888 829 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
De flesta inser att höga priser beror på krig i Europa och inte det du kallar Tysklands energifiaskoP paralun skrev:
Jo Tyskland kan mycket väl återstarta minst tre kärnreaktorer samt förlänga driften för de tre som är i drift.Z Zodde skrev:
Ganska enkelt!
Sen fick man sin första last med fossilgas till nya Nordsjöterminalen plus debatt! (och det får vi också vara med att betala)
https://www.dw.com/en/first-lng-tanker-arrives-at-germanys-new-floating-terminal/a-64272015
PZ Zodde skrev:
paralun skrev:Nejdå, det är bortåt 15000MW prima planerbar elproduktion man tagit bort i Tyskland och Sverige.
15.000 MW motsvarar ca 3 miljarder hushåll! ( även om inte industri är medräknat)
Det hade nog gjort en ENORM skillnad på elpriset!
Jovisst man hade tagit bort hela underskottet på planerbar elproduktion när det inte blåser och är kallt.J jawen skrev:
Och sluppit en volatil marknad inkl att Tyskland inte behövt bli beroende av Putins gas.
Är du seriös nu? Menar du att ett hushåll har ett effektbehov på 5W?J jawen skrev:
Jag läste på Naturskyddsföreningens sida.D Daniel 109 skrev:
CITAT
År 2019 exporterade Sverige till exempel över 35 terawattimmar (TWh) och importerade 9 TWh. Som jämförelse motsvarar 1 TWh el till 200 000 hushåll under ett år.
SLUT CITAT
Om 1 räcker till 200.000, så torde ju 15.000 bli 3 miljarder eller?
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/hur-satts-elpriset-och-varfor-ar-det-hogt/
Bad är det om inte ett tyskt energi fiasko??Z Zodde skrev:
När jag röstade för EU tidigt 90 tal så fanns mig veterligen inga planer på en gemensam energi marknad men jag kan ha fel, var rätt ung då…
Jawen: Så TWh och MW är samma sak?
Det är det inte i det universum jag bor i.
Det är det inte i det universum jag bor i.
Man kunde se tendenser under sommaren när Norge började ta de nya kablarna i testbruk, sedan i september-oktober kördes de igång 100%. All vattenkraft norrmännen kunde uppbåda vräkte de ut till UK, NE och DE istället för att exportera via SE3 o 4.Magnus E K skrev:
Kalla det vad du vill. Det är inte Tysklands nedlagda kärnkraftverk som ger dagens prisnivå på el. Det är kriget i Europa och det höga gaspriset som leder till dyrare el. EU omröstningen var mitt på 90talet (minus 1,5månad) och det är inte upp till Sverige att vara delvis medlem…J Jeppson skrev:
Det är ju inte så svårt att tillsamman hålla igen lite grann om alla ser samma prognos på behovet.Z Zodde skrev:Om du menar att man håller tillbaka produktion (typ vattenkraft) när priset är ”lågt” så är inte det manipulation utan precis så en marknadsekonomi fungerar.
”t, du ser såklart till att inte mätta marknaden med din billiga el,”
Ingen producent på Nordpools börs är så stor att han öht är i närheten av at kunna ka ”mätta” marknaden
Sedan har de väl telefoner.
Med den lilla detaljen att vi som inte köper gas för att göra el inte hade påverkats alls nästan ifall det funnits färre kablar mot kontinenten.Z Zodde skrev:
Eller att vi infört exportpris skiljt från lokalt pris.