P
David Wallin David Wallin skrev:
Det finns ju mindre anledning att anlita en elektriker för att installera Hue, där räcker det ju oftast med tex ett barnbarn om man har svårt med teknik. Plejd kräver ju elektriker... Sen är det också så att Plejd funkar helt utan internet och sånt, så det är en större risk för installatören att det blir en massa support som inte ens har med det installerade systemet att göra om man väljer att installera Hue.
Inbyggda dosdimmerpuckar för Hue kräver elektriker för inkoppling. Sen förstår jag inte vad du menar att det krävs internet för att installera Hue? Det krävs ett nätverk/wifi men inget internet. Plejds app konfigureras väl via internet om jag förstod rätt?

sen kan man nog med rätta ifrågasätta vem som önskar smart belysning utan att ha internet?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Dom allra flesta kunder jag stött på under mina 13 år av privatpersoner är att dom flesta vill ha en fullständig funktion installerad
Håller till fullo med!
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Då väljer vi produkter vi kan köpa hos grossisten i ställer för att svansa in på Ica och stå i kassan för att sedan åka till grossisten och köpa resten av materialet som behövs.
Det köper jag med, eller så ger man kunden möjligheten att själv ha köpt material, få en lägre totalkostnad och bli riktigt nöjd.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
För er som inte orkat läsa alla sidor kommer här en snabbrepris, skicka startnummer till 123-456 så vi kan kora vinnaren..

#001 - Nissens köper inte teknik ens en dator eftersom man inte kan använda den om 10 år, än mindre om 50 år. Aktier i Plejd är den stora grejjen eftersom dom går upp, framförallt nu när dom skall satsa på hemautomation (som Nissen dock menar ingen är intresserad av)

#002 - Jonte automatiserar gärna allt och dissar Plejd totalt

#003 - Kristian A försöker medla mellan lägren och har sin utomhusbelysning tänd när det är mörkt för ”elen är inte kostar många kronor”…

#004 - David W försöker även han medla mellan lägren och lyckas ibland men kan även bli oense till o med med Kristian A. Både David o Kristian A ogillar Hue o tycker det är för dyrt

#005 - RoAd kryper ned i sandlådan tillsammans med Nissens men ingen av dom anser sig sitta där.

#006 - Foppa anser att en produkt måste finnas hos elgrossisten för att installeras.

#007 - Leif från Skåne är totalt övertygad om att Plejd kan allt, även om produkterna skall komma framöver och inte finns på marknaden än. För det är kul att reta upp alla Plejd-hatare

Omröstningen pågår till år 2037
Disclaimer - inlägget kan innehålla spår av ironi
Klockren :D
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Det köper jag med, eller så ger man kunden möjligheten att själv ha köpt material, få en lägre totalkostnad och bli riktigt nöjd.
Då har vi dessvärre en annan möjlighet att bita i också, nämligen att prissättningen hos elfirmor är dum. Timpenningen är beräknad efter att även har en vinst på materialförsäljning. Får man endast sälja timmar så går man inte runt.
Om det endast är några enstaka jobb så är det ju försumbart, men skulle man systematiskt börja erbjuda kunden alternativet att få köpa materialet själv så skulle timpenningen behöva räknas om.

Detta är en diskussion som funnits länge i branschen, men få som har vågat ändra på. Det skulle vara toppen om det gick att sälja tiden och att eventuell materialförsäljning skulle vara en bonus och inte en förutsättning. Eller om det gick att komma ifrån att sälja timmar och mer prata om att sälja en lösning med en fast prislapp. Om man som kund vill köpa möjligheten att kunna dimra sin kökslampa så är ju egentligen det intressant den slutgiltiga prislappen och lite skitsamma hur många timmar det kommer ta. Köper man en ny bil så är ju det intressant hur mycket den kostar och inte hur många timmar det tagit att montera den och vad det varit för materialpåslag på alla delarna.

