes rätt.
Hoppas på hjälp här.
 
  • Golv borttaget, exponerar rörledningar, jord, byggarbete, vägganslutning, reparation eller installation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kudazai och 1 till
  • Laddar…
Får jag som nybörjare fråga om det är vanligt med källargolv från 60-talet som är en decimeter tjockt?
Två vvs-montörer kom med en Milwaukee borrhammare som enligt spec klarar 4 cm betong.
Efter en timme gav de upp, de kom inte igenom och blev bara märken i betongen.
Stack iväg, båda två, 10 mil (tor) för att hyra en riktig maskin
(Detta är mors lilla villa i Horndal, firman ligger i Hofors och hyr makiner i Sandviken)
Sen bilade de upp ca 1 kvm, två meter x 50 centimeters medelbredd enligt bild.
Debiteringen blev 7 timmar dvs 4200 kr + moms för det jobbet, dvs 5250 kr.
Därav två timmars bilresa för att hyra en lämplig maskin(!)
Bilandet pågick ca 3,5 timmar, jag var på plats hela tiden.
De bytte en meter avloppsrör och fakturerade för två meter.
De städade inte efter sig, jag tog hand om bilningsmassor och damm överallt.

Om ni som är vana tittar på bilden, hur lång tid skulle det ta för en man att göra jobbet?
Är det vettigt att köra fyra mil till ett jobb och ha en så liten maskin med sig?
(Hofors - Horndal)
Och sen debitera som de har gjort?
Jag tycker det är så korkat, båda åker till Sandviken t.o.r. i stället för att den ene gör ett annat litet jobb under tiden, montera en fast vattenanslutning till en tvättmaskin.
Jag klagade direkt på detta till deras fakturerande dam som då drog av restiden för ena gubben.

(Materialkostnaderna verkar ok, men de tog i ca det dubbla i arbetstid för att koppla avloppsbiten med tre förgreningar, Fyra timmar fast det tog ca två timmar. total kostnad för det som syns på bilden
19.659 kr. Är det vettigt? Minus Rot 4516 kr.
Jag är mors gode man, hon är 91 år och sjuklig, det ingår i mitt uppdrag att bevaka hennes rätt.
Hoppas på hjälp här.
Utfördes det något mer jobb då totalsumman blev närapå 20000:- före ROT?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Känns som att någon information saknas. Först 7h plus lite material. Och sedan 20 000?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tror det är rätt olika hur tjocka golven är, vårt var visserligen från 42 men det var nog bara 3-4cm i tvättstugan så där hade man nog klarat sig med en slägga. Dom hade in liten maskin o pepprade runt med sedan skulle de köra badrummet men där visade det sig att man vid ombyggnad 2000 redan gjutit ett nytt golv för där var det 10cm armerad betong med isolering under. De kom efter en dag med en bjässe till maskin men det tog dem flera dagar att komma igenom den. Vi skulle sänka golvet några cm då det var 1.95 i takhöjd så hela badrummets platta skulle väck.
 
  • Gilla
Batto och 1 till
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Känns som att någon information saknas. Först 7h plus lite material. Och sedan 20 000?
Ja, det är ju timpenning för lärlingen också och fyra timmar extra för att sätta ihop pvc-röret och förgreningarna.
Lärlingen 5 timmar, där drog de av två timmar för att hämta annat bilverktyg, så lärlingen 5 timmar och den andre 7 timmar. Jag glömde skriva det igår.
Den mer vane förklarade att lärlingen inte fick göra jobb ensam.
Men på kontoret sa de när jag kollade det där med extra resorna, att han hade gjort många jobb ensam och var ovanligt duktig. En extra resa var ju för att de tagit med rör med fel mått.
Sen glömde jag skriva att första dagen var de där för att ge prisförslag på jobbet och rensa ett avlopp i tvättstugan samt fixa en anslutning för tvättmaskinen. Inget mer, det tog en timme plus resorna totalt 7 mil Hofors-Horndal t.o.r. men debiterades som fyra timmar. Tvättmaskinen blev aldrig av, de saknade delar och det var nog roligare att åka bil fram och tillbaka.
Någon offert kunde de inte ge för "vi vet inte hur det ser ut under golvet".
Det är svårt att få hantverkare till Horndal så det fick gå.
 
