20 909 läst · 40 svar
21k läst
40 svar
Meningslöst att styra värmepump efter spotpris
Jag har en CTC gsi 12 och programmerade den funktionen sjäv och är väldigt nöjd, trots att jag har en del förbättringsidéer. Jag köpte dock en CTC BMS och styr pumpen över Modbus. Det krävs dock lite kreativitet för att uppnå det man vill. Först och främst har jag stängt av spetsvärmen helt, den kan jag lägga till manuellt om det verklingen behövs. Även innan jag styrde kände jag att den gick in för ofta alldeles i onödan.
Jag har installerad en inomhusgivare som VP reglerar efter, och jag ändrar börvärdet efter elpriset. Priserna hämtas kl. 13 från ENTSOE, och sedan beräknar jag rullande genomsnittspris över en dygn, dvs. 12 timmar innan och efter "nu", samt avvikelsen i priset från genomsnittet. Avvikelsen normaliserar jag med Standardavvikelsen och addera det med en viss faktor på dett gnomsnittstemperatur jag vill ha (19.8C+/-~1C, det blir alltid ca. 0.5C högre ändå). Är elpriset rätt konstant eller är det långsama ändringar så håller sig pumpen nära medelvärdet, är det snabba ändringar eller korta peakar så reglerar den ganska kraftig. Jag kan tillägga att jag ställde kurvlutningen 5-10 grad högre än vad jag egentlingen behöver så att det hinner värma huset när det är billig, samt att jag sänker börtemeraturen med 0.1C åt gången och inväntar att framledningstemperaturen har nått framledningens börvärde så att jag undviker att pumpen stänger av sig helt [för att sedan behöver överkompensera].
För varmvatten gör jag lite annörlunda. Det går inte direkt att blockera endast VV-beredningen (förutom att använda semesterläge) utan det jag kan ändra är temperaturen. Blir den nuvarande elpris lägre än 110% av lägsta elpriset över rullande dygnet sätts temperaturen till 55C, och blir priset högre än rullande genomsnittspriset blir det 35C som börvärde. Vattnet räcker hela dygnet.
Bifogar några före och efter bilder från Feb 2021 och Dec 2022.
Jag har installerad en inomhusgivare som VP reglerar efter, och jag ändrar börvärdet efter elpriset. Priserna hämtas kl. 13 från ENTSOE, och sedan beräknar jag rullande genomsnittspris över en dygn, dvs. 12 timmar innan och efter "nu", samt avvikelsen i priset från genomsnittet. Avvikelsen normaliserar jag med Standardavvikelsen och addera det med en viss faktor på dett gnomsnittstemperatur jag vill ha (19.8C+/-~1C, det blir alltid ca. 0.5C högre ändå). Är elpriset rätt konstant eller är det långsama ändringar så håller sig pumpen nära medelvärdet, är det snabba ändringar eller korta peakar så reglerar den ganska kraftig. Jag kan tillägga att jag ställde kurvlutningen 5-10 grad högre än vad jag egentlingen behöver så att det hinner värma huset när det är billig, samt att jag sänker börtemeraturen med 0.1C åt gången och inväntar att framledningstemperaturen har nått framledningens börvärde så att jag undviker att pumpen stänger av sig helt [för att sedan behöver överkompensera].
För varmvatten gör jag lite annörlunda. Det går inte direkt att blockera endast VV-beredningen (förutom att använda semesterläge) utan det jag kan ändra är temperaturen. Blir den nuvarande elpris lägre än 110% av lägsta elpriset över rullande dygnet sätts temperaturen till 55C, och blir priset högre än rullande genomsnittspriset blir det 35C som börvärde. Vattnet räcker hela dygnet.
Bifogar några före och efter bilder från Feb 2021 och Dec 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västmanlands
· 66 inlägg
Det korta svaret är nej. Det finns en plint man kan kortsluta för att aktivera/deaktivera timprisfunktionen. Jag tror man kan spärra värmepumpen den vägen också. Men det är som sagt på bara på eller av. Men det är ju inte det man vill ha, utan vad jag som användare av systemet vill styra är hur många watt dem drar i varje givet tillfälle. Och kunna lita på att den gör bästa möjliga av det.E EttAnvändarnamn skrev:
Det finns ju dock ett (totalt odokumenterat) modbus-gränssnitt. Kallas BMS, tror jag. Men det känns som att det skulle ta några manår att sätta sig in i hur det funkar till den grad att man faktiskt vågar gå in och modda sin värmepump. Jag tror inte ctc kommer sponsra den arbetsinsatsen.
