62 999 läst · 455 svar
63k läst
455 svar
FTX - ska det vara svinkallt på vintern....!?
Det är ju helt vansinne om de föreslår att du ska sätta in en eftervärme för att de har isolerat rören dåligt. Hela poängen med att installera ftx är ju för att man vill återvinna värmen som annars hade ventileras bort!
Känns lite som att de har målat in sig i ett hörn i deras argumentation, antingen har du ett aggregat som underpresterar eftersom du har betalt för ett aggregat med 80-90% verkningsgrad, eller så har de isolerat rören dåligt.
Testade du att återställa wifi inställningarna igenom att trycka på knappen på aggregatet? Hade nämligen varit intressant att få reda på vad aggregatet anser att temperaturen är på tilluften. Å andra sidan förstår jag om du är trött på det hela och bara vill att de löser det åt dig.
Känns lite som att de har målat in sig i ett hörn i deras argumentation, antingen har du ett aggregat som underpresterar eftersom du har betalt för ett aggregat med 80-90% verkningsgrad, eller så har de isolerat rören dåligt.
Testade du att återställa wifi inställningarna igenom att trycka på knappen på aggregatet? Hade nämligen varit intressant att få reda på vad aggregatet anser att temperaturen är på tilluften. Å andra sidan förstår jag om du är trött på det hela och bara vill att de löser det åt dig.
Inomhus så borde du nog köra med 25mm FEF med tanke på hur kall tilluften är.S sepani skrev:
Solklart undermåligt om du frågar mig.
Med FTX är tanken att man ska återvinna så mycket som möjligt av värmen ur energisynpunkt. Att kompensera dålig isolering genom att mata på effekt för att få upp värmen gör att det enbart fungerar som ett ventilationsaggregat.
Har du förvärmare? Är de rotor eller plattis? Är den korrekt konfad med avfrostningsparametrarna?S sepani skrev:Vi har sen en tid tillbaka ventialtion med FTX installerat och luften känns friskt och bra. Dock är det så att när det blir "lite kallare" och då pratar vi alltså kring noll grader (!) så drar det fruktansvärt kallt från tilluften. Ska det vara så eller är anläggningen fel inställd? Om jag ställer ned den från "normal" till "låg" så drar det så klart mindre, men det ska man väl inte behöva....? Min fråga är om jag bör kalla ut firman som installerade? Jag har bytt filter, något annat är det väl inte (?) som man bör göra....?
Kanalerna lägger man ju normalt längst ner i lösullen så typ 40-50 cm isolering ovanför. Om detta är fel så kyls ju tilluften ner och ftx fyller ingen som helst funktion.
ja det verkar ju så. Och även om de kommer att behöva fixa till rörisolering och kanske efterhärmade det så är jag orolig att de i den processen förstör min dukning och lösullsisolering som jag slitit MASSOR med….J JSten skrev:Det är ju helt vansinne om de föreslår att du ska sätta in en eftervärme för att de har isolerat rören dåligt. Hela poängen med att installera ftx är ju för att man vill återvinna värmen som annars hade ventileras bort!
Vad säger installatörenS sepani skrev:Vi har sen en tid tillbaka ventialtion med FTX installerat och luften känns friskt och bra. Dock är det så att när det blir "lite kallare" och då pratar vi alltså kring noll grader (!) så drar det fruktansvärt kallt från tilluften. Ska det vara så eller är anläggningen fel inställd? Om jag ställer ned den från "normal" till "låg" så drar det så klart mindre, men det ska man väl inte behöva....? Min fråga är om jag bör kalla ut firman som installerade? Jag har bytt filter, något annat är det väl inte (?) som man bör göra....?
De bör väl ha garanti på installationen
Jag har typ 15cm och tappar ändå uppt till 6-8c från avluft till inluft. Med några få cmD Disktrasan skrev:
J Joonazz skrev:
Att sänka ned dem nära innertaket i isioleringen lär helt klart vara de bästa.
Mina ligger ovanför med 15cm på och jag trots de 6-8c när det är riktigt kallt ute.
25mm kan nästan likställas med oisolerat.
jag testade flera ggr men går inte få till appen…J JSten skrev:Det är ju helt vansinne om de föreslår att du ska sätta in en eftervärme för att de har isolerat rören dåligt. Hela poängen med att installera ftx är ju för att man vill återvinna värmen som annars hade ventileras bort!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Har ftx Heru 160 EC
Monterat ftx och rör själv
OVK gjort av firma.