  • Gilla
Fixar Nisse
  • Laddar…
A
T TypRätt skrev:
Tror det är rätt olika hur tjocka golven är, vårt var visserligen från 42 men det var nog bara 3-4cm i tvättstugan så där hade man nog klarat sig med en slägga. Dom hade in liten maskin o pepprade runt med sedan skulle de köra badrummet men där visade det sig att man vid ombyggnad 2000 redan gjutit ett nytt golv för där var det 10cm armerad betong med isolering under. De kom efter en dag med en bjässe till maskin men det tog dem flera dagar att komma igenom den. Vi skulle sänka golvet några cm då det var 1.95 i takhöjd så hela badrummets platta skulle väck.
Ok, det stämmer nog, betonggolv har olika tjocklek. Här var det iaf inte armerat. Tycker att när de har 3,5 mil enkel resa från sitt lager och butik, och några mil från sitt lager till hyrfirman och grossisten (Sandviken) så borde de ta med sig en riktig bilmaskin när de inte vet hur tjockt golvet är. inte en klenare borrhammare.
Jag har själv en minst lika stor borrhammare köpt på jula för 10 år sen, använd en gång att bara gör några hål genom ett garagegolv vid en annan villa jag själv ägde. Den kostade ca 500 kr har jag för mig (MEEC)
Skulle aldrig drömma om att börja bila upp ett golv med den. Sen visste jag inte hur röret gick under golvet.
Den biten klarade de bra, de började vid den lodräta stammen och kollade.
 
Redigerat:
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Stökigt när du inte ger hela bilden i ditt första inlägg. Så kostnaden för faktiskt 2 besök? Och de har räknat av för lärlingens restid. Lärlingen arbetstid bör inte vara debiterad med samma timkostnad som den ordinarie personalen. Ring och pratat med dom och säg att du tycker det blev dyrt?

att du fick betala för 2 m rör med de använde 1.5 beror väl på att de kommer i 2m längder.

Att du betalat för ett offertbesök bör framgå redan vid bokning, men du kanske inte frågade om de tog ut kostnad för det? Är ju rätt många mil att köra och jag förstår att de inte vill lämna fast pris när de inte kan veta vad som döljer sig i golvet.

det man kan invända mot är som sagt att de hade med sig en rätt klen maskin så ev att du kan deala lite mer kring just resan/tiden att hämta bättre. Men annars verkar de ha jobbat på rätt bra om de gjorde resterande jobb på ca 1/2 dag då
 
  • Gilla
Daggew och 3 till
  • Laddar…
A
FredrikR FredrikR skrev:
Utfördes det något mer jobb då totalsumman blev närapå 20000:- före ROT?
Tack ska ni alla verkligen ha så långt.
Jag ska väl berätta att meningen med jobbet är att göra ett enkelt extra toarum i källaren, med ett litet handfat.
avsett för gästrummet där nere.
Den tredje förgreningen längst bort i bild var befintlig och går mot garage och tvättstuga. Den gick sönder då de bilade och ersattes med pvc.
Mor är fattigpensionär men har lite besparingar.
Nu känns det knappt som man vågar anlita hantverkare öht.
Jag avbeställde toastol och handfat samt fortsatt jobb av dessa.
Har fått kontakt med en som verkar seriösare, i Avesta och kommer på måndag, även för att titta på ev installation av en luft-vatten värmepmp, som jag avser köpa begagnad (Nibe) pga att inga nya finns att få tag i.
 
  • Gilla
johannord
  • Laddar…
Jag har bilat ur en tvättstuga i villa från -67 där var golvet ca 10-11 cm ingen armering. Tjockleken hade jag kollat innan genom att borra, det kanske dina hantverkare också skulle gjort första dagen??
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
A
O olofh skrev:
Stökigt när du inte ger hela bilden i ditt första inlägg. Så kostnaden för faktiskt 2 besök? Och de har räknat av för lärlingens restid. Lärlingen arbetstid bör inte vara debiterad med samma timkostnad som den ordinarie personalen. Ring och pratat med dom och säg att du tycker det blev dyrt?

att du fick betala för 2 m rör med de använde 1.5 beror väl på att de kommer i 2m längder.

Att du betalat för ett offertbesök bör framgå redan vid bokning, men du kanske inte frågade om de tog ut kostnad för det? Är ju rätt många mil att köra och jag förstår att de inte vill lämna fast pris när de inte kan veta vad som döljer sig i golvet.

det man kan invända mot är som sagt att de hade med sig en rätt klen maskin så ev att du kan deala lite mer kring just resan/tiden att hämta bättre. Men annars verkar de ha jobbat på rätt bra om de gjorde resterande jobb på ca 1/2 dag då
Jag beklagar, tog saker ur minnet och skrev utan att ha fakturan framför mig.
Det var tre besök, men det första var avsett för att titta hur det ser ut, fixa ett stopp i tvättstugan och en krankoppling som de aldrig utförde. Bara ett par timmar.
andra dagen kom de vid 9.00, bilade en timme och gav upp. Var sen borta ca två timmar, bilade en timme och tog lunch. tillbaka ca 13.00 och klara ca 16.00 dvs totalt tre timmars bilning, inte sju som de debiterat. Den första timmen med klen borrhammare kan man inte räkna. Jag såg tydligt att det gav noll resultat.
Bilresorna har kontoret "subventionerat" men inte restiden för den vanare guben som det ser ut.
Sista dagen skulle de sätta ihop rör och kopplingar, men hade med sig fel dimensioner.
Åkte (båda) till Avesta, i stället för att grabben stannar och fixar krankopplingen till tvättmaskinen som läcker kraftigt och behöver en fast koppling. Det jobbet blev aldrig gjort öht.
Montaget gjordes på ett par timmar men debiterades som fyra timmar.
 
