Sundsvall, 2 vuxna samt 2 barn under 4år. 200kvm med bergvärme från 2010. Landar på 1792kwh. Ca 5000:- landar räkningen på. Har tvättat minimalt och haft 19.5*c inomhus i de allra flesta rum. :) Något svalare i biytorna.
 
  • Gilla
Träkirurgen
  • Laddar…
Sittställning
Flstrm Flstrm skrev:
Sundsvall, 2 vuxna samt 2 barn under 4år. 200kvm med bergvärme från 2010. Landar på 1792kwh. Ca 5000:- landar räkningen på. Har tvättat minimalt och haft 19.5*c inomhus i de allra flesta rum. :) Något svalare i biytorna.
Borde bli närmre runt 7 tusen eller hur räknar du ?
 
Sittställning Forlowt skrev:
Borde bli närmre runt 7 tusen eller hur räknar du ?
Näe. det blir 5024:- för min förbrukning. Utöver det så tillkommer ju såklart fasta avgiften för elnätet. Hur menar du att den borde landa runt 7000? :p
 
Flstrm Flstrm skrev:
Näe. det blir 5024:- för min förbrukning. Utöver det så tillkommer ju såklart fasta avgiften för elnätet. Hur menar du att den borde landa runt 7000? :p
Handel + nät + skatt och abonnemangsavgift borde bli ca 7500 allt som allt med rörligt avtal
 
P Pligg85 skrev:
Handel + nät + skatt och abonnemangsavgift borde bli ca 7500 allt som allt med rörligt avtal
Helt rätt. Jag antog att vi pratade kostnaderna för ren förbrukning, då ingen kommer undan skatt,nät m.m :)
 
D djac skrev:
Regeringen har tydligen velat betala stödet utan att tala om till vem...
[länk]
Det är ett intressant dilemma.

Enskild elförbrukning är inte offentlig, men genom att besluta om ”elstöd” så gör man det nu offentligt.

Finns ju en massa privata uppgifter som inte är offentliga, så kan man genom att besluta om finansiellt stöd göra det offentligt?

Då öppnar man ju Pandoras ask på oräkneliga sätt.

Jag är kluven...
 
Sista 12 mån har snittkostnad per kWh legat på 170 öre för timpris I SE3. Med prisstyring blev det 125 öre för mig. Bästa fastpris för ett år sedan låg på 199. Glad att jag inte band priset då.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
för 16000:- eller för den delen 10000:- i elräkning måste vara toppen att få på en pension. :thinking: klart, varför ska pensionärer få ha en härlig trädgård att påta i när dom kan sälja och bo i en lite lägenhet de sista åren.
10 000 i december känns litet onödigt, men i juli är det bara någon hundralapp. Så månadssnittet blir inte särskilt jobbigt.
 
lilytwig lilytwig skrev:
10 000 i december känns litet onödigt, men i juli är det bara någon hundralapp. Så månadssnittet blir inte särskilt jobbigt.
Nån som skulle kunna(orka) mellan tummen och pekfingret uppskatta vad månadsnittet skulle blivit om man hade haft rörligt pris 2022 med en totalförbrukning på säg 13000 kwh varav hälften av kwhen (6500) jämt fördelat över året och andra hälften värme vilken följt temperaturen ute? Skulle även vara intressant med en gissning för 2023 med samma förutsättningar då jag antar de första månaderna 2022 troligtvis var billigare än motsvarande kommer bli detta året. Gärna totalkostnad för område 4.
 
Attitudeswe
lilytwig lilytwig skrev:
10 000 i december känns litet onödigt, men i juli är det bara någon hundralapp. Så månadssnittet blir inte särskilt jobbigt.
Så 3x10.000+9x100 = 30900kr eller närmare 100kr per dag inkl nät är nått alla klarar? Även dom som har en klen pension?

Full garantipension till ensamstående som är född 1938 och senare är 9 781 kronor per månad före skatt. Full garantipension för en gift person är 8 855 kronor.
 
D
Kilrain Kilrain skrev:
Det är ett intressant dilemma.

Enskild elförbrukning är inte offentlig, men genom att besluta om ”elstöd” så gör man det nu offentligt.

Finns ju en massa privata uppgifter som inte är offentliga, så kan man genom att besluta om finansiellt stöd göra det offentligt?

Då öppnar man ju Pandoras ask på oräkneliga sätt.

Jag är kluven...
Jag förstår vad du menar men att just elförbrukningen skulle vara särskilt skyddsvärd har jag svårt att se skäl till, det mesta är ju offentligt i Sverige och just transparens ger högre tilltro. En regering som denna, som åtnjuter det lägsta förtroendet någonsin, bör nog inte dölja mer än vad som är absolut nödvändigt, i detta fallet handlar det ju sannolikt om att dela ut mycket bidrag till de rikaste, extra känsligt att försöka mörka.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Tittade i Fortum appen att jag hade ca 200 kwh mindre förbrukning i December i år , ändringar jag gjort så är väl ingen kupe'värmare i någon bil, normalt 2 st och mycket litet julbelysning på gården.
Men tittade att kwh priset ligger på ca 0,46 € from idag så nog kan man skruva mössan litet i sina händer.
 
Attitudeswe
T tslabot skrev:
Nån som skulle kunna(orka) mellan tummen och pekfingret uppskatta vad månadsnittet skulle blivit om man hade haft rörligt pris 2022 med en totalförbrukning på säg 13000 kwh varav hälften av kwhen (6500) jämt fördelat över året och andra hälften värme vilken följt temperaturen ute? Skulle även vara intressant med en gissning för 2023 med samma förutsättningar då jag antar de första månaderna 2022 troligtvis var billigare än motsvarande kommer bli detta året. Gärna totalkostnad för område 4.
12 rader i excel - jag orkar inte.... Mobilskärmdump: elprisgraf för Stockholm 2022, E.ON webbplats, chatbot, uppmaning till interaktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
12 rader i excel - jag orkar inte....[bild]
:) Inser att 2022 förmodligen inte kommer spegla 2023 speciellt bra så vill man göra en prognos för 2023 kanske det bästa är att lägga sommarmånaderna på typ 1,50 och vintermånaderna på 3,50 exklusive skatt moms överföring med mera.
 
D djac skrev:
Jag förstår vad du menar men att just elförbrukningen skulle vara särskilt skyddsvärd har jag svårt att se skäl till, det mesta är ju offentligt i Sverige och just transparens ger högre tilltro. En regering som denna, som åtnjuter det lägsta förtroendet någonsin, bör nog inte dölja mer än vad som är absolut nödvändigt, i detta fallet handlar det ju sannolikt om att dela ut mycket bidrag till de rikaste, extra känsligt att försöka mörka.
Just därför som jag är kluven.

Jag förstår argumentet för varför det skulle vara okej i just detta fall, men samtidigt så ger det ett ganska skrämmande prejudikat.

Vet inte riktigt hur man skulle kunna fixa det hela.

Kanske borde det hela skötas så att i stället för att betala ut till alla förbrukare, så måste man ansöka om ”elstöd” för att få det.

Men även då, om det är offentligt vilka som får ”elstöd”, hur kan man mörka vilka som valt att inte ansöka om det?

En sak är säker, en jävla soppa är det. :mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.