Tänk den som kunde få en midlertidig stönad.

• Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
December var ju dessutom en väldigt lätt månad att förutse när vi gick in med höga priser och sen relativt låga i slutet. Borde för många bli en positiv överraskning
Ingenting kan anses särskilt "positivt", när man ändå får betala "skyhöga" 504 öre/kWh totalt för sin elkostnad för en villa i område 3 i Sverige.

"väldigt lätt månad att förutse" skriver du??
Allt vad gäller "elpriser" idag är rena rama "lotteriet", & att försöka förutspå en månad i dagens situation är HELT omöjligt.

• Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ingenting kan anses särskilt "positivt", när man ändå får betala "skyhöga" 504 öre/kWh totalt för sin elkostnad för en villa i område 3 i Sverige.

"väldigt lätt månad att förutse" skriver du??
Allt vad gäller "elpriser" idag är rena rama "lotteriet", & att försöka förutspå en månad i dagens situation är HELT omöjligt.
Du och alla såg ju vad som hände med priserna direkt det blev vindstilla och riktigt kallt för första gången på säsongen där i november (och även sett hur det varit under hösten) så att december skulle dra iväg till dessa nivåer när vi går in i de kallaste månaderna var ju knappast en chock för någon.

Med facit i hand blev det 50-100 öre billigare än vad jag trott iaf. Detta pga de väldigt billiga dagarna som avslutade december.

P Pligg85 skrev:
Med facit i hand blev det 50-100 öre billigare än vad jag trott iaf. Detta pga de väldigt billiga dagarna som avslutade december.
Genom att bränna mycket el inför och under nyårshelgen så lyckades jag sänka snittet för dec till 116 öre/kWh ;)

• Gilla
  • Haha
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Genom att bränna mycket el inför och under nyårshelgen så lyckades jag sänka snittet för dec till 116 öre/kWh ;)
(y):crysmile:

P Pligg85 skrev:
Du och alla såg ju vad som hände med priserna direkt det blev vindstilla och riktigt kallt för första gången på säsongen där i november (och även sett hur det varit under hösten) så att december skulle dra iväg till dessa nivåer när vi går in i de kallaste månaderna var ju knappast en chock för någon.

Du resonerar som om Sverige hade en "egen elmarknad", Sverige är ett fjuttland i sammanhanget EU!
Sen skriver du "så att december skulle dra iväg till dessa nivåer när vi går in i de kallaste månaderna var ju knappast en chock för någon".

Stora delar av Europa har & har haft "värmerekord" denna "vinter", så deras uppvärmningsbehov har varit extremt lågt hitintills.
Faller temperaturen 10-15 grader nere i Europa & hamnar på mera normala nivåer, så kommer vi se ett kolossalt ökat elbehov med helt andra "förutsättningar" än dagsläget.

Detta kan ske inom loppet av 72 timmar, då vädret i världen slår om snabbt.
Så dina "förutspådda elpriser i Sverige" ger jag inte mycket för, det handlar om "vädrets makter" & lotteri.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Förklara gärna hur det gick till, eller var det ett sånt där "scenario" som är "unikt"?

J jawen skrev:
Du resonerar som om Sverige hade en "egen elmarknad", Sverige är ett fjuttland i sammanhanget EU!
Sen skriver du "så att december skulle dra iväg till dessa nivåer när vi går in i de kallaste månaderna var ju knappast en chock för någon".

Stora delar av Europa har & har haft "värmerekord" denna "vinter", så deras uppvärmningsbehov har varit extremt lågt hitintills.
Faller temperaturen 10-15 grader nere i Europa & hamnar på mera normala nivåer, så kommer vi se ett kolossalt ökat elbehov med helt andra "förutsättningar" än dagsläget.

