hahalj
A A-Man_08 skrev:
Som ett test vad får du för hastighet om du ansluter din dator direkt i wanport detectas den som en gigport på datorn förutsatt att din dator stödjer 1Gps?
Direkt i fiberkonvertern? 250 Mbps. Ja, datorn har Gigabit-ethernet.
 
hahalj
A A-Man_08 skrev:
Hur mäter du hastigheten?

Du kan ju alltid prova att spara ned din konfiguration resetta routern och sedan bara köra med dom mest basic inställningarna för att se om du erhåller önskvärd hastighet och sedan lägga på configen igen eller ställa in det bitvis.
Mäter mot https://www.bredbandskollen.se/
Har även kört lokala mätningar i nätverket med LAN Speed Test, brukar landa runt 7-800 MBit/s.

Jo, jag kan resetta routern, men då riskerar jag sänka nätverket här under tiden jag confar upp allt igen och det är dålig timing för det just nu.
 
hahalj
pacman42 pacman42 skrev:
Ok, min Edgerouter X lite når runt 50% last på 250 Mbps. Jag klarar 1 Gbps på den med ca 85% last.
Jag lutar alltmer åt att det är detta som är problemet med min router. Hårdvaran är ju några år gammal och jag tror det blir svårt att krama ut så värst många fler Mbps.

Funderar på att dra ett streck här och skaffa en ny router.
Kanske denna: https://www.tp-link.com/se/business-networking/omada-sdn-router/er605/
då jag har mitt Wifi byggt kring TP-Link och Omada-lösningen.
 
hahalj hahalj skrev:
Direkt i fiberkonvertern? 250 Mbps. Ja, datorn har Gigabit-ethernet.
Tänkte mest på om du kan koppla in wanporten mot något annat och verifiera att motsatt sida visar 1gps.
Text en dator en switch etc om så är fallet så är configen ok.
 
Jag använde tidigare en ER Pro 8 och även den får problem att nå långt över 100Mbps om man aktiverar all analys av paketen som går över WAN interfacet. (Däremot 7-800Mbps med de inställningar jag använde om jag minns rätt. Har nu bytt till en DreamMachine Pro för att få mer enhetlig UniFi-hantering i nätet)

Din hårdvara klarar att hantera din uppkoppling utan problem.
Men, inte med vilka inställningar som helst.
Störst bov är nog att du har netflow aktiverat.
Den drar mycket resurser.
Du kan ta bort det med:
---
configure
delete system flow-accounting
commit
save
---

Någon speciell orsak till att du inte kör hårdvaru-offload på NAT?
(Eller är det bara en bieffekt av netflow kanske, kommer inte ihåg)
---
configure
set system offload hwnat enable
set system offload ipv4 forwarding enable
commit
save
---

De ändringarna borde ge dig betydligt bättre flöde i routern, men något mindre mysig data att bläddra i.

Och för framtida fall: Dela inte ut hela din konfig-fil utan att först ta bort saker som lösenord. Visst, de är krypterade, men tar inte lång tid att dekryptera, så passa på att byta dem nu.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Storsockret
Du kan testa att aktivera offloading för att inte belasta CPUn lika hårt.

Set system offload hwnat enable

Sen kanske en powercycle på det.

edit * var för långsam.
 
hahalj
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag använde tidigare en ER Pro 8 och även den får problem att nå långt över 100Mbps om man aktiverar all analys av paketen som går över WAN interfacet. (Däremot 7-800Mbps med de inställningar jag använde om jag minns rätt. Har nu bytt till en DreamMachine Pro för att få mer enhetlig UniFi-hantering i nätet)

Din hårdvara klarar att hantera din uppkoppling utan problem.
Men, inte med vilka inställningar som helst.
Störst bov är nog att du har netflow aktiverat.
Den drar mycket resurser.
Du kan ta bort det med:
---
configure
delete system flow-accounting
commit
save
---

Någon speciell orsak till att du inte kör hårdvaru-offload på NAT?
(Eller är det bara en bieffekt av netflow kanske, kommer inte ihåg)
---
configure
set system offload hwnat enable
set system offload ipv4 forwarding enable
commit
save
---

De ändringarna borde ge dig betydligt bättre flöde i routern, men något mindre mysig data att bläddra i.

Och för framtida fall: Dela inte ut hela din konfig-fil utan att först ta bort saker som lösenord. Visst, de är krypterade, men tar inte lång tid att dekryptera, så passa på att byta dem nu.
Tack för tipsen. Verkar inte gå att ändra HWNAT. Parametern är för Edgerouter X.

Error: This platform integrates hardware NAT offload into forwarding offload. NAT offload is not individually configurable. Value validation failed
 
Redigerat:
Cheesen
hahalj hahalj skrev:
Funderar på att dra ett streck här och skaffa en ny router.
Kanske denna: [länk]
då jag har mitt Wifi byggt kring TP-Link och Omada-lösningen.
Kan du ta en bild på hur du har kopplat routern?
 
hahalj hahalj skrev:
Tack för tipsen. Verkar inte gå att ändra HWNAT

Error: This platform integrates hardware NAT offload into forwarding offload. NAT offload is not individually configurable. Value validation failed
Men om du konfigurerar så att HW offload inte kan köras då går all trafik i mjukvara. Det var därför jag skrev att du skulle testa med en ny naken konfiguration tidigare.
 
hahalj
pacman42 pacman42 skrev:
Men om du konfigurerar så att HW offload inte kan köras då går all trafik i mjukvara. Det var därför jag skrev att du skulle testa med en ny naken konfiguration tidigare.
Verkar som min router inte stödjer HWNAT. Så vad ska jag göra, spelar ju ingen roll då om allt bara kan köra i mjukvara.
 
hahalj hahalj skrev:
Verkar som min router inte stödjer HWNAT. Så vad ska jag göra, spelar ju ingen roll då om allt bara kan köra i mjukvara.
Har den inte HW offload alls, ja då blir det svårt...
 
hahalj
Cheesen Cheesen skrev:
Kan du ta en bild på hur du har kopplat routern?
Vad skulle det hjälpa menar du?
 
Cheesen
hahalj hahalj skrev:
Vad skulle det hjälpa menar du?
Det finns antagligen fler än ett sätt att koppla in din router.
om det är den länkade routern så har den bara 3 portar gigabitnät.
 
hahalj
Det blev en ofrivillig factory reset efter att jag testat ändra nån parameter jag inte skulle gjort. :whistle:

Nytt test :surprised::

Internet hastighetstest resultat visar nedladdning, uppladdning och svarstid på svenska.

Så nu får jag väl då lägga tillbaka de inställningar jag måste ha, och se om det ändras efter var och en.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Hwnat, den gör hwnat men supportar inte kommandot då nat görs i packet forwarding funktionen (inga följdfrågor på det tack jag läser bara innantill).

set system offload ipv4 forwarding enable slår på hwoffloading för ipv4 ink nat.

Edit: det ser ut som att du hade det avstängt i den konf du postade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.