Vad man _kan_ göra är ju att hacka in sig på själva touch-panelen. Den har faktiskt ett webb-gränssnitt som fungerar, man skulle möjligen kunna skriva nån screen scraper som kan låtsas klicka runt där, och då kommer man åt alla inställningar. Men det kommer antagligen behöva ändras för varje ny version, när saker flyttar sig i menyerna osv.
Medlem
· Västmanlands
· 66 inlägg
Hatten av! Du har gjort precis det jag haft på känn behöver göras. Exakt mina tankar att den ska brassa på järnet strax innan det blir dyrt, samt ha en slow-start (eller borde snarare kallas slow-stop ) för strypningen. Och dina kurvor är skolboksexempel på hur det ska se ut. Vad är det du har köpt för något, CTC BMS? Jag ser framför mig nån slags dosa som du kopplar in nånstans på kretskortet med nån standardiserad - men konstig - kontakt, jag vet hur canbus ser ut. Hur går du vidare därifrån, nån raspberry pi och/eller arduino? Finns din kod på t ex github el dyl?H HMtz skrev:
Återigen, respekt! Du borde sälja lösningen till ctc!
E erito skrev:Gjorde mina första kretskort med penna och solarium och ändå är jag inte över 50 bast ung.
Men det är skrämmande vad som kasseras bara pga något skitfel. Plockade isär vår Electrolux diskmaskin som gått i 15år men bara "dog". Samma där, ett kretskort med så tunn ledare att den brunnit av! Drog på lite tråd från en kabel och varmlödde så fungerar den fortfarande efter 5år till nu. Electrolux rekommenderade servicetekniker på plats, byte av elektronik m.m. för ca 5000 sek.... Förstår om många väljer att köpa nytt då istället.
Lite samma läge med okunskap kring lösningen och allmänt otur i logiskt tänkande gör att många produkter får undermåliga "funktioner" även nuförtiden.
Jag tycker basic lödning av elektronik är något man borde göra i slöjden på skolan. I princip viktigare än att bygga en fågelholk.
H HMtz skrev:Jag har en CTC gsi 12 och programmerade den funktionen sjäv och är väldigt nöjd, trots att jag har en del förbättringsidéer. Jag köpte dock en CTC BMS och styr pumpen över Modbus. Det krävs dock lite kreativitet för att uppnå det man vill. Först och främst har jag stängt av spetsvärmen helt, den kan jag lägga till manuellt om det verklingen behövs. Även innan jag styrde kände jag att den gick in för ofta alldeles i onödan.
Jag har installerad en inomhusgivare som VP reglerar efter, och jag ändrar börvärdet efter elpriset. Priserna hämtas kl. 13 från ENTSOE, och sedan beräknar jag rullande genomsnittspris över en dygn, dvs. 12 timmar innan och efter "nu", samt avvikelsen i priset från genomsnittet. Avvikelsen normaliserar jag med Standardavvikelsen och addera det med en viss faktor på dett gnomsnittstemperatur jag vill ha (19.8C+/-~1C, det blir alltid ca. 0.5C högre ändå). Är elpriset rätt konstant eller är det långsama ändringar så håller sig pumpen nära medelvärdet, är det snabba ändringar eller korta peakar så reglerar den ganska kraftig. Jag kan tillägga att jag ställde kurvlutningen 5-10 grad högre än vad jag egentlingen behöver så att det hinner värma huset när det är billig, samt att jag sänker börtemeraturen med 0.1C åt gången och inväntar att framledningstemperaturen har nått framledningens börvärde så att jag undviker att pumpen stänger av sig helt [för att sedan behöver överkompensera].
För varmvatten gör jag lite annörlunda. Det går inte direkt att blockera endast VV-beredningen (förutom att använda semesterläge) utan det jag kan ändra är temperaturen. Blir den nuvarande elpris lägre än 110% av lägsta elpriset över rullande dygnet sätts temperaturen till 55C, och blir priset högre än rullande genomsnittspriset blir det 35C som börvärde. Vattnet räcker hela dygnet.
Bifogar några före och efter bilder från Feb 2021 och Dec 2022.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Sök jobb hos CTC?
Här är deras egen hemsida https://ngenic.se/privat/B bollen skrev:Tror att Ngenic tune är en generell "smart termostat", inte kopplad till Tibber, även om de kanske är återförsäljare.
