Isakare Isakare skrev:
De åker sen 20 år tillbaka i Hyundai Atos, så Hondan är nog ett steg upp i komfort. Men för oss som har andra preferenser kanske den inte är bäst på den punkten ;)
Jo säkert i sådana fall. Crv är ju kvalitetsmässigt bra iaf.

hade en 2001 crv under 8 år, det var inte mkt som krånglade på den men rosten tuggade i sig den rätt bra. Bytte förra året till en 08:a men har haft den för kort tid för att kunna säga nått om dens kvalite.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
H hablam skrev:
Många gånger för att dom helt enkelt är sämre, och jag pratar inte om kvalitet. Alla köper inte allt som är bäst ur kvalitets synpunkt. Saker som comfort, ljudnivå i kupén, väghållning, prestanda, finnish osv är oerhört viktigt med för köpare med större plånböcker. Och där har inte asiatiska bilar direkt varit ledande.
Intressant att jag fått hör< många som tycker tvärt om. B.l.a. då jag kollade om köpråg ang. en bil i 2008-2012 års klass på ett bilforum och funderade volvo och även hade mazda fick jag kommentarer att mazdan eller toyota är i en helt annan klass än moderna volvos.

Jag köpte oavsett ingen ny bil. Fortsätter med min gamla. Men jag har ingen personlig erfarenhet av volvos, men tyckte V50orna såg ut som intressanta bilar och man kunde hitta dieslar till bra priser. Jag vet inte om man kan lita på vad som sägs om bränsleförbrukningen, låter lite för bra. Tog detta från en annons på en finsk sida på en V50 2008 Diesel 1.6.

Stad: 6.3 l/100km
Landsväg: 4.3 l/100km
Blandat: 5.0 l/100km

DennisCA DennisCA skrev:
Intressant att jag fått hör< många som tycker tvärt om. B.l.a. då jag kollade om köpråg ang. en bil i 2008-2012 års klass på ett bilforum och funderade volvo och även hade mazda fick jag kommentarer att mazdan eller toyota är i en helt annan klass än moderna volvos.

Jag köpte oavsett ingen ny bil. Fortsätter med min gamla. Men jag har ingen personlig erfarenhet av volvos, men tyckte V50orna såg ut som intressanta bilar och man kunde hitta dieslar till bra priser. Jag vet inte om man kan lita på vad som sägs om bränsleförbrukningen, låter lite för bra. Tog detta från en annons på en finsk sida på en V50 2008 Diesel 1.6.

Bekant har en V70 d2 1,6, den går på 0,5 på riktigt. Problemet med dessa är partikelfiltret som sätter igen runt 20" mil och kostar 10-15" att byta.

Blodsoppen
DennisCA DennisCA skrev:

Har en V50 2010 1,6
Den ligger blandad körning mellan 0,43 och 0,47
Väldigt nöjd med den. Fick dock bytar partikellfilter i somras. Men jag kom undan med 7000 ungefär.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Då blir man nog intresserad ändå av en V50 om dom lyckas hålla så pass. Har läst om det där med partikelfiltren men förstått dom kan man rengöra själv om man vill.

Den här såg ganska najs ut.
https://www.nettiauto.com/volvo/v50/13293653

Har en v60 d5 2011 med 22' mil långkörning så är jag under 0.6 iaf, kommer inte ihåg riktigt.
Men har haft den för kort tid för att kunna säga nåt om den

Isakare Isakare skrev:
Bekant har en V70 d2 1,6, den går på 0,5 på riktigt. Problemet med dessa är partikelfiltret som sätter igen runt 20" mil och kostar 10-15" att byta.
Frågan är om det är färddatorns siffor eller verklig förbrukning. Jag hade en V70 2011 med 1.6 liters motorn och färddatorn visade 10-20% snålare än verklig förbrukning.
Jag fick ned den under 0,5 en gång och då var det en tank med enbart landsvägskörning (Gbg-Haparanda utan att tanka)

(Partikelfiltret går väl att tvätta istället för att byta om man väljer annan verkstad än Volvo men då ska man kanske inte vänta tills det är igensatt?)
/M

På Dacian jag hade för ett par år sen visade färddatorn mer än verklig förbrukning. Det är den enda bil jag har haft som inte har glädjemätare.
Den var riktigt snål med tanke på att den hade stort bagage och 7 sittplatser. På långkörningar var man lätt nere på 0,45-0,48 om man inte gasade allt för mycket.

Det här med regenering verkar inte funka till hundra då dom eventuellt måste bytas.

Blodsoppen
DennisCA DennisCA skrev:
Det här med regenering verkar inte funka till hundra då dom eventuellt måste bytas.
Nej det funkade inte i mitt fall.
Vad gäller förbrukning så ät det verkligen jag skrev om. Färddator visar helt rätt lite snålare än verkligheten.

M mgranbom skrev:
Frågan är om det är färddatorns siffor eller verklig förbrukning. Jag hade en V70 2011 med 1.6 liters motorn och färddatorn visade 10-20% snålare än verklig förbrukning.
Jag fick ned den under 0,5 en gång och då var det en tank med enbart landsvägskörning (Gbg-Haparanda utan att tanka)

(Partikelfiltret går väl att tvätta istället för att byta om man väljer annan verkstad än Volvo men då ska man kanske inte vänta tills det är igensatt?)
/M
Färddatorn på volvo iaf mäter bara 100 km tillbaka. Därför blir det skillnad när man jämför med en hel tank som räcker 600km eller mer.

DennisCA DennisCA skrev:
Då blir man nog intresserad ändå av en V50 om dom lyckas hålla så pass. Har läst om det där med partikelfiltren men förstått dom kan man rengöra själv om man vill.

Den här såg ganska najs ut.
[länk]
V50 har ganska lätt för att rosta. Om jag kommer rätt ihåg så är väl 1.6l dieseln i v50 samma ford motor som satt i Focus.

• Gilla
K_H
  • Laddar…
Ja rost är man bekant med, undrar om den kan va lika jäklig som en mazda 6 2005...

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Ja rost är man bekant med, undrar om den kan va lika jäklig som en mazda 6 2005...
Troligen inte. Om den är välskött och behandlad så kan den nog klara sig ganska bra.

Varför vill du ha en diesel? Dom har ju planerat att hålla dieselpriset och skatten hög. Den drar mindre än en bensin men totalkostnaden blir troligen högre. Servicen är ju också dyrare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.