richardtenggren
Tokslut Tokslut skrev:
Brenderup variant

[bild]
[bild]
Det där vore något för någon som ”jobbar med väldigt stora stenar” :)
 
  • Haha
Lilllen
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nä det räcker med en lätt lastbil .
[länk]
Fast bara med BE äldre än 2013? Det är ju föv ingen "gooseneck" heller, dragbilen är ju totalt poänglös utan släpet...
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
sunnis
MathiasS MathiasS skrev:
Dessutom blev man ju redan av med körkortet här. Är det dåligt surrat blir det ju möjligen böter och en uppmaning att fixa surrningen innan man kör vidare.

I just detta fall kan ju surrningen vara ok om man dragit åt ordentligt, även om jag skulle undvika att surra så. Hade man bara dragit bandet som går framåt rakt ner istället så hade ju allt sett ok ut.
Dragit åt ordentligt.. Det är ju framförallt bandets tillåtna belastning och förspänning som avgör om det är rätt åtdraget. Det hjälper inte att dra åt lite hårdare inspänningskraft, är banden fel så är de fel. Sist men inte minst ska ju öglorna klara av den maximala belastningen också.

Det är inget större fel på surrningen om det är rätt band och antal och öglorna klarar av det. Möjligen att man skulle flyttat fram lasten lite, eller använt två band framåt med tanke på vinkeln. Snyggast hade varit med loopsurrning så att skivorna kan ses som en enda solid last och lastsäkrat framåt med en grimma och sedan banda ihop allt med släpet med vanlig överfallsurrning. Grimma är tyvärr underskattat..
 
Redigerat:
Cheesen
F fribygg skrev:
Men det verkar rymligt och välförsätt med lastöglor, en osb väger väl under 20kg så tar släpet 2 skotrar borde det lätt lasta 20 skivor, ungefär lika mycket som ett vanl obromsat släp tänker jag.
20 skivor är runt 440 kg. Överlast på många skoter släp som jag tittat på. Vagnarna jag kollat på är oftast väldigt robusta och i och med den avlånga konstruktionen ( det är tänkt att lasta en skoter med tillhörande kälke påkopplad) så behövs det mycket material med hög egenvikt som följd. Tjänstevikt på 350 kg och mer är inte ovanligt. En skoter med kälke är ju inte så tungt.
 
Cheesen Cheesen skrev:
20 skivor är runt 440 kg. Överlast på många skoter släp som jag tittat på. Vagnarna jag kollat på är oftast väldigt robusta och i och med den avlånga konstruktionen ( det är tänkt att lasta en skoter med tillhörande kälke påkopplad) så behövs det mycket material med hög egenvikt som följd. Tjänstevikt på 350 kg och mer är inte ovanligt. En skoter med kälke är ju inte så tungt.
Ok.
 
Jag flyttade ett gäng OT inlägg till den tråden nu. /Mod
 
  • Gilla
Dizzy84 och 4 till
  • Laddar…
Tar en liten skämskudde och inser att jag var i fel tråd...:crysmile:
 
Bidrar med denna ab undertecknad tagen bild i samband med en auktion…Klar bonus för placering an (ny) ugn…Skulle inte så långt heller, bara mellan Malmö och stockholm..

Två personer säkrar en blå presenning på ett släp; verktyg och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Cheesen och 7 till
  • Laddar…
G
Costa blanca Costa blanca skrev:
Bidrar med denna ab undertecknad tagen bild i samband med en auktion…Klar bonus för placering an (ny) ugn…Skulle inte så långt heller, bara mellan Malmö och stockholm..

[bild]
Allt ska med, perfekt att använda dragstången också då släpet är överfullt ;):crysmile:
 
  • Gilla
Costa blanca och 1 till
  • Laddar…
Costa blanca Costa blanca skrev:
Bidrar med denna ab undertecknad tagen bild i samband med en auktion…Klar bonus för placering an (ny) ugn…Skulle inte så långt heller, bara mellan Malmö och stockholm..

[bild]
Kreativt måste man säga! Men lyckades dom köra hela den vägen utan att bli stoppade är det för få poliser på vägarna.
 
  • Gilla
Costa blanca
  • Laddar…
G
K Kirre2 skrev:
Kreativt måste man säga! Men lyckades dom köra hela den vägen utan att bli stoppade är det för få poliser på vägarna.
Säkert mer poliser där söderut men här skulle man säkert kunna köra från Haparanda till Gävle utan att se en polisbil, i "värsta" fall så ser man en men ändå är nog risken sjukt liten att just den har tid att stoppa en.
 
  • Gilla
Costa blanca
  • Laddar…
Lasten är förstängd och ugnen bandad.
Ser inte riktigt problemet?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kallabaz skrev:
Lasten är förstängd och ugnen bandad.
Ser inte riktigt problemet?
Exakt. Vad är problemet. Det är ju nästan ett helt varv tejp runt hela lasset och sitter ju jättejättehårt med sytråd.
 
Det är ju åldersbeständig plast, så den kommer garanterat hålla ända till Stockholm.
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.