Detta kan ske inom loppet av 72 timmar, då vädret i världen slår om snabbt.
Så dina "förutspådda elpriser i Sverige" ger jag inte mycket för, det handlar om "vädrets makter" & lotteri.
Förlåt för att jag trodde att december blir kallare än höstmånaderna. Väldigt naivt av mig. Framförallt när november var mild så kunde väl priserna bara gå åt ett håll förr eller senare under vintern.

Det kan ju inte ha gått någon förbi att temperaturen och vinden är det som påverkar allt.

Trodde du hela vintern skulle bli varm och blåsig och få ha under kronan som inledningsvis av nov?

Sen är det väl positivt att det generellt kanske kan bli en mild vinter i Europa när vi summerar men även en mild vinter kräver uppvärmning eller?

Min uppvärmning kräver mer energi en varm vintermånad än en kall sommarmånad men det kanske är unikt :rofl:

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Förlåt för att jag trodde att december blir kallare än höstmånaderna. Väldigt naivt av mig. Framförallt när november var mild så kunde väl priserna bara gå åt ett håll förr eller senare under vintern.

Det kan ju inte ha gått någon förbi att temperaturen och vinden är det som påverkar allt.

Trodde du hela vintern skulle bli varm och blåsig och få ha under kronan som inledningsvis av nov?

Sen är det väl positivt att det generellt kanske kan bli en mild vinter i Europa när vi summerar men även en mild vinter kräver uppvärmning eller?

Min uppvärmning kräver mer energi en varm vintermånad än en kall sommarmånad men det kanske är unikt :rofl:
Om dom har runt 20 grader så behöver dom ju knappast någon uppvärmning eller?
Du förminskar alla som kämpar med kallt hemma & är nervösa för att klara vinterns alla kostnader.

https://www.dn.se/varlden/spektakulara-varmerekord-i-europa/

• Gilla
eisen4x4
  • Laddar…
J jawen skrev:
Om dom har runt 20 grader så behöver dom ju knappast någon uppvärmning eller?
Du förminskar alla som kämpar med kallt hemma & är nervösa för att klara vinterns alla kostnader.

[länk]
Jag har fullt medkänsla för alla som har kallt hemma och är nervösa så länge de har gjort sitt för att inte hamna där allra redan.

Dvs det grundläggande som borde läras ut i skolan:
Trygga inkomster innan husköp. Köpt med vettig belåningsgrad och amortering från dag ett och en rejäl buffert för oförutsedda kostnader.
Bokstavligen sett om sitt hus med en modern och vettig uppvärmning, helst flera alternativ och sett till att huset är energisnålt och bra isolerat.
Har sund riskspridning med lån där man lagt på olika bindningstider och delvis rörligt.
Tagit ett aktivt val av elavtal.
Sunt sparade med riskspridning.

Hittills har ingen där haft bekymmer.
Det är mer synd om energikrävande företag som har svårt att göra så mycket åt sin förbrukning.

Hittills är det inte särskilt synd om gemene man, men elpriserna är åt helvete och kommer leda till bedrövelse över medellång tid.

Kortsiktigt kommer ju stöden.
Kompensation på allt över 75öre spikat fram till årsskiftet. Vi lever just nu 9 dagar in i januari i ovisshet.

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jag har fullt medkänsla för alla som har kallt hemma och är nervösa så länge de har gjort sitt för att inte hamna där allra redan.

Dvs det grundläggande som borde läras ut i skolan:
Trygga inkomster innan husköp. Köpt med vettig belåningsgrad och amortering från dag ett och en rejäl buffert för oförutsedda kostnader.
Bokstavligen sett om sitt hus med en modern och vettig uppvärmning, helst flera alternativ och sett till att huset är energisnålt och bra isolerat.
Har sund riskspridning med lån där man lagt på olika bindningstider och delvis rörligt.
Tagit ett aktivt val av elavtal.
Sunt sparade med riskspridning.

Hittills har ingen där haft bekymmer.
Det är mer synd om energikrävande företag som har svårt att göra så mycket åt sin förbrukning.