Björks El I Skellefteå är en elfirma som faktiskt tagit tag i denna frågan med materialpåslag och gjort om sin prissättning.
https://www.elinstallatoren.se/2022...rlita-oss-pa-materialvinster-for-att-ga-runt/

//Patrik
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Då har vi dessvärre en annan möjlighet att bita i också, nämligen att prissättningen hos elfirmor är dum. Timpenningen är beräknad efter att även har en vinst på materialförsäljning. Får man endast sälja timmar så går man inte runt.
Om det endast är några enstaka jobb så är det ju försumbart, men skulle man systematiskt börja erbjuda kunden alternativet att få köpa materialet själv så skulle timpenningen behöva räknas om.

Detta är en diskussion som funnits länge i branschen, men få som har vågat ändra på. Det skulle vara toppen om det gick att sälja tiden och att eventuell materialförsäljning skulle vara en bonus och inte en förutsättning. Eller om det gick att komma ifrån att sälja timmar och mer prata om att sälja en lösning med en fast prislapp. Om man som kund vill köpa möjligheten att kunna dimra sin kökslampa så är ju egentligen det intressant den slutgiltiga prislappen och lite skitsamma hur många timmar det kommer ta. Köper man en ny bil så är ju det intressant hur mycket den kostar och inte hur många timmar det tagit att montera den och vad det varit för materialpåslag på alla delarna.

Björks El I Skellefteå är en elfirma som faktiskt tagit tag i denna frågan med materialpåslag och gjort om sin prissättning.
[länk]

//Patrik
Du har helt rätt i detta, när jag tar in offert på något så ser jag det som just en funktion jag vill ha och vad det då kostar mig att få den, timmar och material är inte super intressant egentligen, dock så är det enda man kan gå på om man vill jämföra olika bolag samt för att förstå om de är seriösa i sin prissättning.

Instämmer också kring det faktum att Plejd har sålt in sina produkter till installatörer och dessa har då en trygghet med sig när de installerar det. Det blir ju svårare med en produkt från Ikea, Philips eller Shelly om inte det finns en support som kan hjälpa installatören den gången det krånglar eller inte fungerar. Att sitta i allmän support och hoppas att man kan få några vettiga svar gör att man inte vill ta i den produkten med en tång...
 
  • Gilla
foppa och 2 till
  • Laddar…
R Roman86 skrev:
Du har helt rätt i detta, när jag tar in offert på något så ser jag det som just en funktion jag vill ha och vad det då kostar mig att få den, timmar och material är inte super intressant egentligen, dock så är det enda man kan gå på om man vill jämföra olika bolag samt för att förstå om de är seriösa i sin prissättning.

Instämmer också kring det faktum att Plejd har sålt in sina produkter till installatörer och dessa har då en trygghet med sig när de installerar det. Det blir ju svårare med en produkt från Ikea, Philips eller Shelly om inte det finns en support som kan hjälpa installatören den gången det krånglar eller inte fungerar. Att sitta i allmän support och hoppas att man kan få några vettiga svar gör att man inte vill ta i den produkten med en tång...
Ja, visst är det så eftersom det är så det görs i branschen. Om det blev mer vedertaget med en fast prislapp och en detaljerad beskrivning av vad som ingår så skulle man mer kunna jämföra på det sättet. Vad som skiljer i pris och vad man får.
Rent generellt finns det ganska mycket hantverksbranschen skulle kunna lära sig av bilbranschen (även om det samtidigt skiljer sig mycket i.o.m. att en bil ser någorlunda lika ut).
Ser vi till hur vi säljer funktioner idag till kunder så säljer vi ofta en dosdimmer eller en laddbox i stället för möjligheten att dimra sin lampa eller ladda sin bil. Många vill ha lösningen, men struntar i hur det funkar för att få den funktionen. Men samtidigt så skiljer det mer och mer mellan lösningar eftersom produkter i större utsträckning har både hårdvara och mjukvara så det är samtidigt viktigt att kunden vet vad dom köper.

Ja, att sälja material som är tänkt att installeras av proffs och därför har en teknisk support riktad till installatörer är en jätteviktig anledning.
Jag försökte en gång hjälpa en kund med att få en mobilapp till sin gamla luft/luftvärmepump och köpte därför en IR-sändare ämnad för konsument att installera.
Jag installerade den och fick allt att funka med min telefon, men när kunden skulle testa med sin så körde hon fast helt och hållet. Jag fick då ringa återförsäljaren som endast hade support för konsument och försöka få teknisk support, men dom visste knappt vad dom sålt osv.
Slutade med att jag fick ta tillbaka den och en inte helt nöjd kund.

