65 932 läst · 228 svar
66k läst
228 svar
Får firman debitera mig som kund för sin personals övertid?
ALLT är hiskeligt salt...A atomlab skrev:
Det är denna tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threa...tm_campaign=watched_thread_reply#post-5095373
Fakturorna finns bland annat på sista sidan, inlägg #277
Håller med. Skillnaden mellan övertid och jourtid kan väl inte vara så stor för 1,5 timmar? Strikt så ska de informera om merkostnaden blir så stor att du kanske inte skulle acceptera offerten, men det verkar inte vara fallet. Sedan kan man diskutera om de borde varit tydligare, men frågan är vad din timkostnad blir för att protestera i relation till vad det handlar om. Men påpeka att de sa jourtid kan du ju göra (frågan är om du då visste skillnaden?)Papphammar666 skrev:
Ur min högst personliga synvinkel är skulle jag skilja på om det är ett Akut jobb eller inte.
På Akutjobb då skulle jag bara pynta och försöka vara glad.
Detta då man mot förmodan hittat en firma/hantverkare som tar Akut jobb.
(vilket inte alltid är det lättaste)
På Akutjobb då skulle jag bara pynta och försöka vara glad.
Detta då man mot förmodan hittat en firma/hantverkare som tar Akut jobb.
(vilket inte alltid är det lättaste)
Att få hem VVSare eller elektriker akut är otroligt värdefullt. Att jaga akuthjälp är dessutom frustrerande om man inte har en etablerad kontakt sedan tidigare. Eftersom jag (numera) inte gör jobbet själv vårdar jag dessa kontakter mycket ömt.M MrDizzy skrev:
Redigerat:
Jag kan betala övertiden, spelar ingen roll om det kallas jourtid eller annat, undrade bara om det är tokfel och skatteverket kan klaga typ. Så det var ingen stor grej i det stora helayonna skrev:
Nu är detta lite offtopic men jag var hos kund Alf 07.00 tills att telefonen ringde 13.00 ca det var Ulf ..HJÄLP det har brunnit .. kom å riv /slå av ...NU !! ..
Jag släpper mina verktyg, fjäskar för alf ber om ursäkt för att han har räkna med att jag ska vara klar ..åker till Ulf å där börjar jour med dubbla timmar
Jag släpper mina verktyg, fjäskar för alf ber om ursäkt för att han har räkna med att jag ska vara klar ..åker till Ulf å där börjar jour med dubbla timmar
Om jag räknar rätt från fakturan betalar du 245 kr mer totalt för den sista 1,5 timmarna jämfört med normal timtaxa. Var är problemet? Principen? Har du samma timtaxa som firman får du lägga max en kvart på att fundera på vad du borde betala, annars går du back.S Sir Duke skrev:
Tror du räknar fel, vanlig taxa är 970 kr, jour är 1700 kr per timme. FÖRE moms........S Simsgrodan skrev:
Ja, du har delvis rätt, skillnaden blir 1095kr jämfört med normalt timpris. (Faktura till privatperson är alltid med moms) så det är ca en timmes arbete för TS. Eftersom vi pratar om skillnaden mellan övertid och lourtid så var nog beloppet ganska rätt i alla fall. Sedan blir jag nyfiken på beloppet på ca 14 000 kr på fakturan, varifrån kommer den? Men jag droppar det här nu.S Sir Duke skrev:
Tack för din tid och inputS Simsgrodan skrev:Ja, du har delvis rätt, skillnaden blir 1095kr jämfört med normalt timpris. (Faktura till privatperson är alltid med moms) så det är ca en timmes arbete för TS. Eftersom vi pratar om skillnaden mellan övertid och lourtid så var nog beloppet ganska rätt i alla fall. Sedan blir jag nyfiken på beloppet på ca 14 000 kr på fakturan, varifrån kommer den? Men jag droppar det här nu.
Han har debiterat både timmarna och sedan även fasta avgifter på ca 8000 för spolmaskin, kamera och vattensug...... Oskäligt som fan
Tiden ser jag inget konstigt med. Förutom att den är i lite värsta laget. Dock är kostnaden för kamera, spolmaskin och våtsug i det absoluta övre skicket mot vad som är skäligt. Snäppet på bedrägeri. Jag skulle pröjsat, skrivit ett varningens omdöme på div recebtionssidor och sedan glömt det hela och vara glad att det bara var en dom var där och inte en hel entreprenad.
Ja då kan jag förstå att du är irriterad. Men tyvärr nog svårt att göra något åt om det var akut och ni inte kom överens om pris i förväg är jag rädd.S Sir Duke skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 869 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 869 inlägg
Vad hade det kostat med servicebil, restid osv. om de har slutfört arbetet dagen efter? Hade det varit möjligt? Hade det blivit billigare?S Sir Duke skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 108 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 108 inlägg
Sjukligt saltad faktura och man kan verkligen ha åsikter om de fasta avgifterna. Men övertiden är ingenting att diskutera om, den ska kund alltid betala om den var motiverad.
Jag har debiterat kund övertid 1 timme för att slutföra icke akut jobb, för att min bedömning var att det skulle bli dyrare för kund om vi skulle åka dit igen dagen efter. Allt efter ordinarie arbetstid är övertid och debiteras självklart.
Jag har debiterat kund övertid 1 timme för att slutföra icke akut jobb, för att min bedömning var att det skulle bli dyrare för kund om vi skulle åka dit igen dagen efter. Allt efter ordinarie arbetstid är övertid och debiteras självklart.