Det är ju helt vansinne om de föreslår att du ska sätta in en eftervärme för att de har isolerat rören dåligt. Hela poängen med att installera ftx är ju för att man vill återvinna värmen som annars hade ventileras bort!
Känns lite som att de har målat in sig i ett hörn i deras argumentation, antingen har du ett aggregat som underpresterar eftersom du har betalt för ett aggregat med 80-90% verkningsgrad, eller så har de isolerat rören dåligt.

Testade du att återställa wifi inställningarna igenom att trycka på knappen på aggregatet? Hade nämligen varit intressant att få reda på vad aggregatet anser att temperaturen är på tilluften. Å andra sidan förstår jag om du är trött på det hela och bara vill att de löser det åt dig.
 
S sepani skrev:
Hmmm. Jag har alltså typ 25 mm. Max...Då får de trä på strumpor....
Inomhus så borde du nog köra med 25mm FEF med tanke på hur kall tilluften är.
Solklart undermåligt om du frågar mig.
Med FTX är tanken att man ska återvinna så mycket som möjligt av värmen ur energisynpunkt. Att kompensera dålig isolering genom att mata på effekt för att få upp värmen gör att det enbart fungerar som ett ventilationsaggregat.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S sepani skrev:
Vi har sen en tid tillbaka ventialtion med FTX installerat och luften känns friskt och bra. Dock är det så att när det blir "lite kallare" och då pratar vi alltså kring noll grader (!) så drar det fruktansvärt kallt från tilluften. Ska det vara så eller är anläggningen fel inställd? Om jag ställer ned den från "normal" till "låg" så drar det så klart mindre, men det ska man väl inte behöva....? Min fråga är om jag bör kalla ut firman som installerade? Jag har bytt filter, något annat är det väl inte (?) som man bör göra....?
Har du förvärmare? Är de rotor eller plattis? Är den korrekt konfad med avfrostningsparametrarna?

Kanalerna lägger man ju normalt längst ner i lösullen så typ 40-50 cm isolering ovanför. Om detta är fel så kyls ju tilluften ner och ftx fyller ingen som helst funktion.
 
J JSten skrev:
Det är ju helt vansinne om de föreslår att du ska sätta in en eftervärme för att de har isolerat rören dåligt. Hela poängen med att installera ftx är ju för att man vill återvinna värmen som annars hade ventileras bort!
Känns lite som att de har målat in sig i ett hörn i deras argumentation, antingen har du ett aggregat som underpresterar eftersom du har betalt för ett aggregat med 80-90% verkningsgrad, eller så har de isolerat rören dåligt.

Testade du att återställa wifi inställningarna igenom att trycka på knappen på aggregatet? Hade nämligen varit intressant att få reda på vad aggregatet anser att temperaturen är på tilluften. Å andra sidan förstår jag om du är trött på det hela och bara vill att de löser det åt dig.
ja det verkar ju så. Och även om de kommer att behöva fixa till rörisolering och kanske efterhärmade det så är jag orolig att de i den processen förstör min dukning och lösullsisolering som jag slitit MASSOR med….
 
S sepani skrev:
Vi har sen en tid tillbaka ventialtion med FTX installerat och luften känns friskt och bra. Dock är det så att när det blir "lite kallare" och då pratar vi alltså kring noll grader (!) så drar det fruktansvärt kallt från tilluften. Ska det vara så eller är anläggningen fel inställd? Om jag ställer ned den från "normal" till "låg" så drar det så klart mindre, men det ska man väl inte behöva....? Min fråga är om jag bör kalla ut firman som installerade? Jag har bytt filter, något annat är det väl inte (?) som man bör göra....?
Vad säger installatören
De bör väl ha garanti på installationen
 
D Disktrasan skrev:
Skicka denna länk till dem och fråga hur de motiverar att 25mm är tillräckligt när branschen anser att det krävs en faktor 4-5 mer.
[länk]
Jag har typ 15cm och tappar ändå uppt till 6-8c från avluft till inluft. Med några få cm
J Joonazz skrev:
Har du förvärmare? Är de rotor eller plattis? Är den korrekt konfad med avfrostningsparametrarna?

Kanalerna lägger man ju normalt längst ner i lösullen så typ 40-50 cm isolering ovanför. Om detta är fel så kyls ju tilluften ner och ftx fyller ingen som helst funktion.

Att sänka ned dem nära innertaket i isioleringen lär helt klart vara de bästa.
Mina ligger ovanför med 15cm på och jag trots de 6-8c när det är riktigt kallt ute.
25mm kan nästan likställas med oisolerat.
 
L lenaa skrev:
Vad säger installatören
De bör väl ha garanti på installationen
de kommer antagligen att lösa det genom extra isolering. Tur ändå att rören i alla fall delvis ligger under min lösull annars hade det nog varit ännu värre.
 
J JSten skrev:
Det är ju helt vansinne om de föreslår att du ska sätta in en eftervärme för att de har isolerat rören dåligt. Hela poängen med att installera ftx är ju för att man vill återvinna värmen som annars hade ventileras bort!
Känns lite som att de har målat in sig i ett hörn i deras argumentation, antingen har du ett aggregat som underpresterar eftersom du har betalt för ett aggregat med 80-90% verkningsgrad, eller så har de isolerat rören dåligt.

Testade du att återställa wifi inställningarna igenom att trycka på knappen på aggregatet? Hade nämligen varit intressant att få reda på vad aggregatet anser att temperaturen är på tilluften. Å andra sidan förstår jag om du är trött på det hela och bara vill att de löser det åt dig.
jag testade flera ggr men går inte få till appen…
 
  • Gilla
  • Ledsen
ford1 och 2 till
  • Laddar…
Snailman
Har ftx Heru 160 EC
Monterat ftx och rör själv
OVK gjort av firma.