Nu när jag integrerar en luft/luftvärmepump så gör jag det med en riktig gateway till KNX som man kopplar in i pumpen och kan få en riktig dubbelriktad kommunikation.

//Patrik
 
J Jonte Karlsson skrev:
Inget svar på denna fråga, Nisssens? Du fortsätter att ge Plejd käftsmällar i olika trådar där du totalt sågar deras nya affärsidé. Ska vi tolka det som att du starkt avråder alla från att köpa Plejd eftersom de valt att gå en väg som är helt åt skogen enligt dig?

Finns det några andra system man bör titta på om man bara är ute efter ett enkelt belysningssystem? För det är ju det som de flesta är ute efter har vi lärt oss.
Nexa 433. De flesta är nöjda med det..
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
@Patrik_Hed, jag förstår problematiken men samtidigt är det just där som hantverksyrken (inte enbart elektriker) och många andra ofta gör fel. I dag är det enbart en googling bort att få veta pris på en produkt, då framstår ofta offerterna som ”saltade” och man som kund är ”på sin vakt”. Man anlitar en elektriker, inte en säljare av elprylar eller liknande.

Fast pris brukar ofta bli dyrare för kunden då säljaren behöver ta stöd för mycket om och men. Dock är det självklart så att det är totalsumman som är det intressanta och inte delsummorna.

Sen det du säger om svårighet för kund att veta vad dom köper. Jag jobbar själv som IT-konsult och det är extremt sällan ens ett storföretags IT-inköpare vet vad dom behöver köpa vilket ofta ger IT-branchen dåligt rykte. Dock missade både du och @Roman86 att Philips erbjuder support, även via telefon
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
@Patrik_Hed, jag förstår problematiken men samtidigt är det just där som hantverksyrken (inte enbart elektriker) och många andra ofta gör fel. I dag är det enbart en googling bort att få veta pris på en produkt, då framstår ofta offerterna som ”saltade” och man som kund är ”på sin vakt”. Man anlitar en elektriker, inte en säljare av elprylar eller liknande.

Fast pris brukar ofta bli dyrare för kunden då säljaren behöver ta stöd för mycket om och men. Dock är det självklart så att det är totalsumman som är det intressanta och inte delsummorna.

Sen det du säger om svårighet för kund att veta vad dom köper. Jag jobbar själv som IT-konsult och det är extremt sällan ens ett storföretags IT-inköpare vet vad dom behöver köpa vilket ofta ger IT-branchen dåligt rykte. Dock missade både du och @Roman86 att Philips erbjuder support, även via telefon
Ikea erbjuder också support, men det är skillnad på support mot konsument och mot installatör
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
R Roman86 skrev:
Ikea erbjuder också support, men det är skillnad på support mot konsument och mot installatör
Nu är detta ju inte så väldigt avancerade grejor, vad menar du man kan behöva support med som installatör av ett Zigbeesystem tex?
 
Jesus, en sån urspårad tråd! Kanske dags att radera 90% av trådens innehåll...?

För mig som inte vet om jag ska köra på Plejd eller inte, så kan jag berätta att ert oändliga tjat inte har hjälpt mig någonting! (Vad jag däremot har lärt mig är att elektriker tar överpriser, Ahlsell borde självdö, Plejd har en aktiekurs och att Shelly är billigare än Plejd (vilket även lösgodis är).)

Något som kanske däremot kan hjälpa är att Plejd kör på ett eget zigbee-nät, och därav inte stör mitt WiFi. Kan vara värt att tänka på, i synnerhet när gemene man utökar sina nätverk kontinuerligt.

En annan sak som kanske får er att tänka till: Anta att prylarna hade kostat exakt lika mycket, vilket system är bäst? (Dvs, fokusera på funktion, inte på pris)

/IMHO
 
J
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jesus, en sån urspårad tråd! Kanske dags att radera 90% av trådens innehåll...?

För mig som inte vet om jag ska köra på Plejd eller inte, så kan jag berätta att ert oändliga tjat inte har hjälpt mig någonting! (Vad jag däremot har lärt mig är att elektriker tar överpriser, Ahlsell borde självdö, Plejd har en aktiekurs och att Shelly är billigare än Plejd (vilket även lösgodis är).)

