MultiMan MultiMan skrev:
Proffs eller inte, jag har fortfarande flera saker som bara har 2,4GHz (Tuya pluggar t ex) och som jag inte tänker byta ut, så därför måste jag ha 2,4 igång också.
Det är också det bandet som har lite räckvidd. För det fall man inte vill gödsla med accesspunkter i hela huset.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Och ett sätt att separera olika trafik kan vara att låta olika utrusningar använda 2,4 respektive 5 i de fall man får störningar.
 
S svepit skrev:
Kan man sätt AP för nära varandra så de påverkar varandra negativt. Läste det i nån artikel att man ska sätta dem i rum så de skärmar av varandra på ett naturligt sätt?
Ja det är egentligen rätt. Dvs om alla skruvade ner uteffekten till minimum som ger vettigt täckning (förutsatt att man valt en vettig placeringsplan) så skulle WiFi-nätverk fungera bättre. Då skulle du exv. slippa störning från grannar.

MEN, eftersom vi då hamnar i en perfekt "tragedy of the commons" och man vinner en kortsiktig enskild fördel av att skruva upp så får vi problemen vi (ibland/ofta) har idag.

Nu är detta främst ett problem i större anläggningar där oöverlappande frekvenser kan ta slut. I ett hem så kommer man långt genom att konfigurera icke överlappande kanaler.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
K
Jag är lite skeptisk. Vi drog TP-kabel cat6 i hela huset, två trådar till varje rum, garage och kök... Jag har aldrig använt det. Testade en gång men böket med sladd gjorde att jag ändå gick över till Wifi. Dagens datorer har inte ens nätverksuttag länge
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Jo, det finns massor av "dagens datorer" som har nätverksuttag. Har samhället verkligen blivit så illa att alla lever i sin egen bubbla och tror att det är den enda verklighet som existerar?
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jo, det finns massor av "dagens datorer" som har nätverksuttag. Har samhället verkligen blivit så illa att alla lever i sin egen bubbla och tror att det är den enda verklighet som existerar?
Japp.
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Det är uppenbart att det finns två läger här. Vi ångrar som sagt inte för en sekund att vi inte drog trådat. Allt fungerar perfekt ändå, hade varit pengar i sjön. Förutom för FTX-aggregatet som förstås bara pratade trådat och bara kunde styras med app. Så en tråd har vi ;)
 
  • Haha
TheGame
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Jag är lite skeptisk. Vi drog TP-kabel cat6 i hela huset, två trådar till varje rum, garage och kök... Jag har aldrig använt det. Testade en gång men böket med sladd gjorde att jag ändå gick över till Wifi. Dagens datorer har inte ens nätverksuttag länge
Ja och nej, kan finnas uttag men inte RJ45 utan ett som behöver adapter, har det på min ASUS Zenbook.;)
 
MultiMan
Det finns fortfarande massor av nya datorer som har RJ45-uttag.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det finns fortfarande massor av nya datorer som har RJ45-uttag.
Annars kopplar man en dongel till USB uttaget så gör det att koppla nätverkskabeln. (y)
 
Det skulle aldrig falla mig in att ta jobbmötenblver WiFi när jag arbetar hemifrån. Mängden strul man undviker med trådar gör det värt det.

Då har jag ändå ett bra WiFi-nät, men då jag vet hur WiFi fungerar och hur många prylar jag har som kör på WiFi så undviker jag gärna att använda WiFi till de kritiska systemen (datorerna och TV).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Proffs eller inte, jag har fortfarande flera saker som bara har 2,4GHz (Tuya pluggar t ex) och som jag inte tänker byta ut, så därför måste jag ha 2,4 igång också.
Det har jag också. Alla mina IoT pryttlar med mystisk kinesisk firmware får nyttja en 20MHz 2.4GHz kanal med client isolation där de enbart kan komma åt internet och inget annat. De nyttjar inte mycket bandbredd och då duger det med en enda 2.4 AP.

Men gemene som streamar video till multipla handhållna enheter via 2.4GHz 20MHz bred kanal via något som ser ut som en spindel och är köpt på rekommendation av en 19-årig försäljare på Elgiganten är kutym. Uteffekten på max. När det inte funkar kompletterar man med fler burkar som gärna kopplas i serie (NAT på NAT).
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Det är uppenbart att det finns två läger här. Vi ångrar som sagt inte för en sekund att vi inte drog trådat. Allt fungerar perfekt ändå, hade varit pengar i sjön. Förutom för FTX-aggregatet som förstås bara pratade trådat och bara kunde styras med app. Så en tråd har vi ;)
Jag har ett eget läger då. För när vi byggde ut vårt stenhus för 10 år sen så tänkte vi inte en sekund på att dra nätverkstråd. Eftersom wifi fungerade klockrent. Och vi hade inte förutsatt att en tonårsson skulle hamna i just det nybyggda rum på övervåningen där wifisignalerna hejdas så pass mycket att det stör. Så lite ångrar jag mig nog.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det finns fortfarande massor av nya datorer som har RJ45-uttag.

Viket diameter på vp-rör rekomenderar ni som dragit 2 Ethernet kablar i samma rör. 16mm eller 20mm? Förstår väl att det är mer praktiskt att dra i det grövre röret men 16mm är smidiga att lägga.
 
D datja skrev:
Jag har ett eget läger då. För när vi byggde ut vårt stenhus för 10 år sen så tänkte vi inte en sekund på att dra nätverkstråd. Eftersom wifi fungerade klockrent. Och vi hade inte förutsatt att en tonårsson skulle hamna i just det nybyggda rum på övervåningen där wifisignalerna hejdas så pass mycket att det stör. Så lite ångrar jag mig nog.
Kolla de system som finns idag t.ex. mesh om behovet finns kvar, om du inte gjort det redan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.