Den kan styra de flesta VP genom att koppla in sig till utetemp-givaren om jag fattat rätt. Men antar att den inte kan styra tappvarmvatten...
Tycker den verkar smart, men är hyggligt dyr. Någon som har erfarenhet av den här?
För oss funkar det fint att styra LLVP efter spotpris.
Styr inte bara på spot, utan också för att minska konsumption (tar hänsyn till nät och energiskatt). Beaktar VP kapacitet och isoleringsförluster.
Tibberoberoende styrning via 700kr sensibo.
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/sensibo_optimizer.py
Idag ser utfallet ut såhär på innetemperaturen:
Styr inte bara på spot, utan också för att minska konsumption (tar hänsyn till nät och energiskatt). Beaktar VP kapacitet och isoleringsförluster.
Tibberoberoende styrning via 700kr sensibo.
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/sensibo_optimizer.py
Idag ser utfallet ut såhär på innetemperaturen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Attitudeswe skrev:För oss funkar det fint att styra LLVP efter spotpris.
Styr inte bara på spot, utan också för att minska konsumption (tar hänsyn till nät och energiskatt). Beaktar VP kapacitet och isoleringsförluster.
Tibberoberoende styrning via 700kr sensibo.
[länk]
Idag ser utfallet ut såhär på innetemperaturen:
[bild]
Hur funkar den till t ex garage eller dylikt där man bara kör underhållsvärme, typ 10 grader? Finns det något att tjäna där?
Har du en vp med avfuktning och stöd för underhållsvärme så lät det gå utmärkt att optimera kostnaden för att hålla garaget frost och mögelfritt. Själv har jag vidbyggt garage och kör avfuktare ett dygn ca var 14e dygn. Värmen kommer från en kylfrys och läckage från huset.F Fideliox skrev:
300kr wifi sensor håller koll på garaget
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, sedan finns det lite förbättringspotential. Mest reducerar man ju elanvändningen just när man sänker temperaturen, och dra överproportionell mest när man höjer den. Att hålla den konstant på 19 eller 20 är nästan samma förbrukning. Så egentligen vill man göra det ännu smartare, dvs. inte sänka/höja för tidig samtidig som man vill undvika stora ändringar. Om jag hade tid skulle jag leka lite med maskinlärning för att optimera det ännu mer tillsammans med strömmätaren, att ändra temperaturen tar ju mer el än att hålla en konstant. Blev lite inspirerad av ett föredrag och man skulle kunna göra ännu mer än vad han visar:H HansomeHanson skrev:Hatten av! Du har gjort precis det jag haft på känn behöver göras. Exakt mina tankar att den ska brassa på järnet strax innan det blir dyrt, samt ha en slow-start (eller borde snarare kallas slow-stop ) för strypningen. Och dina kurvor är skolboksexempel på hur det ska se ut. Vad är det du har köpt för något, CTC BMS? Jag ser framför mig nån slags dosa som du kopplar in nånstans på kretskortet med nån standardiserad - men konstig - kontakt, jag vet hur canbus ser ut. Hur går du vidare därifrån, nån raspberry pi och/eller arduino? Finns din kod på t ex github el dyl?
Återigen, respekt! Du borde sälja lösningen till ctc!
Ja, jag har en BMS: https://ctc.se/sok?q=bms Orimlig dyrt egentligen, men har inte riktig ett val. Men du verkar redan ha en internetuppkoppling så där borde du ha modbus över internet redan? BMS är sedan kopplad till en billig RS-485 adapter (https://www.electrokit.com/produkt/usb-till-rs-485-omvandlare-2/) som i sin tur är kopplad till en Raspberry i källaren som översätter till TCP Modbus (mbusd) . Sedan har jag home assistant på en dator hemma där jag styr även andra saker hemma (https://www.home-assistant.io/). Och till sist kör en del Python skripter på en VPS som kommunicera med Home assistants API och MQTT. Egentligen borde jag köra allting på samma dator men det har vuxit så och fungerar... Ja, koden ligger på Github. I förhållande på vad jag jobbar med är det pinsamt dålig kod inklusive API-nycklar i repository. Du kan få den efter jag rensat det värsta om du vill, men jag är inte säker att du har så mycket nytta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en EcoZenith och har precis lyckats få igång modbus samt hittat lämpliga register med den här lösningen https://community.home-assistant.io/t/ctc-gsi-heat-pump-modbus-connection/488807H HansomeHanson skrev:Hatten av! Du har gjort precis det jag haft på känn behöver göras. Exakt mina tankar att den ska brassa på järnet strax innan det blir dyrt, samt ha en slow-start (eller borde snarare kallas slow-stop ) för strypningen. Och dina kurvor är skolboksexempel på hur det ska se ut. Vad är det du har köpt för något, CTC BMS? Jag ser framför mig nån slags dosa som du kopplar in nånstans på kretskortet med nån standardiserad - men konstig - kontakt, jag vet hur canbus ser ut. Hur går du vidare därifrån, nån raspberry pi och/eller arduino? Finns din kod på t ex github el dyl?
