P paralun skrev:
Jo men jag är ganska säker på att många inte vill betala för Tysklands energifiasko i likhet med andra länder inom EU. Det såg man även under gastaksprisförhandlingarna i Bryssel när Tyskland fick vika ner sig.
De flesta inser att höga priser beror på krig i Europa och inte det du kallar Tysklands energifiasko

• Gilla
djac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
De flesta inser att höga priser beror på krig i Europa och inte det du kallar Tysklands energifiasko
Jo Tyskland kan mycket väl återstarta minst tre kärnreaktorer samt förlänga driften för de tre som är i drift.
Ganska enkelt!

Sen fick man sin första last med fossilgas till nya Nordsjöterminalen plus debatt! (och det får vi också vara med att betala)
https://www.dw.com/en/first-lng-tanker-arrives-at-germanys-new-floating-terminal/a-64272015

Magnus E K
Tyskland har lägre pris än Norrland imorgon.

Z Zodde skrev:
Det du skriver förändrar inget i sak så länge man OCKSÅ behöver gaskraftverk
P
paralun skrev:Nejdå, det är bortåt 15000MW prima planerbar elproduktion man tagit bort i Tyskland och Sverige.

15.000 MW motsvarar ca 3 miljarder hushåll! ( även om inte industri är medräknat)
Det hade nog gjort en ENORM skillnad på elpriset!

J jawen skrev:
P
paralun skrev:Nejdå, det är bortåt 15000MW prima planerbar elproduktion man tagit bort i Tyskland och Sverige.

15.000 MW motsvarar ca 3 miljarder hushåll! ( även om inte industri är medräknat)
Jovisst man hade tagit bort hela underskottet på planerbar elproduktion när det inte blåser och är kallt.
Och sluppit en volatil marknad inkl att Tyskland inte behövt bli beroende av Putins gas.

J jawen skrev:
P

Är du seriös nu? Menar du att ett hushåll har ett effektbehov på 5W?

Magnus E K
Det finns inte ens 3 miljarder hushåll i hela världen om man inte räknar in hyddor och igloor.

• Wow
fiskbuggaren
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Bad är det om inte ett tyskt energi fiasko??

När jag röstade för EU tidigt 90 tal så fanns mig veterligen inga planer på en gemensam energi marknad men jag kan ha fel, var rätt ung då…

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jawen: Så TWh och MW är samma sak?
Det är det inte i det universum jag bor i.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nej, redan under sommaren. För SE4 var första månaden som tydligt avvek uppåt jämfört med hur det sett ut historiskt juni och för SE3 juli, även om det blev värre senare.
Man kunde se tendenser under sommaren när Norge började ta de nya kablarna i testbruk, sedan i september-oktober kördes de igång 100%. All vattenkraft norrmännen kunde uppbåda vräkte de ut till UK, NE och DE istället för att exportera via SE3 o 4.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Bad är det om inte ett tyskt energi fiasko??

När jag röstade för EU tidigt 90 tal så fanns mig veterligen inga planer på en gemensam energi marknad men jag kan ha fel, var rätt ung då…
Kalla det vad du vill. Det är inte Tysklands nedlagda kärnkraftverk som ger dagens prisnivå på el. Det är kriget i Europa och det höga gaspriset som leder till dyrare el. EU omröstningen var mitt på 90talet (minus 1,5månad) och det är inte upp till Sverige att vara delvis medlem…

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jawen: Så TWh och MW är samma sak?
Det är det inte i det universum jag bor i.
Hahahaha Sorry Daniel, jag har snor i hela huvet just nu å skulle inte tänk så mycket ;)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Om du menar att man håller tillbaka produktion (typ vattenkraft) när priset är ”lågt” så är inte det manipulation utan precis så en marknadsekonomi fungerar.

”t, du ser såklart till att inte mätta marknaden med din billiga el,”

Ingen producent på Nordpools börs är så stor att han öht är i närheten av at kunna ka ”mätta” marknaden
Det är ju inte så svårt att tillsamman hålla igen lite grann om alla ser samma prognos på behovet.
Sedan har de väl telefoner.

Z Zodde skrev:
Kalla det vad du vill. Det är inte Tysklands nedlagda kärnkraftverk som ger dagens prisnivå på el. Det är kriget i Europa och det höga gaspriset som leder till dyrare el. EU omröstningen var mitt på 90talet (minus 1,5månad) och det är inte upp till Sverige att vara delvis medlem…
Med den lilla detaljen att vi som inte köper gas för att göra el inte hade påverkats alls nästan ifall det funnits färre kablar mot kontinenten.
Eller att vi infört exportpris skiljt från lokalt pris.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.