richardtenggren
F fribygg skrev:
Men det verkar rymligt och välförsätt med lastöglor, en osb väger väl under 20kg så tar släpet 2 skotrar borde det lätt lasta 20 skivor, ungefär lika mycket som ett vanl obromsat släp tänker jag.
Jo, men det där är nog fler än 20 skivor ;)
 
Ja, precis. En snabb räkning ger 50+ på skivantalet.
 
Undrar om det var för lång last?

325590692_2548338728668732_3727608281159180946_n.jpg
 
Tokslut Tokslut skrev:
Undrar om det var för lång last?

[bild]
Vad är det för något de har satt ihop?
 
P
Tokslut Tokslut skrev:
Undrar om det var för lång last?

[bild]
Förutom förlängningen så trodde jag att dom inte hade sådana enkla släp i USA.
Svanhals(gooseneck) släp trodde jag var det man hade eller lasta på flaket.
 
kashieda kashieda skrev:
Vad är det för något de har satt ihop?
Förmodligen förlängningar för att hantera överhäng på flaken.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Notera att det är dragkulan som flyttats 2,5 meter bakom bilen! En U-sväng med den där du! Och vilket brytmoment.
Dragstången på vagnen skulle jag kunna tänka mig att förlänga utan allt för dåligt samvete för transport av nått överlångt gods i glesbefolkat område men det här är vansinne av det värre slaget.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Förutom förlängningen så trodde jag att dom inte hade sådana enkla släp i USA.
Svanhals(gooseneck) släp trodde jag var det man hade eller lasta på flaket.
Där vi har 75-100kg kultryck jobbar jänkarna med ~15% av dragvikten som kultruck, därav ser deras kombosar lite annorlunda ut.
 
B Bjober skrev:
Notera att det är dragkulan som flyttats 2,5 meter bakom bilen! En U-sväng med den där du! Och vilket brytmoment.
Dragstången på vagnen skulle jag kunna tänka mig att förlänga utan allt för dåligt samvete för transport av nått överlångt gods i glesbefolkat område men det här är vansinne av det värre slaget.
där är det vanligare med gooseneck släp klarar en u sväng bättre en dragbalk

vet inte hur reglerna är idag i sverige för väldigt svårt att få en gooseneck reggad i sverige jag har bara sett ett fåtal på alla år
 
M maria01 skrev:
vet inte hur reglerna är idag i sverige för väldigt svårt att få en gooseneck reggad i sverige jag har bara sett ett fåtal på alla år
Kan det bero på att du inte är bosatt här? betrailer.se säljer rätt framgångsrikt trailers som får framföras med vanligt BE kort och åker man i Östergötland /Sörmland/Närke ser man en del sånna skåp. Medtrafikanterna är förmodligen lyckligt ovetande hur dålig surrad och tung lasten kan vara i trailern på såna fordon.
 
F fribygg skrev:
Kan det bero på att du inte är bosatt här? betrailer.se säljer rätt framgångsrikt trailers som får framföras med vanligt BE kort och åker man i Östergötland /Sörmland/Närke ser man en del sånna skåp. Medtrafikanterna är förmodligen lyckligt ovetande hur dålig surrad och tung lasten kan vara i trailern på såna fordon.
Bara om man tog BE före 2013. Annars är det C1E som gäller för be-trailers.
 
  • Gilla
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Bara om man tog BE före 2013. Annars är det C1E som gäller för be-trailers.
Är det skälet till att den franska Maria inte ser några gooseneck?
 
F fribygg skrev:
Är det skälet till att den franska Maria inte ser några gooseneck?
be-trailers är inte riktigt en gooseneck och så vanliga är dom inte i sverige en som du tror bara för du hitta en firma som säljer nåt liknande jag kör många mil igenom sverige varje år inte ofta jag ser en svensk reggad som dom som be-trailers.säljer ser dom mer tyskland och polen och det står till och med på be-trailers.hemsida

en gooseneck har ingen vändskiva som be-trailers säljer gooseneck sitter med en dragkrok på flaket

här är det vanligt med gooseneck husvagnar och hästtransporter alla usa

bara bot här 2 år så att du har hänger upp dig åter igen på vart jag bor nu håller inte
 
Redigerat:
M maria01 skrev:
bara bot här 2 år så att du har hänger upp dig åter igen på vart jag bor nu håller inte
Skrev väl inget om hur vanliga BEtrailers är, men jag ser dem främst på riksvägarna i Sörmland, Närke och Västmanland. Är inte BE trailers vår europeiska motsvarighet till gooseneck? Att vi oftast har annorlunda dragbilar är en sak men det handlar väl om en bättre kopplingsanordning till släpet än kula och bättre placering av draget/kingpin vad jag förstått.

Du får bo precis var du vill, har jag nånsin hävdat nått annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.