G Gixxerturbo1000 skrev:
Nu lär du gå ut och kolla på Elsäkerhetsverket vad Auktorisationstyperna heter.

Alla bytte namn 2017.

[länk]
Där ser man! Lustigt att de har de gamla namnen kvar på sin sida enligt länken jag la in och som de dessutom redigerade senast 2021

F Fagelbla skrev:
Behörig elektriker är det i regel fler än chefen på företaget, men chefen är den som i regel är ansvarig elektriker. Är man inte behörig får man inte heller utföra andra jobb än de gemena man får (typ byta propp). Den ansvariga elektrikern behöver ha AB, ABH eller ABL beroende på spänningen. AB = Allmän Behörighet. Får utföra allt arbete både under och över 1000V, så jag gissar att det är här du blandar ihop det hela. Behörig elektriker, eller ”auktoriserad elinstallatör” som myndigheten kallar det blir man efter genomgången utbildning efter att man fått en viss praktisk erfarenhet. Auktoriserad blir man efter att ha ansökt och Elsäkerhetsverket har godkänt det hela. Är man auktoriserad elinstallatör så får man utföra eljobb även utanför sitt arbete, allt enligt Elsäkerhetsverket: [länk]

• Gilla
Lennart Sjöholm
  • Laddar…
Ja då har du alla behörigheter

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du har rätt i att Elektriska Installatörsorganisationen (EIO) har varit duktiga i sitt lobbyarbete med våra politiker.
Nu hoppas rörfirmorna på något liknande.;)
Borde ju gälla även uppfostran av sina barn eftersom det finns behörig förskolelärare?
Uppfostrar man själv sina barn eller får hjälp att passa barnen en stund och inte all barnpassning skett av behörig förskolelärare (eller via auktoriserat företag med egenkontrollplan) så borde ju helt enkelt barnet olagligt och måste bytas ut mot ett nytt som är uppfostrad av endast behörig?

• Haha
  • Gilla
hampouspous och 4 till
  • Laddar…
Cahilli skrev:
Så jag kände med! Är själv snickare (visst inte lika ”krångligt” arbete men det är ändå mycket man ska kunna som byggare med, med standarder hit och dit. Ser hellre som du säger att man byter tjänster.
Då vet du vad timpriset ligger på för en elektriker om du vill ha ha det vitt. Mycket märkligt att du vänder dig till ett forum och vill ha svar på vad som är rimligt att betala till din kompis för att han utför svartjobb. Tänker du anmäla honom till ARN? Eller skriva honom på näsan att byggahus.se har individer som också tycker han är för dyr? Gråta över att han är en dålig kompis som vill ha betalt? Eller vara glad att han ställde upp och hjälpte dig? Eller kanske vill du sälja era tjänster till oss övriga här på forumet? Vi kanske också vill vara med o spela paddel...

• Älska
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Behövs inget prejudikat.
Försäkringsbolaget avgör på eget bevåg ifall dom vill betala ut ersättning.
Jag vet en elbrand förra året där försäkringsbolaget nekade ersättning då det framgick att installationen inte var fackmässigt utförd av auktoriserad yrkesman.
Branden självslocknade i elcentralen tack och lov efter rådigt ingripande av en familjemedlem som var vaken och slog av strömmen.

Bolaget som nekade ersättning heter Länsförsäkringar.

Ps. Enligt lag så får inte ens en auktoriserad elinstallatör hjälpa en kompis om denna erhåller en ersättning för jobbet som inte är vit.
Installationen är endast laglig och då hen hjälper till utan ersättning eller fakturerar arbetet.
Om någon påstår annat så får dom nog läsa på lagen.
Fast som du skriver var avslaget pga "ej fackmannamässig instalation"
Det har inget att göra med att vara fackman eller inte, det är bara att man kan skjuta över ansvarsfrågan på en fackman som gör fel men inte på en privatperson.

• Gilla
big mike
  • Laddar…
F Fagelbla skrev:
Där ser man! Lustigt att de har de gamla namnen kvar på sin sida enligt länken jag la in och som de dessutom redigerade senast 2021
Läs vad dom skriver vad dom "Gamla" behörigheterna heter och vad dom heter idag sedan 2017 när
dom vart omvandlade till dom "Nya Auktorisationerna"

Låt dom vara "Redigerade sedan 2021" Fortfarande har dom andra namn sedan 2017.

Förstår inte varför du vill gnälla om detta, texten är tydlig och klar och kan inte misstolkas.