Just nu: enligt Heru:
Uteluft -2° Avluft 3°
Tilluft 15° Frånluft 18°
Enligt bergvärmepumpen:
Inomhustemp 19,3°
Utomhustemp -1,7°
Monterat ftx och rör själv
OVK gjort av firma.
Just nu: enligt Heru:
Uteluft -2° Avluft 3°
Tilluft 15° Frånluft 18°
Enligt bergvärmepumpen:
Inomhustemp 19,3°
Utomhustemp -1,7°
Jag har nu mätt temperaturen på ett par ställen och det verkar helt klart vara så att det stället som ligger "längst bort" har mycket lägre temperatur...t ex tilluften i sovrummet har kanske 1,5 m att färdas medan tilluften i vårt TV rum nere har 20 m....mina kanaler ligger förvisso längst ned i lösullen på de allra flesta ställena, men den är bara ca 400 mm djup...J Joonazz skrev:
Innebär det att leverantören borde byta till SystemAir? eller kommer min anläggning att bli motsvarande effektiv om de kompletterar med eftervärmare? jag menar även ur energisynpunkt?Attitudeswe skrev:- Vtc 500 är 84% effektiv och saknar värmare
- Systemair vsr 500 har en 1.8kW värmare inbyggd.
Den du har fått behöver nog kompletteras med extern värmare i nordiskt klimat. Den har en Entalpimotströmsväxlare. Dom verkar inte fälla ut kondens och via membran håller dom mer korrekt luftfuktighet. Upp till 90 % effektiva skall den tekniken kunna vara
Är växlaren minst lika bra som den du egentligen har köpt så ser jag inte att du behöver byta någonting.S sepani skrev:
Monterar du en efterhärmade så bör du ändå isolera mer.
Hur många meter med spirorör går i kallt utrymme? Dela gärna upp det i till- och frånluft.
Där är nog svaret på frågan varför de inte isolerat mer. Ligger kanalerna förlagda i lösullen är frågan hur mycket mer mer isolering på kanalerna ger.S sepani skrev:Jag har nu mätt temperaturen på ett par ställen och det verkar helt klart vara så att det stället som ligger "längst bort" har mycket lägre temperatur...t ex tilluften i sovrummet har kanske 1,5 m att färdas medan tilluften i vårt TV rum nere har 20 m....mina kanaler ligger förvisso längst ned i lösullen på de allra flesta ställena, men den är bara ca 400 mm djup...
14 grader i tilluft in i rummet är en rimlig till bra temperatur om luften inte eftervärmts.
Jämför det med att ta in uteluftstemperaturen i ett frånluftssystem och de komfortproblem det kan ge.
Kan du på en ritning pricka ut hur tilluftsdonen är monterade i rummen du upplever ett problem och länka till det don som använts?
D Disktrasan skrev:Där är nog svaret på frågan varför de inte isolerat mer. Ligger kanalerna förlagda i lösullen är frågan hur mycket mer mer isolering på kanalerna ger.
14 grader i tilluft in i rummet är en rimlig till bra temperatur om luften inte eftervärmts.
Jämför det med att ta in uteluftstemperaturen i ett frånluftssystem och de komfortproblem det kan ge.
Kan du på en ritning pricka ut hur tilluftsdonen är monterade i rummen du upplever ett problem och länka till det don som använts?
Jag har ca 17 m frånluft o ca 30 m tilluft i ”kalla” utrymmen. Se ritning. Den tilluft som uppmätts kallast är den längst bort. Lösullen fanns inte på plats när installationen gjordes. Jag hade rensat all isolering. När installationen var klar slutförde jag arbetet med dukning och fick blåst in ca 400 mm lösull. Detta var ingen diskussion som leverantören var inblandad i. Så man kan säga att genom en slump täcker min lösull (delvis) rören, men dessa är ganska tjocka så om jag vetat att min lösull s a s behövde lösa isolering av rören borde den nog varit 600 mm…?A Antemoo skrev:
S sepani skrev:Jag har ca 17 m frånluft o ca 30 m tilluft i ”kalla” utrymmen. Se ritning. Den tilluft som uppmätts kallast är den längst bort. Lösullen fanns inte på plats när installationen gjordes. Jag hade rensat all isolering. När installationen var klar slutförde jag arbetet med dukning och fick blåst in ca 400 mm lösull. Detta var ingen diskussion som leverantören var inblandad i. Så man kan säga att genom en slump täcker min lösull (delvis) rören, men dessa är ganska tjocka så om jag vetat att min lösull s a s behövde lösa isolering av rören borde den nog varit 600 mm…?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto