Z Zodde skrev:
Men skit i mina föräldrars hus, det var bara en personlig reflektion och har noll med fakta att göra.
Undrar fortfarande på var du har siffran från att år 1990 var 90% av alla befintliga hus för dåligt isolerade. Kan det verifieras eller är det din gissning?
Sen är ”för dåligt isolerade” i sig ett subjektivt påstående
Du är ju sanslös, och kan tydligen inte läsa vad jag skriver ordentligt heller.
Jag ska lägga ner en massa tid på att länka "fakta" på precis ALLT som nämns, men du ska inte behöva besvara NÅGONTING!

Du skrev:

Zodde skrev:
Min familj byggde en villa mid 1960 och mens dränering runt grunden inte var top prioritet så var isoleringen det. Samma gällde alla grannar på gatan.

Alltså du kommer med påståenden om att isoleringen var top prioritet, och alla grannar på gatan också!

Men sedan kan du inte ens svara på någonting om huset & vilken isolering som användes eller hur tjock isolering ca som användes var?
Men du associerar samtidigt att dina föräldrars hus byggt runt 1965 var bra isolerat??

Någon logik i allt tycker du?, eller är det bara andra som ska "rätta sig" & behaga dina åsikter.
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du är ju sanslös, och kan tydligen inte läsa vad jag skriver ordentligt heller.
Jag ska lägga ner en massa tid på att länka "fakta" på precis ALLT som nämns, men du ska inte behöva besvara NÅGONTING!

Du skrev:

Zodde skrev:
Min familj byggde en villa mid 1960 och mens dränering runt grunden inte var top prioritet så var isoleringen det. Samma gällde alla grannar på gatan.

Alltså du kommer med påståenden om att isoleringen var top prioritet, och alla grannar på gatan också!

Men sedan kan du inte ens svara på någonting om huset & vilken isolering som användes eller hur tjock isolering ca som användes var?
Men du associerar samtidigt att dina föräldrars hus byggt runt 1965 var bra isolerat??

Någon logik i allt tycker du?, eller är det bara andra som ska "rätta sig" & behaga dina åsikter.
Det var en personlig reflektion som ledde till att jag tvivlade på din siffra. Ett enstaka hus har självklart noll betydelse. Flytta upp resonemanget en nivå. Var kommer 90% ifrån.
 
T tergo skrev:
jag byggde 1980 då var det mer isolering än på 70-talet
jag har 180mm i ytterväggarna och 350mm på vinden och 3-glasfönster + att kommunen skulle besiktiga isoleringen så att det var rätt gjort och att ångspärren var tät
och i början på 80-talet fanns det statliga bidrag för fönsterbyte
Vet inte var i Sverige du byggt eller exakt byggår, men du var väldigt klok (y).
Inte många använde 180 mm i väggarna & 350 mm på vinden under 80-talet.

Dom flesta husleverantörer hade 145 mm som standard under den tiden, och inte förens egentligen 2010 började husleverantörerna erbjuda tjockare isolering.

När jag började planera mitt eget husbygge 2006 så hade för ex vis Myresjöhus 300 mm på vinden med extra tillval på 450 mm ( själv valde jag 650 mm)
Standard i väggar var 195+45 mm dvs 240 mm
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det var en personlig reflektion som ledde till att jag tvivlade på din siffra. Ett enstaka hus har självklart noll betydelse. Flytta upp resonemanget en nivå. Var kommer 90% ifrån.
Fortfarande inga svar från dina egna påståenden!....Trist.

Du får läsa mitt inlägg #8424 och övriga som "tillhör" ämnet
 
J jawen skrev:
Fortfarande inga svar från dina egna påståenden!....Trist.

Du får läsa mitt inlägg #8424 och övriga som "tillhör" ämnet
Ok så 90%… det är ditt eget antagande. Var vänlig och säg det och inte presentera det som facts.

Vill du ha exakta svar om mina föräldrars hus isolering har jag sagt
a) Det har jag inte
b) Ett enskilt hus har noll betydelse för diskussionen, jag insåg det tidigt själv och inlägget raderades.

Att du hann fånga upp det jag raderade är en sak, men att du ältar mitt raderade inlägg om mina föräldrars hus i inlägg efter inlägg blir bara patetiskt.
 
Redigerat:
J jawen skrev:
Jag skriver hus byggda fram till 1990 var "extra" dåligt isolerade, inte just enbart 1990.
Grafen i inlägg #8456 visar ju inte det.
 
