hahalj
Har precis fått fibern installerad, enda sättet att få beställd hastighet 250/250 Mbit/s är att koppla förbi routern och ansluta switchen direkt till fiberkonvertern istället. Annars blir det bara runt 100 Mbit/s. Men jag behöver routerns funktioner med bl.a. port forwarding, bramdväggsregler, dhcp m.m.
Har idag en Ubiquiti Edgerouter Lite Erlite-3, men även om den på pappret ska klara 1000 Mbit/s så gör den tydligen inte det i min konfiguration. Vilket jag också läst att prestanda droppar snabbt när man börjar sätta upp regler etc.

Nån som har tips på nåt bättre för rimlig peng?

Så vad klarar den? Vad har du för hastighet?

hahalj
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Så vad klarar den? Vad har du för hastighet?
Trodde jag skrev det ovan?

• Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Trodde jag skrev det ovan?
Sorry.. Men då har du 100 åt båda hållen eller är det snabbare åt något håll?

hahalj
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Sorry.. Men då har du 100 åt båda hållen eller är det snabbare åt något håll?
Ca 100 i båda riktningar

Unikt namn
Jag kan inte hjälpa dig.. Personligen tycker jag det låter konstigt att du skall förlora så mycket hastighet bara för en brandvägg och lite annat smått och gott.. lycka till

Vad kör du för tjänster i routern då? Brandvägg och några portforwards kommer ju inte sänka prestandan.

Jag tror problemet är att du använder båda laninterfacen. Det görs i mjukvara och då dör prestandan. Sätt en switch efter istället. Om du egentligen behövde en router som hanterar två domäner på insidan så är det där fel produkt.

Här har du en bra tråd om just ER Lite och prestanda.

https://community.ui.com/questions/...ce-tests/ce36aba5-ad41-4ec8-8fa2-b28e695aa9ca

När du mäter hastigheten från routern, använder du CAT 6A kabel (eller bättre) ?

Använder du t ex CAT 5, 5 E eller t o m CAT 6 kablar av "sämre" kvalitét från routern (eller till routern) kan det vara orsaken till att du bara får ut 100Mbit (Även om CAT 5 E och 6 marknadsförs som att de ska klara 1Gbit, så gör inte alla det.)

CAT 6A ska klara upp till 10 Gbit med rätt förutsättningar. Rekommenderar att varenda kabel i nätverket är av lägst 6A.

• Haha
Tubes
  • Laddar…
Så länge alla paren är inkopplade så ska inte cat5e eller cat6 vara något problem som helst.

• Gilla
Tubes
  • Laddar…
hahalj
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är det denna?
[länk]

Den bör ha gigabit på alla portar. Kan du se om duiderna lyser gult eller grönt ovanför kontakten?
[bild]

Om du inte får gigabitlänk (grönt ljus) kan du prova en annan kabel.
Det stämmer. Grönt på både inkommande WAN (ETH0) och utgående LAN (ETH1).

V ViktorHg skrev:
Så länge alla paren är inkopplade så ska inte cat5e eller cat6 vara något problem som helst.
Nej, inte i teorin eftersom de ska klara 1GBit, men i praktiken har jag flera gånger råkat ut för att Cat5e och Cat 6 inte når över 100Mbit. Det är ju enkelt att utesluta såvida inte kabelmonteringen är fast, bara att testa med en annan kabel..

• Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
hahalj
MathiasS MathiasS skrev:
Vad kör du för tjänster i routern då? Brandvägg och några portforwards kommer ju inte sänka prestandan.

Jag tror problemet är att du använder båda laninterfacen. Det görs i mjukvara och då dör prestandan. Sätt en switch efter istället. Om du egentligen behövde en router som hanterar två domäner på insidan så är det där fel produkt.

Här har du en bra tråd om just ER Lite och prestanda.

[länk]
Har en 24-portars gigabit-switch kopplat efter routern ETH1, alla kablar går till denna. ETH2 är disablad. Har inget behov av flera domäner.
Vad jag vet så har jag egentligen bara dhcp, port forwarding, ett fåtal brandväggsregler, en NAT-regel, ssh-server, upnp, ntp.

När routern går på tomgång är CPU-lasten på den ca 4-8%, när jag kör ett test mot t.ex. bredbandskollen så maxar den 100%.

hahalj
T Tom GX skrev:
När du mäter hastigheten från routern, använder du CAT 6A kabel (eller bättre) ?

Använder du t ex CAT 5, 5 E eller t o m CAT 6 kablar av "sämre" kvalitét från routern (eller till routern) kan det vara orsaken till att du bara får ut 100Mbit (Även om CAT 5 E och 6 marknadsförs som att de ska klara 1Gbit, så gör inte alla det.)

CAT 6A ska klara upp till 10 Gbit med rätt förutsättningar. Rekommenderar att varenda kabel i nätverket är av lägst 6A.
Använder CAT6-kabel. Som jag skrev, tar jag bort routern helt och ansluter fiberdosan direkt till switchen så får jag full fart 250 Mbit/s. Så kablarna i nätverket är av rätt typ.

hahalj hahalj skrev:
Har en 24-portars gigabit-switch kopplat efter routern ETH1, alla kablar går till denna. ETH2 är disablad. Har inget behov av flera domäner.
Vad jag vet så har jag egentligen bara dhcp, port forwarding, ett fåtal brandväggsregler, en NAT-regel, ssh-server, upnp, ntp.

När routern går på tomgång är CPU-lasten på den ca 4-8%, när jag kör ett test mot t.ex. bredbandskollen så maxar den 100%.
ok då tror jag det är något annat skumt fel eftersom routern med de funktionerna på ska klara nästan 1Gbps. Normalt är problemet med ER att man lyckas slå på något funktion som inte har hw-stöd och då går det väldigt segt direkt.

kan det vara något mellan fiberkonvertern och routern? Dålig kabel eller kanske interface som inte förhandlar fram rätt fart?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.