4 652 läst · 63 svar
5k läst
63 svar
Installerat fiber - behöver bättre router?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Mja, hade först kopplat in den medföljande kabeln till fiberkonvertern, den visade sig vara en CAT5e vid den första felsökningen. Men jag bytte den till en CAT6 (ny) som jag hade. Och som sagt, kopplar jag denna CAT6-kabel från fiberkonvertern till plinten med uttaget som går till den PC som jag skriver detta på så får jag 250/250 Mbit/s. Och jag kan även koppla samma kabel från fiberkonvertern till gigabit-switchen och således inte alls ha med routern, även då får jag 250/250 Mbit/s.MathiasS skrev:ok då tror jag det är något annat skumt fel eftersom routern med de funktionerna på ska klara nästan 1Gbps. Normalt är problemet med ER att man lyckas slå på något funktion som inte har hw-stöd och då går det väldigt segt direkt.
kan det vara något mellan fiberkonvertern och routern? Dålig kabel eller kanske interface som inte förhandlar fram rätt fart?
Jag kan inte se något annat än att problemet sitter i routern på något sätt, vete sjutton vad jag mer kan stänga av i denna.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Har senaste firmware på den, omstartad flera ggr idag...Unikt namn skrev:
Hittade en liten rest av en "advanced queue"-setting i config-trädet, syntes inte i GUI:t. Tog bort den och vips fick jag 120/120 Mbit/s .... får leta vidare och se om nåt mer kan ligga där och skräpa
Bästa svaret
Kanske läge att ta en config backup, köra factory reset och kolla prestandan med helt "ren" conf?hahalj skrev:
Vad är det för router? Vissa routers har dedikerade gigabit-portar, är din inkopplad på en sådan?hahalj skrev:Mja, hade först kopplat in den medföljande kabeln till fiberkonvertern, den visade sig vara en CAT5e vid den första felsökningen. Men jag bytte den till en CAT6 (ny) som jag hade. Och som sagt, kopplar jag denna CAT6-kabel från fiberkonvertern till plinten med uttaget som går till den PC som jag skriver detta på så får jag 250/250 Mbit/s. Och jag kan även koppla samma kabel från fiberkonvertern till gigabit-switchen och således inte alls ha med routern, även då får jag 250/250 Mbit/s.
Jag kan inte se något annat än att problemet sitter i routern på något sätt, vete sjutton vad jag mer kan stänga av i denna.
Kollat med (kvalitétssäkrade) kabel(ar) direkt mellan Fiberkonverterare --> router --> Dator ?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Menar du switch? Det är en Zyxel GS1100-16, 16 portar inte 24 som jag skrev tidigare. Alla portar är Gigabit.T Tom GX skrev:
Och som sagt, alla kablar som används är CAT6.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Så här står det i config-filen:A A-Man_08 skrev:
interfaces {
ethernet eth0 {
address dhcp
description Internet
duplex auto
firewall {
in {
name WAN_IN
}
local {
name WAN_LOCAL
}
}
speed auto
}
ethernet eth1 {
address 192.168.1.1/23
description Local
duplex auto
speed auto
}
ethernet eth2 {
address 192.168.2.1/24
description "Local 2"
disable
duplex auto
speed auto
}
loopback lo {
}
}
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Detta tolkar jag är konfigurationen för ditt wan-interface.
interfaces {
ethernet eth0 {
address dhcp
description Internet
duplex auto
firewall {
in {
name WAN_IN
}
local {
name WAN_LOCAL
}
}
speed auto
}
Och då är ditt waninterface satt till auto auto om porten verkligen klarar av att köras i 10/100/1000 då beror det nog på att din port sätts till 100mbit.
Prova att konfigurera porten 1000 full duplex istället för auto.
interfaces {
ethernet eth0 {
address dhcp
description Internet
duplex auto
firewall {
in {
name WAN_IN
}
local {
name WAN_LOCAL
}
}
speed auto
}
Och då är ditt waninterface satt till auto auto om porten verkligen klarar av att köras i 10/100/1000 då beror det nog på att din port sätts till 100mbit.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Ja, exakt. Testade precis detta och då dog mitt WAN-interface. Det är väl kört då.A A-Man_08 skrev:Detta tolkar jag är konfigurationen för ditt wan-interface.
interfaces {
ethernet eth0 {
address dhcp
description Internet
duplex auto
firewall {
in {
name WAN_IN
}
local {
name WAN_LOCAL
}
}
speed auto
}
https://community.ui.com/questions/...cQFnoECAcQAQ&usg=AOvVaw2kGT3NNjB-FA4vj9S00tn8 .
Kolla hastigheten med kommandot ovan. Jag bootar om min Edgerouter en gång i veckan då den ramlar ned på 100Mbps pga fiberkonverteraren. Egentligen inte Edgerouterns fel, men man hade ju gärna sett att Ethernetsyandarden hade haft en lösning för att förhandla upp hastigheten efter störningar
Kolla hastigheten med kommandot ovan. Jag bootar om min Edgerouter en gång i veckan då den ramlar ned på 100Mbps pga fiberkonverteraren. Egentligen inte Edgerouterns fel, men man hade ju gärna sett att Ethernetsyandarden hade haft en lösning för att förhandla upp hastigheten efter störningar
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Körde detta:pacman42 skrev:[länk] .
admin@ubnt:~$ cat /sys/class/net/eth0/speed
1000
Så den tror den är på 1000 Mbit/s? Verkar inte vara att den ramlar ner till 100 Mbit/s som är problemet här.