S sunqan skrev:
Jadu, du bevisade just att det kostade 66 öre.


I december 2021! Inlägget du kommenterade är ett år gammalt.

Välkommen i gänget :)
Hahaha så det kan gå
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
M Mromalley skrev:
Hahaha så det kan gå
I just det här fallet visar det nog mer på hur kort mannaminne är... det är ju nu det är dyrt, ju.
 
D
Z Zodde skrev:
” Vad vet du som vi andra inte vet”
Andra vet, det verkar bara vara du som inte vill ta åt dig information

Vattenfall, liksom ALLA producenter av en viss volym, säljer betydande del av produktionen på långa fasta kontrakt Det kommuniceras löpande av VF själva.
Att utgå från Nordpool s spotpriser är också ett nybörjarmisstag. Utgå hellre från de längre terminerna

57% av produktionen 2023 är säkrad till 33öre kWh
38% av produktionen 2024 är säkrad till 44öre kWh

Försök förstå att 5 dubblade intäkter bara finns i din fantasi
Jag misstänker dock att nya längre kontrakt kommer att tecknas på helt andra nivåer och att Vattenfall får svårt att öka kostnadsmassan i samma takt. Tvivelsutan kommer de försöka öka ledningslöner och bonusar så mycket det går, resten får väl slösas bort på resor och event för vänner och bekanta, kanske även politikers vänner kan få ut lite.
 
  • Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
” Vad vet du som vi andra inte vet”
Andra vet, det verkar bara vara du som inte vill ta åt dig information

Vattenfall, liksom ALLA producenter av en viss volym, säljer betydande del av produktionen på långa fasta kontrakt Det kommuniceras löpande av VF själva.
Att utgå från Nordpool s spotpriser är också ett nybörjarmisstag. Utgå hellre från de längre terminerna

57% av produktionen 2023 är säkrad till 33öre kWh
38% av produktionen 2024 är säkrad till 44öre kWh

Försök förstå att 5 dubblade intäkter bara finns i din fantasi
Fast nu har jag ju redan skrivit att dessa terminssäkringar löper ut efterhand. Så hur menar du att intäkterna inte kommer att bli gigantiska, redan med 43% på spotpris 2023?
 
K karlmb skrev:
Fast nu har jag ju redan skrivit att dessa terminssäkringar löper ut efterhand. Så hur menar du att intäkterna inte kommer att bli gigantiska, redan med 43% på spotpris 2023?
Ingen har sagt att intäkterna inte kommer öka kraftigt.

Det är dina fel om ”VF GÖR flera hundra miljarder” i övervinster

och

5 dubblade intäkter för 2022 o 2023 som det opponerades mot.

VF är ganska lite exponerat mot Nordpools priser så om du nu tror att allt som inte idag ör hedgat kan säljas på Nordpool spot så tror du fel. Hedging sker kontinuerligt och till andra priser än spot.
 
Z Zodde skrev:
Ingen har sagt att intäkterna inte kommer öka kraftigt.

Det är dina fel om ”VF GÖR flera hundra miljarder” i övervinster

och

5 dubblade intäkter för 2022 o 2023 som det opponerades mot.

VF är ganska lite exponerat mot Nordpools priser så om du nu tror att allt som inte idag ör hedgat kan säljas på Nordpool spot så tror du fel. Hedging sker kontinuerligt och till andra priser än spot.
Jaha, kan du inviga oss om dessa hedgningar? Och varför du tror att de inte kommer att öka intäkterna i paritet med priserna på Nordpool?
Du har kanske rätt att det inte blir 5 dubblade intäkter för 2022, resten har du ingen aning om.
 
K karlmb skrev:
Jaha, kan du inviga oss om dessa hedgningar? Och varför du tror att de inte kommer att öka intäkterna i paritet med priserna på Nordpool?
Du har kanske rätt att det inte blir 5 dubblade intäkter för 2022, resten har du ingen aning om.
Inviga dig i dessa hedgingar?
När du kommenterar VF, dess vinster och intäkter, förutsätter jag att du följer VFs egen kommunikation till marknaden.
Det ser jag nu att du inte har gjort så börja med det så klarnar det.


Hur mycket intäkterna ökar i 2023 har jag tidigare sagt att jag inte vet, därför låtsas jag inte veta heller.

Något du också borde göra, sluta gissa och låtsas som du vet genom att slänga ut dig siffror som omöjligen kan vara korrekta.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Inviga dig i dessa hedgingar?
När du kommenterar VF, dess vinster och intäkter, förutsätter jag att du följer VFs egen kommunikation till marknaden.
Det ser jag nu att du inte har gjort så börja med det så klarnar det.


Hur mycket intäkterna ökar i 2023 har jag tidigare sagt att jag inte vet, därför låtsas jag inte veta heller.

Något du också borde göra, sluta gissa och låtsas som du vet genom att slänga ut dig siffror som omöjligen kan vara korrekta.
Har inte sett något om Vattenfalls framtida hedgningar (eller 2022 för den delen) någonstans i deras officiella material, men du kanske kan länka, O, allvetande?
Att räkna med 5 ggr högre intäkter när marknadspriserna ökat med 5 ggr är inte att slänga ur sig en vild gissning.
 
G
Som Daniel skrev så har vi medborgare lika lätt att styra VF som politikerna, därför bör väl vi som ägare lätt kunna se VFs inkomster osv?
 
K karlmb skrev:
Har inte sett något om Vattenfalls framtida hedgningar (eller 2022 för den delen) någonstans i deras officiella material, men du kanske kan länka, O, allvetande?
Att räkna med 5 ggr högre intäkter när marknadspriserna ökat med 5 ggr är inte att slänga ur sig en vild gissning.
Står på VF hemsida ganska tydligt. Enkel googling leder dig dit.Magstarkt å uttala sig öht och samtidigt vara ovetande om VFs kommunikation till marknaden

Du kallar Nordpool spot för marknadspriset. Är man stor producent och hedgar större delen av produktionen är det inte Nordpool spot som gäller…
 
G OMathson skrev:
Som Daniel skrev så har vi medborgare lika lätt att styra VF som politikerna, därför bör väl vi som ägare lätt kunna se VFs inkomster osv?
Det kan du i delårsrapporter och årsbokslut.
Sitter du i styrelsen ((som är tillsatt av politikerna vi röstat på) har du mer info.
 
Z Zodde skrev:
Står på VF hemsida ganska tydligt. Enkel googling leder dig dit.Magstarkt å uttala sig öht och samtidigt vara ovetande om VFs kommunikation till marknaden

Du kallar Nordpool spot för marknadspriset. Är man stor producent och hedgar större delen av produktionen är det inte Nordpool spot som gäller…
Nej, nu får du länka.
 
Z Zodde skrev:
Det kan du i delårsrapporter och årsbokslut.
Sitter du i styrelsen ((som är tillsatt av politikerna vi röstat på) har du mer info.
Som du själv då eller?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.