H HMtz skrev:
Det där borde jag ha hittat innan jag köpte CTCs BMS, hade sparat mycket pengar :surprised: Hittade ingen dokumentation/pinout på displaykontakten och vågade inte debugga den själv mitt på vintern...
Jag kände precis samma som du, med den enda skillnaden att jag var lite snålare Kände att det skulle ta orimlig tid att spara in de pengarna bms modulen kostade, och var en lite väl dyr leksak. Började med att styra nattsänkning (som jag körde på dagen) samt stänga av vp via de kopplingsplintar som finns, innan jag hittade den supersmidiga lösningen!

F
H HMtz skrev:
Håller garaget värmen ett dygn så räcker det ju att ha den på några timmar på natten. Det tjänar man definitivt på.

Har en i uterummet också där vi kör underhåll pga laminatgolv. Visserligen är uterummet isolerat men drar ju ut en del. För skojs skull testade jag stänga av värmen igår på dagen manuellt. Såg ingen större skillnad men sen var det runt 7-8 grader utomhus också (så pumpen jobbar inte så hårt för att komma upp i 10 grader)så svårt att säga. Har dessutom inte individuell elmätning.
Appskärmbild visar historik över luftfuktighet, strömförbrukning och temperatur över flera dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har du en vp med avfuktning och stöd för underhållsvärme så lät det gå utmärkt att optimera kostnaden för att hålla garaget frost och mögelfritt. Själv har jag vidbyggt garage och kör avfuktare ett dygn ca var 14e dygn. Värmen kommer från en kylfrys och läckage från huset.

300kr wifi sensor håller koll på garaget [bild]

Vår LLVP hade faktiskt en timer funktion jag testade igår. Men det verkar bara vara en onetime thing tyvärr. Den startade och stannade enligt schema men sen var schemat slut. Får skaffa en sån där seinsabo och koppla på HA. Även om man inte kör timpris kan man ju köra på t ex om rh är över 72% och dylikt.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Sök jobb hos CTC? (y):cool:
Då skulle nog powerpointingenjörerna skjutit ned planerna redan på idéstadiet för att det blir för dyrt. "Vi gör något enklare till att börja med, huvudsaken att kunderna får en sparfunktion att aktivera."
(Inte riktat specifikt mot CTC utan i största allmänhet.)

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
För oss funkar det fint att styra LLVP efter spotpris.

Styr inte bara på spot, utan också för att minska konsumption (tar hänsyn till nät och energiskatt). Beaktar VP kapacitet och isoleringsförluster.

Tibberoberoende styrning via 700kr sensibo.

[länk]

Idag ser utfallet ut såhär på innetemperaturen:

[bild]

Använder ni enbart Sensibo appen eller med Home Assistent? Har fått min nu och hsr kopplat in med HA. Men kräver den fortfarande ett konto hos Sensibo för att fungera?

Attitudeswe
F Fideliox skrev:
Använder ni enbart Sensibo appen eller med Home Assistent? Har fått min nu och hsr kopplat in med HA. Men kräver den fortfarande ett konto hos Sensibo för att fungera?
Kör eget fristående python script för att få det precis som jag vill ha det. 20% lägre förbrukning än förra året och 20% billigare än månadssnitt ovanpå det.

https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/sensibo_optimizer.py

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
F
Kör eget fristående python script för att få det precis som jag vill ha det. 20% lägre förbrukning än förra året och 20% billigare än månadssnitt ovanpå det.

[länk]

Jag har inte timpris utan vill bara köra den mindre beroende på miljön i uterummet. Jag kan styra på/av på dashboarden i HA men kan inte skapa en automatisering.
Smart hem-appskärm med energiförbrukningsdata, temperaturmätning och belysningskontroller.
Skapa konto

Denna funkar ej:
Mobilskärm visar gränssnitt för styrning av rumstemperatur och luftvärmepump via en app.
Skapa konto

Men skriptet kanske blir intressant när vi bytar till timpris senare i år. Hur pratar den med Sensibo?

Edit: Nu fick jag det att funka i HA. Var tydligen en annan entitet. Nu har jag automation att starta värmen vid 2 plus grader eller vid luftfuktighet på 70%.

Redigerat:
W Walkramis skrev:
Jag har en EcoZenith och har precis lyckats få igång modbus samt hittat lämpliga register med den här lösningen [länk]
Enda som behövs är en ESP32 och telekabel, så kan man bränna över koden med esphome och få in alla värden i home assistant. Var superenkelt att få igång och det som tagit mest tid har varit att försöka lista ut vilka register som håller vilka värden. Hittade endast parameterlista för EcoHeat, som inte stämde helt.
Har du gamla eller nya displayen och har du möjlighet att dela din kod som du kör på ESP:n så en kan få med rätt register?

Tolvan93 Tolvan93 skrev:
Har du gamla eller nya displayen och har du möjlighet att dela din kod som du kör på ESP:n så en kan få med rätt register?
Absolut! Svarar här också ;) Tror det är den gamla jag har
https://github.com/Walkramis/CTC-EcoHeat400---Homeassistant
I parameters.txt har jag läst ut data från de flesta registerna, och försökt lista ut vad datan överensstämmer med/betyder.

Tack!
Vill mest kunna läsa av datan via homeassistant

Yes, jag märkte dock ganska snabbt att många register i dokumentationen inte stämde. Extra DHW är ganska användbar för att undvika att vattnet blir för kallt/spetsvärmen går in när man duschar. Kurvan ändrar jag bara vid behov för komfort/bortresta/eldar i kaminen

• Gilla
Tolvan93
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.