713 336 läst · 11 033 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
har ju vart vanligt längenino skrev:
konstiga är att jag köper en del delar från usa till tyska bilar
https://www.rockauto.com/
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 351 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 351 inlägg
Först kom 760 (fyrdörrars sedan), när den funnits ett par år kom 740 och i ungefär samma veva lanserades kombiversionen.K Keld skrev:
Jag hade en 740 årsmodell 1983. Det var en förseriebil hopplockad av diverse olika delar så det var ett helvete att hitta reservdelar. Jag var tvungen att byta kupéfläkt och då visade det sig att värmepaketet kom från 760 med AC (fast min var utan AC). Bromsar/hjulnav fram fanns aldrig på den officiella 700-serien över huvud taget, men kom till 240 runt 1988 ungefär. Med mera...
Fast politikerna kunde ju lösa det rätt enkelt genom att förbjuda vägsaltning. Borde vara rätt enkelt att motivera med miljöargument.R Rkarlsson skrev:
Bevisligen fungerar det ju att köra bil på osaltade vägar vintertid.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Det visar ju egentligen hur onödigt saltning är. Man flyttar problemet från 0 till -6 grader. Även söder om Norrland är det inte ovanligt med kallare väder än -6. Tror faktiskt aldrig jag mött en bilägare som är positiv till saltning (undantaget är väl folk som jobbar med rostskydd eller att reparera rostskador då de tjänar på det) så man kan ju undra varför myndigheterna envisas med det, borde ge många personkryss i valet att kräva förbud mot saltning. Med tanke på att det är miljöskadligt med vägsaltning så borde det i dagens samhälle vara enkelt att förbjuda. Miljön trumfar ju det mesta.richardtenggren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jag föredrar vinterväg och hade gärna skippat vägsaltet, men kan ju ändå förstå varför salt inte används i lägre temperaturer än typ -10L lbgu skrev:Det visar ju egentligen hur onödigt saltning är. Man flyttar problemet från 0 till -6 grader. Även söder om Norrland är det inte ovanligt med kallare väder än -6. Tror faktiskt aldrig jag mött en bilägare som är positiv till saltning (undantaget är väl folk som jobbar med rostskydd eller att reparera rostskador då de tjänar på det) så man kan ju undra varför myndigheterna envisas med det, borde ge många personkryss i valet att kräva förbud mot saltning. Med tanke på att det är miljöskadligt med vägsaltning så borde det i dagens samhälle vara enkelt att förbjuda. Miljön trumfar ju det mesta.
Salt sänker vattnets fryspunkt ett antal grader. Blir det kallare än så fryser det oavsett. Samma princip som glykol i kylarvattnet.
Men saltet kapslar även in smältvattnet och tar med sig det av vägen, så syftet är inte bara att omvandla is/snö till vatten, utan även att få en torr vägbana som inte fryser igen.
Men saltet kapslar även in smältvattnet och tar med sig det av vägen, så syftet är inte bara att omvandla is/snö till vatten, utan även att få en torr vägbana som inte fryser igen.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg