Humulus Humulus skrev:
Tyvärr är blir det dyrt att handla på eBay (hade varit bättre om dom funnits på Ali. eBay fixar inte IOSS på rätt sätt så man åker i princip alltid på dubbel moms och postnords straffavgift på 75kr
Ajdå, det var ju trist :(

Humulus Humulus skrev:
Tyvärr är blir det dyrt att handla på eBay (hade varit bättre om dom funnits på Ali. eBay fixar inte IOSS på rätt sätt så man åker i princip alltid på dubbel moms och postnords straffavgift på 75kr
Nej, produkten finns här:
- Located in: Warsaw, France

Dvs, inom EU

• Gilla
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
Ja, den borde funka, men den andra från UK får man se upp med numera. tyvärr

pacman42 pacman42 skrev:
Nej, produkten finns här:
- Located in: Warsaw, France

Dvs, inom EU

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Humulus Humulus skrev:
Ja, den borde funka, men den andra från UK får man se upp med numera. tyvärr
Ja, det var därför jag valde ut en annan säljare...

• Gilla
Humulus och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag inte kollat vilken modell på lödstationen som de säljer, men om det är den som i videon på

... så var uppmärksamma på att många är (var) felmonterade så att temperatursensorn inte fungerade. Så även på mitt exemplar. Detta gjorde att jag brände sönder en lödspets (mitt försök till att förtenna den gick dåligt).

Instruktioner står i kommentarerna på videoklippet - skruva isär, och byt plats på två sladdar.

Glöm som sagt inte att förtenna lödspetsarna så håller dom längre.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Humulus Humulus skrev:
Det har jag inte råkat ut för! Kanske bara otur för dig eller tur för mig?

Tur för dig i så fall ;-)

Jag är med i ett antal grupper för internationell handel och det är inte bara min erfarenhet, tyvärr.
Sen IOSS-direktivet infördes så påförs moms vid köpet på dom stora plattformarna, men framförallt
eBay struntar i deklarationen. I princip alla länder utom Sverige släpper igenom småpaketen ändå, så det är nästan bara vi och en del i Danmark som upplever problem med detta. Ali skickar det mesta via hubbar i andra EU-länder och undgår därmed problemet.

N nissenhj skrev:
Det har jag inte råkat ut för! Kanske bara otur för dig eller tur för mig?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Humulus Humulus skrev:
Ali skickar det mesta via hubbar i andra EU-länder och undgår därmed problemet.
Nja, är det inte så att de faktiskt deklarerar numera? Typ alla Ali-paket fastnade ju i tullen i Sverige ett par år innan de började lägga på moms på priserna. Efter det har bara ett paket fastnat för mig. Det var ett paket som inte skickades via Alis egna fraktsätt, utan något billigare alternativ.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T
Man måste kolla vad det står för det beror på, ibland är det moms och skatter inkluderat, och ibland står det inget alls på Ali.
Bangood verkar däremot solitt, där verkar det alltid ingå.

T trycklös skrev:
Man måste kolla vad det står för det beror på, ibland är det moms och skatter inkluderat, och ibland står det inget alls på Ali.
Bangood verkar däremot solitt, där verkar det alltid ingå.
Ingår alltid på Aliexpress. Jag har ett hundratal orders därifrån de senaste åren och har aldrig haft problem.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
T
T trycklös skrev:
Alltid är ett ord jag undviker i samband med siter som Ali ;)

Till exempel den här shoppen ignorerar momsen : [länk]
Det står ju i alla fall att de inkluderar VAT. Men paketen har alltså fastnat för dig?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T
L Lilllen skrev:
Det står ju i alla fall att de inkluderar VAT. Men paketen har alltså fastnat för dig?
Japp, men det är inte många paket som fastnar numera, för min del är det nog bara några procent av alla paket.

Det trista är ju när det är paket som man faktiskt betalat moms för redan som man sen måste hålla på att klödda med mot säljaren. Det är ju skillnad ifall man ine betalat någon moms och chansat på att det ska slippa igenom. Då kan man ju liksom inte gnälla när det fastnar :D

• Gilla
Humulus
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Japp, men det är inte många paket som fastnar numera, för min del är det nog bara några procent av alla paket.
Är det inte så att butiken i så fall är dålig med märkningen? Ska väl märkas på något sätt att momsen är betald. De produkter jag tittade på i nämnda butiken, skickades ju dock med Alis egna fraktsätt, och då har jag fått för mig att Ali löser det, men vet egentligen inte hur det fungerar.

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
På Banggod går det att välja en europeisk Hub när man beställer.

E-handelssida visar träbearbetningsverktyg för försäljning, Banggood onlinebutik, kundrecensioner, prissättning, leveransinfo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.