Hittills är det inte särskilt synd om gemene man, men elpriserna är åt helvete och kommer leda till bedrövelse över medellång tid.

Kortsiktigt kommer ju stöden.
Kompensation på allt över 75öre spikat fram till årsskiftet. Vi lever just nu 9 dagar in i januari i ovisshet.
Bra att du har medkänsla, det är ett starkt "vapen" om vi kan kämpa ut detta "tillsammans" i samförstånd, vi är mycket bättre än "Vi och dom".

Allt du skriver om att "planera" sitt liv, boende, osv är väldigt förnuftigt OM man har möjlighet.
Villorna i & runt "storstäderna" är & har varit extremt dyra, samtidigt som säkert 90% av dom är "usla" energibyggnader då allt byggt före ca 1995 inte isolerades tillräckligt & knappt gjordes fram till relativt nyligen.

Före 1970 var många hus helt utan isolering, då oljan var så "billig" att det inte ens var "lönt" att isolera.
Och hur mycket du än nu "hinner" att förbereda dig med välisolerat hus, effektiv värmekälla, bra sparande osv, så kan ju en enkel allvarlig sjukdom eller separation drabba dig.

Och plötsligt står du där från ett "stabilt liv" med 2 hyffsade inkomster, till en med 1 sjuklön ( om nu Försäkringskassan behagar bevilja din sjukpenning).
Hur långt du har hunnit tills denna dag ev infaller är också lite lotteri, då man har svårt att styra "kärleken", konjunkturen eller det som sker i ens kropp eller ev olycka.

Men att hela Sverige just fått sin dyraste elräkning i brevlådan, kan vi vara överens om oavsett om beloppet är 2.500 eller 35.000 kr.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Förklara gärna hur det gick till, eller var det ett sånt där "scenario" som är "unikt"?
Ja alltså, elen var ju billig runt nyår, till och med minuspris vissa timmar.
Abonnemanget gäller ett fritidshus i SE2 som värms med direktverkande el, när ingen är där så är tempen inne lägre och såldes drar det lite mer när tempen ska upp till 20 grader. Vilket alltså skedde vid nyår och bidrog till att sänka mitt snittpris.
Totalt drog huset 638 kWh under dec och mitt medeltimpris hos Vattenfall blev 116.62 öre/kWh

G Gabbe1 skrev:
Ja alltså, elen var ju billig runt nyår, till och med minuspris vissa timmar.
Abonnemanget gäller ett fritidshus i SE2 som värms med direktverkande el, när ingen är där så är tempen inne lägre och såldes drar det lite mer när tempen ska upp till 20 grader. Vilket alltså skedde vid nyår och bidrog till att sänka mitt snittpris.
Totalt drog huset 638 kWh under dec och mitt medeltimpris hos Vattenfall blev 116.62 öre/kWh
Suck!, En väldigt empatisk kommentar för alla som faktiskt kämpar "därute", & du har varit så duktig.

G Gabbe1 skrev:
Det var ju verkligen ett "helt normalt" scenario du beskrev, fritidshus som inte ens bebos i område 2 (som förövrigt också haft pissbillig el fram till dec 2022, men även då haft det ca 30% billigare)

Och mitt pris på 504 öre är inkl ALLT även kabeln i husväggen, eftersom inte den heller e gratis.

J jawen skrev:
Suck!, En väldigt empatisk kommentar för alla som faktiskt kämpar "därute", & du har varit så duktig.
Du frågade och jag svarade.
Varför frågar du om bakgrunden till siffrorna när du uppenbarligen inte gillar att höra svaret?

G Gabbe1 skrev:
Du frågade och jag svarade.
Varför frågar du om bakgrunden till siffrorna när du uppenbarligen inte gillar att höra svaret?
För jag är så trött på dom där "braggers" & "smart-ass" där ute, men trodde du var annorlunda efter att jag har till & från följt ditt bygge uppe i norr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.