Återigen, respekt! Du borde sälja lösningen till ctc!
Enda som behövs är en ESP32 och telekabel, så kan man bränna över koden med esphome och få in alla värden i home assistant. Var superenkelt att få igång och det som tagit mest tid har varit att försöka lista ut vilka register som håller vilka värden. Hittade endast parameterlista för EcoHeat, som inte stämde helt.
Det där borde jag ha hittat innan jag köpte CTCs BMS, hade sparat mycket pengar Hittade ingen dokumentation/pinout på displaykontakten och vågade inte debugga den själv mitt på vintern...W Walkramis skrev:Jag har en EcoZenith och har precis lyckats få igång modbus samt hittat lämpliga register med den här lösningen [länk]
Enda som behövs är en ESP32 och telekabel, så kan man bränna över koden med esphome och få in alla värden i home assistant. Var superenkelt att få igång och det som tagit mest tid har varit att försöka lista ut vilka register som håller vilka värden. Hittade endast parameterlista för EcoHeat, som inte stämde helt.
E erito skrev:Gjorde mina första kretskort med penna och solarium och ändå är jag inte över 50 bast ung.
Men det är skrämmande vad som kasseras bara pga något skitfel. Plockade isär vår Electrolux diskmaskin som gått i 15år men bara "dog". Samma där, ett kretskort med så tunn ledare att den brunnit av! Drog på lite tråd från en kabel och varmlödde så fungerar den fortfarande efter 5år till nu. Electrolux rekommenderade servicetekniker på plats, byte av elektronik m.m. för ca 5000 sek.... Förstår om många väljer att köpa nytt då istället.
Lite samma läge med okunskap kring lösningen och allmänt otur i logiskt tänkande gör att många produkter får undermåliga "funktioner" även nuförtiden.
Kruxet är ju att om man ska felsöka elektronik på komponentnivå, skaffa reservdelar, och reparera den så lär det kosta bra mer än 5000 kr. Därför byter man hela delen och kan dessutom lämna garanti utan att vara orolig.
Visst, jag gillar inte ”slit och släng” men det är så det ser ut idag.
Ja, det stämmer att den styr via utetermostaten. Består av tre delar, en tillsats till utetermostaten, en inomhustempgivare och en enhet som sköter kommunikationen mellan de tre enheterna samt kopplar systemet befintlig router/internet. Ett ganska smart system - som tyvärr inte gått att beställa sedan i vart fall november men ständigt utlovar att den ska gå att beställa inom några veckor. Som Tibberkund får man rabatt på systemet men vad hjälper det när det inte finns när man skulle behöva det som bäst…
B bollen skrev:Tror att Ngenic tune är en generell "smart termostat", inte kopplad till Tibber, även om de kanske är återförsäljare.
Den kan styra de flesta VP genom att koppla in sig till utetemp-givaren om jag fattat rätt. Men antar att den inte kan styra tappvarmvatten...
Tycker den verkar smart, men är hyggligt dyr. Någon som har erfarenhet av den här?
D Dilato skrev:Egentligen behövs det ju inte så mycket.
Min pump har en ingång för (natt)sänkning där man kan sätta ett intervall på 1-9 graders sänkning via en meny.
Om det hade funnits en motsvarande ingång för höjning så hade man kunnat styra mellan
Normal, Sänk, Höj temperaturen via externa styrningar baserat på vilka villkor man vill.
En ingång till för att stänga av varmvattenproduktion och en ingång för att stänga av tillskottspatronerna och allt skulle gå att styra utifrån helt utan att pumptillverkaren skulle behöva göra något eget avancerat styrsystem.
Just min pump producerar varmvatten vare sig jag vill eller ej och den gjorde just det under tio månader när jag var bortrest feb-nov (vi skulle vara borta två månader, sänkte värmen till 15°C men Covid stängde all flygtrafik).