888 711 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Hade länkat om jag inte tyckt att just DU borde bli bättre på att finna relevant information själv istället för ditt ständigt chansande.K karlmb skrev:
Hedgesiffrorna ovan är senast publicerade av VF och kom i samband med Q3 så var status i September. Antar hedge för 2023-2025 har ökat enligt plan.
Jag förstår nog inte riktigt, det du beskriver är en 50% ökning av elpriset men vi snackar väl snarare 500% ökning de dyrare månaderna då mest el går åt. Som sagt kanske nåt jag missförstår för jag har mer tänkt att brukade man betala 20 000 så kommer man framöver hamna på typ 50 000 även om man minskar sin förbrukning.lilytwig skrev:Om du endast har garantipension och har ett stort hus som drar uppemot 20 000 kWh/år så är du nog ganska unik och är därmed inget exempel på en medelsvensson. Men visst, om man är van att betala 20 000:- /år för el och det stiger till över 30 000:- så är det en tusing i månaden och det har naturligtvis betydelse.
Det jag tror är att vi totalt med alla nuvarande kostnadsökningar snackar en extra månadskostnad på 5000 - 10 000 kr i månaden snarare än 1000 kr i månaden, dock totalt då med mat, ränta, dyrare bilägandet men med elpriset som värsta boven i sammanhanget. Det betyder att man behövde ha en marginal på runt 10 000 i månaden för att nu gå jämnt. Även 10 000 kr i månaden tror jag dock medel Svensson klarar men alla under det i hus riskerar bli utraderade mer eller mindre och många som inte blir utraderade lär få rätt gråa kalla liv framöver.
Kostnaden för uppvärmning under sommarhalvåret ökar inte något alls för många av oss. Om man ska jämföra så får man ta ett helår och inte en extremmånad.T tslabot skrev:Jag förstår nog inte riktigt, det du beskriver är en 50% ökning av elpriset men vi snackar väl snarare 500% ökning de dyrare månaderna då mest el går åt. Som sagt kanske nåt jag missförstår för jag har mer tänkt att brukade man betala 20 000 så kommer man framöver hamna på typ 50 000 även om man minskar sin förbrukning.
Det jag tror är att vi totalt med alla nuvarande kostnadsökningar snackar en extra månadskostnad på 5000 - 10 000 kr i månaden snarare än 1000 kr i månaden, dock totalt då med mat, ränta, dyrare bilägandet men med elpriset som värsta boven i sammanhanget. Det betyder att man behövde ha en marginal på runt 10 000 i månaden för att nu gå jämnt. Även 10 000 kr i månaden tror jag dock medel Svensson klarar men alla under det i hus riskerar bli utraderade mer eller mindre och många som inte blir utraderade lär få rätt gråa kalla liv framöver.
Tack, du levererar till skillnad från Zodden.P paralun skrev:
Ser bla detta:
Kan någon förklara hur det erhållna priset kan gå ner när det blir stora skillnader mellan prisområdena i Sverige? Inte i något elområde har väl priserna minskat?Q1-Q3: Nettoomsättningen ökade med 86%. Det underliggande rörelseresultatet minskade med 32% främst till följd av lägre erhållna priser i Norden påverkat av stora prisskillnader mellan prisområden i Sverige samt lägre realiserat tradingresultat främst till följd av timingeffekter som kommer reverseras framöver. Realiserat tradingresultat för 2021 var på en exceptionellt hög nivå. Högre bidrag från pumpkraft i Tyskland och höge produktion från kärnkraft (1,2 TWh) hade en motverkande effekt. Det genomsnittliga spotpriset ökade jämfört med de första nio månaderna 2021 men på grund av ökade prisskillnader mellan prisområden i Sverige minskade Vattenfalls erhållna pris.
#7759Z Zodde skrev:
Nej jag är inte någon ekonom och hatar kvartalsrapporter.....K karlmb skrev:
Sen tror jag vi behöver en helhet med ett årsbokslut för att egentligen se hur mycket Vattenfall kasserade in.
Årsboksluten brukar ta någon månad in på ett nytt år.
Jag hoppas du har rätt, alltså gällande din bedömning om ca en tusing dyrare elpris per månad i snitt för de som varit vana vid att betala runt 20 000 kr per år även om det inte är kaffepengar vilket du också säger.lilytwig skrev:
Jag kan dock inte vara så optimistisk utan tror snarare det kommer handla om flera istället för en tusenlapp per månad i snitt för 2023 jämfört med vad vi historiskt är vana vid och med alla övriga kostnadsökningar leder det mig till tiotusingen per månad totalt extra för boendes i villor.
Detta oundvikligen såtillvida man inte har råd att både ta flertalet kostnadsökningar samtidigt som man investerar sig ur andra.
33kr/dag är väl typ kaffepengar för vissa. Jag lägger inte de pengarna på kaffe, men helt ovanligt är det nog inte.
extra 10.000 kr/mån blir inga 33 kr/dag, då tslaot skrevD Daniel 109 skrev:
Å ingen normal fikar väl upp 323 kr om dagen eller?T tslabot skrev:
Jaha, man borde inte bli förvånad men nu ser det ut som att regeringen kör över lagrådet, först försöker man påverka domstolarna i enskilda fall och nu detta, de som sa att detta inte skulle gå fort...D djac skrev:Jag förstår vad du menar men att just elförbrukningen skulle vara särskilt skyddsvärd har jag svårt att se skäl till, det mesta är ju offentligt i Sverige och just transparens ger högre tilltro. En regering som denna, som åtnjuter det lägsta förtroendet någonsin, bör nog inte dölja mer än vad som är absolut nödvändigt, i detta fallet handlar det ju sannolikt om att dela ut mycket bidrag till de rikaste, extra känsligt att försöka mörka.
Nu kan man ju fråga sig vad den "transparensen" är värd.D djac skrev:
Att någon gör en karttjänst där man kan beskåda områdets elvärstingar?
Marijuanaodlare, bitcoinminers, storslösare osv osv.
Lägg energin på grundproblemet isf att hela tiden hitta nya problem.