Tänker inte käfta med dig gällande detta, förtydligar bara att du ska läsa på innan du skriver saker som inte stämmer.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
K KristerLo skrev:
Hur moraliskt är det av staten att sno en stor del av vår lön (70%) och ge bort det till diktatorer, och folk som inte vill oss väl?
Jag har en stark tro på företagsamhet och har ibland haft känslan att vårt skattesystem är orättvist och hämmande för utvecklingen, det fins alltför många som vill åka snålskjuts på vad andra presterar.
skatteintäkter behövs trots allt i samhället i stort.
Men mer än hälften av de 70% som "staten snor" från dig kommer tillbaka till dig direkt i form av sjukvård, sjuklöner, semesterlöner, föräldraledigheter, VAB, utbildning, pensioner mm.
Resterande del av skatterna borde kanske utsättas för en kritisk debatt om prioriteringar.
Men!
Om TS komunicerat med sin kompis hade de kommit fram till att med ROT avdrag hade "kompisen" fått fullt betalt till samma kostnad som nu blev fallet.
Feltänkt och helt meningslöst att göra detta detta jobb svart. Enda vettiga alternativet hade varit att "kompisen" jobbat gratis, + en grillkväll med öl, kanske kräftor och annat tilltugg. Eller prioritera pengar till "kompisen" och därmed ROT-avdrag.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Fast som du skriver var avslaget pga "ej fackmannamässig instalation"
Det har inget att göra med att vara fackman eller inte, det är bara att man kan skjuta över ansvarsfrågan på en fackman som gör fel men inte på en privatperson.
Kan du utveckla vad du menar?

Länsförsäkringar nekade för att ägaren inte hållit sin anläggning i ett skick som dom ansåg elsäkert.
Tidigare ägare bar skuld till bristerna då denna utfört installationen och nuvarande ägare bar skuld till branden för att hen inte uppfyllt lagen om att hålla sin elanläggning i ett elsäkert skick.
Dom var stenhårda, första gången jag varit med om nåt liknande i Sverige.

Redigerat:
L lordi skrev:
350 kr/h i är inte för dyrt. Halva timkostnaden mot vad man tar vitt är väl vad folk tar idag åtminstone.
Jobbar inte svart själv men det är vad jag hör från kollegorna.

Kompis eller inte, när man har ett hantverksyrke så får man en väldigt massa "kompisar".
Man måste sätta ner foten någon gång annars blir man utnyttjad.
Det finns roligare saker att göra på kvällar och helger än att slava för småpengar
Jag fick senaste fakturan från elektrikern strax före jul. 540 kr + moms per timme. Utan några omkostnader skulle det ge elektrikern ca 270 kr per timme om han vore egenföretagare (vilket han inte är). Som anställd har han dessutom försäkringar och tjänstepension, tex. I det perspektivet är inte 340 kr per timme svart anmärkningsvärt mycket.

Frågan om huruvida man tar betalt av en kompis i olika sammanhang är en annan.

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Kan du utveckla vad du menar?
Man behöver inte vara fackman för att göra ett jobb fackmannamässigt och de förs bolag jag pratat med vägrar ersättning om ett jobb inte är fackmannamässigt utfört, inte baserat på om det är utfört av fackman.
Även om du haft en takfirma att lägga om taket med sk fackmän och du får en vattenskada 3mån senare kan försbolag ge avslag om det är uppenbart felaktigt utfört.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Cahilli skrev:
Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Hej! Jag tycker inte alls det är ok att köpa tjänster svart. När du gör det har du heller ingen rätt att ha synpunkter på skattetryck eller offentlig service. Köp vitt och bidra till utvecklingen av Sverige istället.

L lbgu skrev:
Ni som tycker 350 kr i timmen svart ärm rimligt att ta av en kompis borde räkna lite.
Det motsvarar en månadslön på ca. 56 000 efter skatt. Nog för att hantverkare tjänar bra, men så mycket efter skatt har nog knappast en genomsnittlig hantverkare.
Ockerpris att ta det av en kompis.
Dock får man räkna in vad ens fritid är värd. Har jag varit hemifrån och utan mina barn i 9,5h så har jag inte någon större lust att fortsätta jobba i ytterligare 4h gratis, spelar ingen roll om det är min närmsta vän eller en grannes svärmors kusins morfar.

Vill du inte betala mig mer (300-350) på kvällen än vad jag tjänar vitt under dagen (220) så får du mer än gärna pröjsa 900:-/tim-rot till någon annan ;)

Har kompisen däremot kompetens som jag kan komma att behöva är det såklart en annan femma beroende på vad man kommer överens om (y)

150-200 spänn var för övrigt en relativt rimlig summa för ca 20 år sen om jag inte missminner mig:geek:

Boppan S Boppan S skrev:
Hej! Jag tycker inte alls det är ok att köpa tjänster svart. När du gör det har du heller ingen rätt att ha synpunkter på skattetryck eller offentlig service. Köp vitt och bidra till utvecklingen av Sverige istället.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Man behöver inte vara fackman för att göra ett jobb fackmannamässigt och de förs bolag jag pratat med vägrar ersättning om ett jobb inte är fackmannamässigt utfört, inte baserat på om det är utfört av fackman.
Även om du haft en takfirma att lägga om taket med sk fackmän och du får en vattenskada 3mån senare kan försbolag ge avslag om det är uppenbart felaktigt utfört.
Jo men nu var ju inte installationen fackmässigt utförd och Länsförsäkringar påpekade just detta att deras krav är att auktoriserad firma eller någon med auktorisation utfört installationen.
Dom måste inte betala ut ersättning bara för att det ser okej ut, dom kan bestämma själva om du uppfyller deras försäkringsvillkor.
Svårt att bestrida ett sånt beslut utan att kunna motbevisa deras skadetekniker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.