Redigerat:
Jag beklagar, tog saker ur minnet och skrev utan att ha fakturan framför mig.
Det var tre besök, men det första var avsett för att titta hur det ser ut, fixa ett stopp i tvättstugan och en krankoppling som de aldrig utförde. Bara ett par timmar.
andra dagen kom de vid 9.00, bilade en timme och gav upp. Var sen borta ca två timmar, bilade en timme och tog lunch samt hämtade andra pvc-rör i Avesta då de tagit med sig fel dimensioner.
tillbaka ca 13.00 och klara ca 16.00 dvs totalt tre timmars bilning, inte sju som de debiterat. Den första timmen med klen borrhammare kan man inte räkna. Jag såg tydligt att det gav noll resultat.
Bilresorna har kontoret "subventionerat" men inte restiden för den vanare guben som det ser ut.
13-16 x2 pers är ju 6h. Att den ena är lärling bör ge en viss % avdrag beroende på hur länge han hållit på. Sen har du väl fått betala första timmen ändå. Den kan du ju snacka med dom om. speciellt om de redan hade varit där innan och kollat och du också betalar för det besöket inkl restid.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Z Zsam skrev:
Jag har bilat ur en tvättstuga i villa från -67 där var golvet ca 10-11 cm ingen armering. Tjockleken hade jag kollat innan genom att borra, det kanske dina hantverkare också skulle gjort första dagen??
en sån bra synpunkt.
Ja, det inser jag att de lätt kunde kollat tjockleken första dagen.
Tack ska du ha.
 
Även om jag själv tagit upp ett helt källargolv med borrhammare så kan jag tycka att proffs som vet att de skall ta upp ett golv också tar med sig en riktig maskin från början. Hyran är väl under tusenlappen för en dag och det har man till viss del igen på arbetstiden eftersom det blir mer ”tjoff-tjoff-klart” med riktig maskin.
 
  • Gilla
DarkInNight och 2 till
  • Laddar…
A
O olofh skrev:
Stökigt när du inte ger hela bilden i ditt första inlägg. Så kostnaden för faktiskt 2 besök? Och de har räknat av för lärlingens restid. Lärlingen arbetstid bör inte vara debiterad med samma timkostnad som den ordinarie personalen. Ring och pratat med dom och säg att du tycker det blev dyrt?

att du fick betala för 2 m rör med de använde 1.5 beror väl på att de kommer i 2m längder.

Att du betalat för ett offertbesök bör framgå redan vid bokning, men du kanske inte frågade om de tog ut kostnad för det? Är ju rätt många mil att köra och jag förstår att de inte vill lämna fast pris när de inte kan veta vad som döljer sig i golvet.

det man kan invända mot är som sagt att de hade med sig en rätt klen maskin så ev att du kan deala lite mer kring just resan/tiden att hämta bättre. Men annars verkar de ha jobbat på rätt bra om de gjorde resterande jobb på ca 1/2 dag då
När jag själv körde borrhammare behövde jag ingen som stod och tittade på och tog betalt.
Lärlingen har 390 kr + moms, den vane 595 kr +moms.
Det var mest lärlingen som bilade.
Jag behövde inga vilopauser heller, idag är jag 10 år äldre med ryggskador, så det är annat.
Jag läste att med kraftigare bilmaskin blir det mindre vibrationer (?)
Damen på kontoret orerade mycket om att det är så jobbigt att bila att man måste byta plats och den andre tittar på.
Med korta vilopauser klarar man det själv, det är ju helt klart.
Låt säga bila 90% av tiden, vila 10%.
i stället kör man tydligen med två man och 50% extra kostnad.
 
  • Gilla
DukeH
  • Laddar…
Man kan ju tycka att lärlingen skulle åkt och hämta maskin och den andra fixa smågrejerna.
Men det blir oftast så här när det alltid ska jobbas 2 och 2
Jag gör nästa allt själv, både när jag hade firma och när jag snickrar åt mig själv, en kompis kan knappt knyta skorna utan att ha en med sig
 
  • Gilla
Nalleboda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.