Just nu: enligt Heru:
Uteluft -2° Avluft 3°
Tilluft 15° Frånluft 18°

Enligt bergvärmepumpen:
Inomhustemp 19,3°
Utomhustemp -1,7°
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Har du förvärmare? Är de rotor eller plattis? Är den korrekt konfad med avfrostningsparametrarna?

Kanalerna lägger man ju normalt längst ner i lösullen så typ 40-50 cm isolering ovanför. Om detta är fel så kyls ju tilluften ner och ftx fyller ingen som helst funktion.
Jag har nu mätt temperaturen på ett par ställen och det verkar helt klart vara så att det stället som ligger "längst bort" har mycket lägre temperatur...t ex tilluften i sovrummet har kanske 1,5 m att färdas medan tilluften i vårt TV rum nere har 20 m....mina kanaler ligger förvisso längst ned i lösullen på de allra flesta ställena, men den är bara ca 400 mm djup...
 
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
- Vtc 500 är 84% effektiv och saknar värmare
- Systemair vsr 500 har en 1.8kW värmare inbyggd.

Den du har fått behöver nog kompletteras med extern värmare i nordiskt klimat. Den har en Entalpimotströmsväxlare. Dom verkar inte fälla ut kondens och via membran håller dom mer korrekt luftfuktighet. Upp till 90 % effektiva skall den tekniken kunna vara
Innebär det att leverantören borde byta till SystemAir? eller kommer min anläggning att bli motsvarande effektiv om de kompletterar med eftervärmare? jag menar även ur energisynpunkt?
 
S sepani skrev:
Innebär det att leverantören borde byta till SystemAir? eller kommer min anläggning att bli motsvarande effektiv om de kompletterar med eftervärmare? jag menar även ur energisynpunkt?
Är växlaren minst lika bra som den du egentligen har köpt så ser jag inte att du behöver byta någonting.
Monterar du en efterhärmade så bör du ändå isolera mer.
Hur många meter med spirorör går i kallt utrymme? Dela gärna upp det i till- och frånluft.
 
S sepani skrev:
Jag har nu mätt temperaturen på ett par ställen och det verkar helt klart vara så att det stället som ligger "längst bort" har mycket lägre temperatur...t ex tilluften i sovrummet har kanske 1,5 m att färdas medan tilluften i vårt TV rum nere har 20 m....mina kanaler ligger förvisso längst ned i lösullen på de allra flesta ställena, men den är bara ca 400 mm djup...
Där är nog svaret på frågan varför de inte isolerat mer. Ligger kanalerna förlagda i lösullen är frågan hur mycket mer mer isolering på kanalerna ger.
14 grader i tilluft in i rummet är en rimlig till bra temperatur om luften inte eftervärmts.
Jämför det med att ta in uteluftstemperaturen i ett frånluftssystem och de komfortproblem det kan ge.

Kan du på en ritning pricka ut hur tilluftsdonen är monterade i rummen du upplever ett problem och länka till det don som använts?
 
D Disktrasan skrev:
Där är nog svaret på frågan varför de inte isolerat mer. Ligger kanalerna förlagda i lösullen är frågan hur mycket mer mer isolering på kanalerna ger.
14 grader i tilluft in i rummet är en rimlig till bra temperatur om luften inte eftervärmts.
Jämför det med att ta in uteluftstemperaturen i ett frånluftssystem och de komfortproblem det kan ge.

Kan du på en ritning pricka ut hur tilluftsdonen är monterade i rummen du upplever ett problem och länka till det don som använts?
A Antemoo skrev:
Är växlaren minst lika bra som den du egentligen har köpt så ser jag inte att du behöver byta någonting.
Monterar du en efterhärmade så bör du ändå isolera mer.
Hur många meter med spirorör går i kallt utrymme? Dela gärna upp det i till- och frånluft.
Jag har ca 17 m frånluft o ca 30 m tilluft i ”kalla” utrymmen. Se ritning. Den tilluft som uppmätts kallast är den längst bort. Lösullen fanns inte på plats när installationen gjordes. Jag hade rensat all isolering. När installationen var klar slutförde jag arbetet med dukning och fick blåst in ca 400 mm lösull. Detta var ingen diskussion som leverantören var inblandad i. Så man kan säga att genom en slump täcker min lösull (delvis) rören, men dessa är ganska tjocka så om jag vetat att min lösull s a s behövde lösa isolering av rören borde den nog varit 600 mm…?
 
  • Arkitektonisk ritning, planlösning, rum, måttangivelser, detaljer, textnoteringar, teknisk specifikation, svartvit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sepani skrev:
Jag har ca 17 m frånluft o ca 30 m tilluft i ”kalla” utrymmen. Se ritning. Den tilluft som uppmätts kallast är den längst bort. Lösullen fanns inte på plats när installationen gjordes. Jag hade rensat all isolering. När installationen var klar slutförde jag arbetet med dukning och fick blåst in ca 400 mm lösull. Detta var ingen diskussion som leverantören var inblandad i. Så man kan säga att genom en slump täcker min lösull (delvis) rören, men dessa är ganska tjocka så om jag vetat att min lösull s a s behövde lösa isolering av rören borde den nog varit 600 mm…?
Bild på ett vindutrymme med isolering, träreglar och vita rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med träbjälkar, isolering, kabeldragning och en delvis synlig stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med isolering, träbjälkar, ljus trätrall, synliga vitvaror, halvöppen dörr och gråvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite bilder från loftet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.