Två veckor låter bra. Upplever du att bristen börjar skärpa till sig?
 
Appendix Appendix skrev:
Två veckor låter bra. Upplever du att bristen börjar skärpa till sig?
Inflationen ihop med energikrisen har fyllt Ikeas lager. Inget var restat enligt säljaren :)
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Inflationen ihop med energikrisen har fyllt Ikeas lager. Inget var restat enligt säljaren :)
Sant. Och man kan se på priserna för sjötransport att nu finns det gott om plats för frakt med.

Bra för er! :)
 
Appendix Appendix skrev:
Sant. Och man kan se på priserna för sjötransport att nu finns det gott om plats för frakt med.

Bra för er! :)
Men med facit i hand kunde jag beställt köket i somras, hyrt ett lager att förvara det i och ändå spara runt 35000kr. Vissa varor på Ikea har gått upp 80%.

Men det kan man ju inte göra något åt, bara att köra på :)
 
  • Wow
  • Gilla
Citrona och 3 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Men med facit i hand kunde jag beställt köket i somras, hyrt en lager att förvara det i och ändå spara runt 35000kr. Vissa varor på Ikea har gått upp 80%.

Men det kan man ju inte göra något åt, bara att köra på :)
Det är ju den lilla detaljen. Jag har gjort köket redan. Men har tak kvar... och där har jag hört mardrömshistorier om 100.000 mer i materialkostnad....
 
Den största delen av elen är inkopplad och testad. Det sista blir såklart när taket är på plats. Börjar nog på det på tisdag, imorgon ska vi bära upp taket från källaren, drygt 75 paket :crysmile::cool::strong:

Ljusblått belyst strömbrytare mot vit vägg vid träkarm, oavslutad konstruktion synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital termostat på vägg visar 18 grader Celsius med justeringsknappar och blå bakgrundsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uteplats med tak, värmelampa, möbler, fönster som visar interiör, tegelvägg, vit träpanel, på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit modern strömbrytarpanel på vägg med sex knappar, varav en rund, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med gråa väggar, elektriska uttag, öppen kabeldragning, och byggutrustning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt rum med öppen dörr, synlig renovering, ledningar, och belyst strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 20 till
  • Laddar…
S
Skönt att ni prioriterar ringklockan så alla gäster kan komma in i byggkaoset. :D;)
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
Under veckan har det kommit upp en del innetak. För att få tak in precis i alla vrår måste vi bestämma oss hur vi gör med kaminen. Jag började bila ner den öppna spisen för att se vad som blir bäst och just nu lutar det åt en insatskamin då vi ändå behöver bygga in rör för att ansluta skorstenen med. Contura I6 eller I7 verkar intressant. Då kan jag använda tilluft som jag tänkt.

Renoveringsarbete, isoleringsmaterial i taket, osatt gipsskivor, byggmaterial synligt, tomma ytor, renoveringsverktyg, konstruktion inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omfattande renoveringsarbete, isolerad takbjälkar, stegar, verktyg och byggmaterial synliga, inomhus, mörkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med gråa väggar, stege, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt mitt i arbete, verktyg och byggmaterial utspridda, oavslutad inomhusmiljö med isolering synlig i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en smidesjärnslucka med dekorativa mönster, inmurad i en tegelvägg, troligen för en öppen spis eller kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete, röd tegelvägg, dammsugare, öppen spis under konstruktion, träreglar, byggmaterial, dammigt, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eventuellt en sån här

Modern inredning med vägghängd eldstad, vit förvaringsmöbel och blått golv. Inga människor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I öppna spisen var även ”baksidan” en stor gjutjärnsskiva med motiv och den kan vara kul att mura in i den nya väggen. Motivet var smeder som står och bankar och ca 40x60cm stor (TUNG) :)
 
  • Gamla spisplattor med lantliga scener, smutsiga och dammiga, placerade på ett golv nära väska och mönstrat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 21 till
  • Laddar…
Om ni inte är helt låsta och inte vill vänta i all oändlighet så skulle jag föreslå att ni kikar på Jötul.

Beställde/köpte kamin i v 52 och hade tänkt mig en i7 men leveranstiderna var i början av 2024...
Tror det var ungefär det samma på i6, medan Jötul låg med leverans någongång till sommaren ungefär :)
 
J Jarlsgård skrev:
Om ni inte är helt låsta och inte vill vänta i all oändlighet så skulle jag föreslå att ni kikar på Jötul.

Beställde/köpte kamin i v 52 och hade tänkt mig en i7 men leveranstiderna var i början av 2024...
Tror det var ungefär det samma på i6, medan Jötul låg med leverans någongång till sommaren ungefär :)
Nej vi är inte låsta mer än att det lutar mot en insats istället för en fristående gjutjärn. Däremot vet jag inte om Jötuls insatser säljs lokalt. Hittade inte den på Eldabutiken
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nej vi är inte låsta mer än att det lutar mot en insats istället för en fristående gjutjärn. Däremot vet jag inte om Jötuls insatser säljs lokalt. Hittade inte den på Eldabutiken
Känns som om Elda borde sälja den, annars vet jag att spis miljö vid Väla säljer den om ni skulle ha vägarna över åsen :)
 
J Jarlsgård skrev:
Känns som om Elda borde sälja den, annars vet jag att spis miljö vid Väla säljer den om ni skulle ha vägarna över åsen :)
Nästan allt byggmaterial är köpt på Hornbach/Bauhaus så jag har nog gjort 6 varv till Helsingborg och några till blir det. Elda är återförsäljare av Jötul men den finns inte på deras sida. Men jag tänkte kolla när dem hör av sig med hembesök/offert.

Köpte ni via spis och miljö? Jag har för mig att Elda inte har så bra rykte så en smidig affär prioriteras
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nästan allt byggmaterial är köpt på Hornbach/Bauhaus så jag har nog gjort 6 varv till Helsingborg och några till blir det. Elda är återförsäljare av Jötul men den finns inte på deras sida. Men jag tänkte kolla när dem hör av sig med hembesök/offert.

Köpte ni via spis och miljö? Jag har för mig att Elda inte har så bra rykte så en smidig affär prioriteras
Yes jag har köpt vår spis där, har ännu inte haft möjlighet att hämta den (har köpt ett demoex) men känslan jag fick av den var bra.

Enda referensen jag har sedan tidigare är från Mariebergs och där var jag inte speciellt imponerad. Vet att jag mejlade elda om offert för 2 år sedan och det mejlet har jag fortfarande inte fått svar på
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Om ni vill testa äktenskapet så är det bara att såga tegelsten inomhus…….. med vinkelslip……..med färdigmålade väggar……. och nytt innertak uppe :crysmile:.

Öppning i tegelvägg, renovering pågår, plast och trä syns, inomhus, byggdamm, gammal konstruktion, delvis avtäckt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, tegelvägg och nära öppen spis. Plastskydd, tegelstenar, verktyg och byggdamm synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Det gick mycket bättre än förväntat och spred sig knappt utanför plasten. Sprutade med en tryckspruta på klingan och biltema-dammsugare under klingan. När vi matchade vatten med farten så dammade det nästan inget. Jag däremot hade säkert något kilo slam på mig och gick rakt in i duschen efter vi sågat färdigt :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Snigla och 13 till
  • Laddar…
Såå.. fixa stopp i avloppet blir nästa projekt? :p
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.