Z Zodde skrev:
Ok så 90%… det är ditt eget antagande. Var vänlig och säg det och inte presentera det som facts.
Så om ca 90% av Sveriges småhus är byggda FÖRE 1990 ( då Svensk byggnormen isolerings mässigt hade mycket låga krav/rekommendationer) så kan man inte kalla det "fakta" att husen före 1990 var dåligt isolerade.

Och att Energimyndigheten fortfarande i dagsläget räknar på 20.000 kWh för snittvillan i Sverige, talar också sitt tydliga språk.

Du får ha precis vilken åsikt du vill Zodde, men kom med egna fakta som motsäger det då.
Du hade ju chansen med dina egna föräldrars "top prioriterade" isolering från ca 1965, men du väljer ju att ducka.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Så om ca 90% av Sveriges småhus är byggda FÖRE 1990 ( då Svensk byggnormen isolerings mässigt hade mycket låga krav/rekommendationer) så kan man inte kalla det "fakta" att husen före 1990 var dåligt isolerade.

Och att Energimyndigheten fortfarande i dagsläget räknar på 20.000 kWh för snittvillan i Sverige, talar också sitt tydliga språk.

Du får ha precis vilken åsikt du vill Zodde, men kom med egna fakta som motsäger det då.
Du hade ju chansen med dina egna föräldrars "top prioriterade" isolering från ca 1965, men du väljer ju att ducka.
Har aldrig sagt jag har fakta som motbevisar dig. Jag tvivlar på siffran 90% och undrar var den kommer ifrån, Thats it. Plus VEM avgör vad som ör för dåligt?
 
K Kane skrev:
Grafen i inlägg #8456 visar ju inte det.
För att helt förstå grafen "fullt ut" så måste du läsa på mer om ämnet över lag.
Jag skrev ned några anledningar om varför grafen ser ut som den gör framför allt ifrån 1981

Så vad visar grafen tycker du?
 
Tycker ni att småhus med en energianvändning på över 80 kWh/m2 är bra isolerade?
Vad för er är dålig isolerat småhus & vad är ett bra isolerat småhus?

Så vi kan "utgå" ifrån någonting
 
J jawen skrev:
Tycker ni att småhus med en energianvändning på över 80 kWh/m2 är bra isolerade?
Vad för er är dålig isolerat småhus & vad är ett bra isolerat småhus?

Så vi kan "utgå" ifrån någonting
Nu blandar och ger du. Energianvändning kan ha rätt lite med isolering att göra. Mitt hus använder mer än 80 innan värmen är inräknad
 
Att din bitcoinmining eller hashodling drar mycket energi har inget med den här diskussionen att göra :crysmile:
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu blandar och ger du. Energianvändning kan ha rätt lite med isolering att göra. Mitt hus använder mer än 80 innan värmen är inräknad
Håller inte med dig alls, och HUR ska man i så fall annars kunna urskilja "bra kontra dåligt" isolerade småhus?

Och vad drar över 80 kWh/m2 hos dig utan värme ens inkluderad?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Så vad visar grafen tycker du?
J jawen skrev:
Så om ca 90% av Sveriges småhus är byggda FÖRE 1990 ( då Svensk byggnormen isolerings mässigt hade mycket låga krav/rekommendationer) så kan man inte kalla det "fakta" att husen före 1990 var dåligt isolerade.
Att energianvändningen per m2 skiljer sig marginellt för hus byggda mellan 1961 och 2000. Jag ser inte att 1990 är det gyllene året då alla småhus byggda efter det kan klassas energieffektiva.

Stapeldiagram: genomsnittlig energianvändning för uppvärmning/varmvatten i småhus, indelat efter byggår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Att energianvändningen per m2 skiljer sig marginellt för hus byggda mellan 1961 och 2000. Jag ser inte att 1990 är det gyllene året då alla småhus byggda efter det kan klassas energieffektiva.
Har du modifierat grafen från Energimyndigheten eller?
Varifrån kommer din graf?

Det är inget "gyllene år" just 1990, men det skedde väldigt mycket runt den tiden vad gäller inom byggnormen/regelverket & BSF ändrades flera ggr mellan åren 1988-1993

https://www.boverket.se/sv/lag--rat...re-regler-om-byggande/nr-fran-1989-till-1994/

Och man kan väl kalla det "stora förändrings tiden", då mycket forskning, tidigare byggbrister, energipriser, gröna tänket hade "sammanställts & ruskade om rejält" inom byggnation regelverket.

Vet inte riktigt vart du & Zodde vill komma, ni kan ju inte ens bestämma vid vilken kWh/m2 siffra ni tycker är bra kontra dåligt isolerat hus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.