richardtenggren
M maria01 skrev:
hur många mil
Beror på vilket ställe de kör ut från, men som närmast 2 mil och längst 5 mil enkel resa, tror dock de oftast kör från det senare då det är huvudlagret.
 
P Prodigys skrev:
Gränserna finns ju av en anledning. Ett tyngre ekipage kräver ett visst mått av teoretisk och praktisk kunskap för att framföra säkert och då måste man ju dra gränsen någonstans.
vad max vikten på flaket på en pickup då
700 kg på en en ford 150 är ju för lite
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Beror på vilket ställe de kör ut från, men som närmast 2 mil och längst 5 mil enkel resa, tror dock de oftast kör från det senare då det är huvudlagret.
lokalt då alltså alla har inte den föredeln i sverige
 
richardtenggren
M maria01 skrev:
lokalt då alltså alla har inte den föredeln i sverige
Det är väl så de flesta handlar byggmaterial i Sverige?
Har även köpt 2 ton marmor och ~3 ton klinker för småsummor i frakt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är väl så de flesta handlar byggmaterial i Sverige?
Har även köpt 2 ton marmor och ~3 ton klinker för småsummor i frakt.
alla bor inte så nära
 
ford säger max 1500 på flaket men svenska staten säger 750 löjligt lågt
 
M maria01 skrev:
ford säger max 1500 på flaket men svenska staten säger 750 löjligt lågt
Är det inte den som typar in bilen i Sverige som säger det?
 
K Kane skrev:
Är det inte den som typar in bilen i Sverige som säger det?
om du typer högre blir det lastbil har dålig koll på det
 
Men då får du skaffa dig en solstadsaab....
Kompisens lastar straxt över 1600kg och körs på bkort...
Fast den ser ju inte lika häftig ut...
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
tänkte för några år sen ta c kort och då jobba extra åt folk men det iden dog med ykb

då var man uppe i runt 50 tusen efter c kortet och ykb plus var 5 år ett nytt ykb
 
richardtenggren
 
  • Gilla
P D Svensson och 1 till
  • Laddar…
Nej C kort var inte dyrt. Jag fick det på köpet när jag tog D vilket jag tog privat. Uppkörning, teoriboken och läkarintyg. Kanske annorlunda idag? Sedan har jag nu blivit så gammal att jag får göra syn och läkarkontroll var femte år.

Om referenser till typiskt svenskt problem är det precis tvärtom. Det är bara i Sverige vi själva ska släpa byggvaror med kombibilar och släpvagnar. Utomlands kör man inte kombi utan sedan utan drag och betalar för frakten. Eller rättare sagt man hyr in hantverkare för hela jobbet och låter dem sköta frakten bäst de vill. Både kulturellt själv är bäste dräng samt kostnadsläget här hemma som orsakar detta.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nej C kort var inte dyrt. Jag fick det på köpet när jag tog D vilket jag tog privat. Uppkörning, teoriboken och läkarintyg. Kanske annorlunda idag? Sedan har jag nu blivit så gammal att jag får göra syn och läkarkontroll var femte år.

Om referenser till typiskt svenskt problem är det precis tvärtom. Det är bara i Sverige vi själva ska släpa byggvaror med kombibilar och släpvagnar. Utomlands kör man inte kombi utan sedan utan drag och betalar för frakten. Eller rättare sagt man hyr in hantverkare för hela jobbet och låter dem sköta frakten bäst de vill. Både kulturellt själv är bäste dräng samt kostnadsläget här hemma som orsakar detta.
då har du aldrig vart här i släpvagns landet nummer 1 bygga själv gör många så pass att byggahandlarna har allt hemma för ett helt hus till och med el och vvs kurser i varuhusen som man kan gå.

nu kör inte många kombi här mer suv är mer poppis
 
M maria01 skrev:
vad spelar det för roll det är ju vikten och storleken som är viktig
OT:
Framåt nattkröken är nog 'rätta knycken' viktigare än storleken;)
 
M maria01 skrev:
jag menar inte att folk ska få köra 10 ton på b kort mer att man max borde få dra vad tillverkaren säger
Jag tycker att man inte borde få dra något på B-Kort. Idag har man INGEN praktisk övning när man tar B-Kort gällande släp. Teori delen om släp på B-Kort är också extremt bristfällig.
 
  • Älska
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.