N Niq skrev:
V50 har ganska lätt för att rosta. Om jag kommer rätt ihåg så är väl 1.6l dieseln i v50 samma ford motor som satt i Focus.
1.6l dieseln är väl en PSA, alltså Peugeot etc., motor. Den verkar fö vara en riktigt bra "bruks"maskin. Håller bra och snål på dropparna. Känner en taxiåkare som hade ett gäng v70 d2 med samma motor, de höll (håller, flera av bilarna rullar fortfarande, dock inte som taxis) Men någon raket blir ju inte bilen såklart.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Är det rimligt att det sitter samma glidbultar bak och fram på en bil?
Både biltema och autodoc antyder det, och jag har ett ok som ligger på bak på Mondeon.... Tänkte börja med att byta dem...
 
  • Webbsida som visar en glidbultsats för bromsok till försäljning, pris 119 svenska kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en webbutik som visar en bromsok reparationskit för Ford Mondeo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det rimligt att det sitter samma glidbultar bak och fram på en bil?
Både biltema och autodoc antyder det, och jag har ett ok som ligger på bak på Mondeon.... Tänkte börja med att byta dem...
Har inte skruvat Ford på senaste åren, men det är inte omöjligt. Har har samma bak o fram på BMWn som oxå har ATE bromsar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Får ta isär det och se.. Är det glidpinnarna borde det väl bli temporärt bättre med en uppsmörjning....
 
Fin smärgelduk eller 3M duk kan du polera upp dom med och sen trycker du dit lite mos2 fett eller annat bra fett.

Skadar inte att ta kolla bussningen som det löper i
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Får ta isär det och se.. Är det glidpinnarna borde det väl bli temporärt bättre med en uppsmörjning....
ATE oken brukar börja kärva i kolvarna när de är 10-12 år gamla, glidfunktionen kärvar sällan, det är ju en rostfri axel genom ett gummi. Viktigt är att smörja med silikon fett i gummit, absolut inte oljefett.
Både kolv och repsats till den finns att köpa, men det går oftast att bondreovera genom att bara trycka ut kolven, ta ur tätningen och skrapa rent. Notera bara vilket håll tätningen sitter åt, och sätt tillbaka den åt samma håll.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tja, helt nya ok kostade 2200 spänn (inte ens utbytes).. Repsats av bättre märke en femhundring... Tror nästan jag byter rubbet i så fall...
 
galento
K Kallens skrev:
Är det den modellen som var känd för att gå av (rosta av?) på mitten?
Gubbarna på sbp menade att det var framförallt japspickuperna som hade
detta problemet då de hade tunnare
gods i ramarna än jänkarna.
 
Isakare Isakare skrev:
Läst om det på andra bilar, fukt i givaren under bilen.
Ok. Läst om hur dom löst problemet? Har sökt på nätet men inte hittat något.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, helt nya ok kostade 2200 spänn (inte ens utbytes).. Repsats av bättre märke en femhundring... Tror nästan jag byter rubbet i så fall...

Har en bekant som har bilverkstad och skruvat mycket Ford. Han sa att på Mondeo när kolven börjar kärva i oket så är det ingen mening att försöka renovera det själv problemet kommer snart tillbaka.

Detta är ju dock sagt utifrån en bilverkstads syn på saken som debiterar alla timmar och lämnar garanti.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Köp inte dessa billiga glidbultar.......de är alltid bara förzinkat järn bara och rostar ganska fort. Original ate är nån rostfri legering så det är bättre att bara putsa av dem och möjligen byta gummin bara.
Och det stämmer att det ofta är lika fram och bak. Just den här typen sitter på många bilar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Fin smärgelduk eller 3M duk kan du polera upp dom med och sen trycker du dit lite mos2 fett eller annat bra fett.

Skadar inte att ta kolla bussningen som det löper i
Det ska INTE vara oljebaserade fetter.....det förstör gummit de löper i. Siliconfett eller liknande ska det vara.
 
Beställde ett nytt ok, nya skivor och belägg.

Blev Trodo, eftersom Autodoc, som igår kväll hade 12% rabatt på bromsdelar, idag hade.... Trumvirvel.... 38% rabatt på torkarblad istället.... :dizzy:
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Beställde ett nytt ok, nya skivor och belägg.

Blev Trodo, eftersom Autodoc, som igår kväll hade 12% rabatt på bromsdelar, idag hade.... Trumvirvel.... 38% rabatt på torkarblad istället.... :dizzy:
Fabrikat? Sitter även dessa skitdåliga glidbultar i de flesta kinesiumok. Jag brukar ta de gamla även där.
 
Metzger på oket... Var inte det billigaste, men inte dyraste heller... ATE kostade samma....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.