8 926 läst · 73 svar
9k läst
73 svar
Timpris + elbil - Är det ens värt det?
Och på natten när man vill sova så vill man ju ha svalt, ingen höjdare att sova när det är 27grader. Mycket meck blir det och i slutänden spar man inte så mycket jämfört med medelpriset.
Många pratar om timpriset men glömmer bort att lägga till moms, skatt och nätavgift.
Många pratar om timpriset men glömmer bort att lägga till moms, skatt och nätavgift.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 615 inlägg
I laddboxen. Min bil (VW ID4) har bara två steg att ställa in på, full och reducerad, vilket jag antar är 16 och 8 A. Boxen medger inställning i 2 A-steg från 6 till 16 (och har en funktionell app för det).Q Quest skrev:
Jag tror detsamma gäller de flesta bilar och boxar, att det är enklare att reglera i boxen.
Jag har elementen i sovrummen avstängda på natten...C Crank skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 615 inlägg
Det är intressant att effekttariffen hanteras så olika. Tälje-varianten verkar ju rimlig om målet faktiskt är att platta ut efterfrågekurvan.
Ska det få någon allmän acceptans tycker jag det är mycket viktigt att effektavgiften används så lite och smart som möjligt så att den fyller en funktion. Jag tror nog inte nätägarna vill att vi minskar våran förbrukning utan snarare bara sprider ut den bättre och gärna till natten bort från höglasttimmarn.Nötegårdsgubben skrev:
Jag har ingen elbil och det enda jag gjort är att välja timpris och kör vv-beredaren (1000W) på termostat 80gr, med Nedis smartplug, mellan 00-07. Besparing hittills I december ligger på 13% mot rörligt. Eller 600kr.
Ju dyrare elen är ju större besparing. Är det 5kr på dagen och 3kr på natten så blir det fort pengar. 50 öre på dagen och 30 öre på natten så är det knappt lönt. Jag resonerar att så länge det inte påverkar livskvaliteten öht. så är det dumt att inte göra det lilla man kan.
Ju dyrare elen är ju större besparing. Är det 5kr på dagen och 3kr på natten så blir det fort pengar. 50 öre på dagen och 30 öre på natten så är det knappt lönt. Jag resonerar att så länge det inte påverkar livskvaliteten öht. så är det dumt att inte göra det lilla man kan.
I dyra december så körde vi 105mil och betalade med timpris exakt 611kr i Partille (SE3) (inkl alla avgifter och skatter)
Fixade ett script som räknar ut kostnaden automagiskt om man har en Easee laddbox:
https://www.byggahus.se/forum/threa...foer-easee-hemmaladdning.477637/#post-5063930
Fixade ett script som räknar ut kostnaden automagiskt om man har en Easee laddbox:
https://www.byggahus.se/forum/threa...foer-easee-hemmaladdning.477637/#post-5063930
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
De flesta har säkringsstorlek och timtariff. Effektavgift är nätbolagens sätt att dölja sin inkompetens och girighet. Ska bara behövas En avgift för nätunderhåll. Vidare bekostas exploatering av nybyggena. Och elproducenter betalar för sig också. Ren och skär inkompetens från nätbolagen att debitera som de gör.Nötegårdsgubben skrev:De flesta har inte effektavgift, utan betalar efter huvudsäkring (som iofs. är en trubbig sorts effektavgift).
Men det enkla svaret är väl att man inte maxar laddningen i onödan. Om man utan elbil normalt peakar på 8–10 A dagtid så kan man ju ladda med 6–8 A på natten utan att det drar iväg. Med reservation för en eventuell värmepump som drar lika mycket.
För egen del har jag valt att inte säkra upp från 16 A, utan låter bilen ladda lite långsammare än den kan.
Fast när villaområdet byggdes -90 så var de väl svårt att förutse att varannat hus ville suga i sig 11kW en helgnatt?V Viktorbyggahus skrev:De flesta har säkringsstorlek och timtariff. Effektavgift är nätbolagens sätt att dölja sin inkompetens och girighet. Ska bara behövas En avgift för nätunderhåll. Vidare bekostas exploatering av nybyggena. Och elproducenter betalar för sig också. Ren och skär inkompetens från nätbolagen att debitera som de gör.