Har inte många hyvlar, men de få jag har lyckas jag alltid förlägga. Nu blir det förhoppningsvis ändring på det.

Träställning på ett bord i en verkstad, med metallskruvar och vertikala spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygshylla med hyvlar och skruvmejslar på en vägg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter_Bromma och 14 till
  • Laddar…
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Har inte många hyvlar, men de få jag har lyckas jag alltid förlägga. Nu blir det förhoppningsvis ändring på det.

[bild] [bild]
Det hjälper. Tills man tappar bort snickarbänken och verktygstavlan bland allt annat i verkstaden :sweat:
 
nanowire nanowire skrev:
Det hjälper. Tills man tappar bort snickarbänken och verktygstavlan bland allt annat i verkstaden :sweat:
Eller tills man ser ser verktygstavlan men det står så mycket maskiner i vägen så man inte kommer fram..
 
Använd städhjälp! Blocket och Tradera! Gratis att annonsera! :surprised:
Man får, hur konstigt det än låter, betalt när man använder det!
Och plötsligt blir verkstaden mycket mycket större och går att använda! :love:
 
  • Gilla
Norrtull och 4 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Använd städhjälp! Blocket och Tradera! Gratis att annonsera! :surprised:
Man får, hur konstigt det än låter, betalt när man använder det!
Och plötsligt blir verkstaden mycket mycket större och går att använda! :love:
Föredrar DIY även om det, onekligen, tar längre tid. Jag vill, kanske snarare får, inte ha verkstad i köket längre så det är på gång mycket i min förvaring&verkstadskällare. Mer än halva tiden i detta går åt till sortering i de två kategorierna ”behålla&organisera” och ”väck-med-det”.
”Snart” kommer även jag ha dedikerade utrymmen för metall, trä och elektronik :love:
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Borrat små hål.
Borrpress i arbete, borrande i metallstycke, industriell verktygsmaskin, närbild, metallbearbetning, precision, verkstadssituation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Borrat små hål.
[bild]
Så där små håll gills faktiskt inte, så du får hitta något annat om du vill vara med i den här tråden.
 
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Haha! Det är knappt så de syns ja. Mer rädd för att ha av borret än något annat.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
T
Hittade ett fräsbord på en loppis häromdagen,
Verktygsmaskin, sannolikt för träbearbetning, med inställningshjul, skenor, skyddsgaller och kontroller. Arbetsmiljö, oorganiserad, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den inkluderade fräsen lät lite konstigt och när jag monterat ur den och vände på den ramlade det ut lite
Gulvsåg nära metallspån på smutsigt golv i verkstadsmiljö. Kablar i bakgrunden. Arbetsverktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plastbitarna kommer från fläkten, det är ju inte som svårt att lista ut, men den lilla grå metalldelen såg i förstoring ut som någon elkomponent som åkt tvättmaskin några gånger. Den borde inte komma från fräsen för den funkar ju.

En hand håller en elektrisk motor med rotorns koppartrådar och statorns blå laminering synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det mesta av fläktvingarna saknas så man ska nog inte belasta den här maskinen så hårt.

Eftersom det dessutom regnar mer än strängt taget nödvändigt städar/rensar jag i det utrymme som så småningom ska få äran att kallas snickarbod och hittade i botten på en låda några gamla trähyvlar.

Verktygsbänk med snickeriverktyg: hyvlar, stämjärn, borste, på ett dammigt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hälften av dem vet jag inte ens vad de är tänkta att vara till, och resten tror jag nog inte att jag kommer att använda ändå.
 
  • Gilla
hobbs och 5 till
  • Laddar…
En avtagen tändstift från fordon ligger på svart yta. Slitage och tekniska markeringar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräst lite idag, gick lite snett kan man säga
 
  • Wow
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 6 till
  • Laddar…
B bullens pilsnerkorv skrev:
[bild]

Fräst lite idag, gick lite snett kan man säga
Hur bar du dig åt?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Hur bar du dig åt?
Inte en aning, följde en mall i plywood, sänkte fräsen 0,5 cm efter varje varv. Vippvapp så började fräsen vibrera som bara den. Tillägg det var mdf jag körde i
 
B bullens pilsnerkorv skrev:
Inte en aning, följde en mall i plywood, sänkte fräsen 0,5 cm efter varje varv. Vippvapp så började fräsen vibrera som bara den. Tillägg det var mdf jag körde i

Obehagligt, berätta gärna om fabrikat så man kan undvika samma missöde.
 
J Jormen skrev:
Obehagligt, berätta gärna om fabrikat så man kan undvika samma missöde.
Bosch professional, 6mm skaft
 
Frammatnings- och rotationshastighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.