Något som kanske däremot kan hjälpa är att Plejd kör på ett eget zigbee-nät, och därav inte stör mitt WiFi. Kan vara värt att tänka på, i synnerhet när gemene man utökar sina nätverk kontinuerligt.

En annan sak som kanske får er att tänka till: Anta att prylarna hade kostat exakt lika mycket, vilket system är bäst? (Dvs, fokusera på funktion, inte på pris)

/IMHO
Nej, Plejd kör ett eget Bluetooth-protokoll, inte Zigbee. Dessutom på 2,4 GHz, så det lär störa ditt wifi lika mycket som andra prylar. Om du inte gått över till 5 GHz förstås.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nu är detta ju inte så väldigt avancerade grejor, vad menar du man kan behöva support med som installatör av ett Zigbeesystem tex?
Nu kör jag både z-wave, zigbee och diverse esp32 saker hemma, så låt mig ge exempel på något som du som installatör kan råka ut för:

Den nya zigbee dimmern parar sig inte med kundens controller, vem ringer du? Leverantör av controller, mjukvaran som körs på den eller leverantör av pucken?

Z-wave låset verkar inte ha parat sig med rätt config, s2 säkerhetsnivå saknas, är det så att kundens controller/mjukvara inte har stöd för det eller är det fel på låset?

Med båda dessa ovan nämnda saker som ett litet exempel, jag har inte plejd, vill inte ha det heller, men det finns och fyller en funktion, men jag löser hellre mina saker själva och har då 100% kontroll över dessa.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Nej, Plejd kör ett eget Bluetooth-protokoll, inte Zigbee. Dessutom på 2,4 GHz, så det lär störa ditt wifi lika mycket som andra prylar. Om du inte gått över till 5 GHz förstås.
Sedär, lite konkret information. Tack!
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jesus, en sån urspårad tråd! Kanske dags att radera 90% av trådens innehåll...?

För mig som inte vet om jag ska köra på Plejd eller inte, så kan jag berätta att ert oändliga tjat inte har hjälpt mig någonting! (Vad jag däremot har lärt mig är att elektriker tar överpriser, Ahlsell borde självdö, Plejd har en aktiekurs och att Shelly är billigare än Plejd (vilket även lösgodis är).)

Något som kanske däremot kan hjälpa är att Plejd kör på ett eget zigbee-nät, och därav inte stör mitt WiFi. Kan vara värt att tänka på, i synnerhet när gemene man utökar sina nätverk kontinuerligt.

En annan sak som kanske får er att tänka till: Anta att prylarna hade kostat exakt lika mycket, vilket system är bäst? (Dvs, fokusera på funktion, inte på pris)

/IMHO
Plejd eller inte plejd beror helt på vad du vill göra, ska du bara göra funktioner för belysning och andra saker som går att tända och släcka? Sätta på och av? Ska du integrera något annat? Typ TV'n? Gardiner? Bilen? Låset till huset?

Många vill ha tex en huvudbrytare för att släcka ljuset i huset, andra vill att ljuset ska justeras beroende på om du kollar på film.

I mitt fall så har jag gått ganska långt, jag har ett filmläge som justerar belysning baserat på om det är solnedgång och jag tittar på film eller inte.

När alla har lämnat huset så låser sig huset, drar igång larmet och stänger av TV/belysning mm.

Om ytterdörren är öppen mer än 10 min så stänger luft/luftvärmepumpen av sig och informerar mig om det

mm mm

Plejd ger dig möjlighet att styra belysning och andra saker av och på med deras app och kanske göra några automationer i deras app, vet inte vilka möjligheter man har, men du kan inte göra så mycket mer. Du kan förstås koppla det till en röstassisten om du vill och styra saker via den.

De andra systemen, tex Shelly ger dig mer möjligheter men du får ju skapa dessa själv eller ta hjälp av en kompis, du kommer förmodligen att vilja köra dessa automationer via en huvudenhet tex en dator/RPI med Homeassistant eller annat OS om du vill det eller Homey mfl.

Det blir snabbt ganska omfattande och du bör fundera på vilka funktioner du vill ha, då kan tex jag hjälpa dig att välja något.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.