n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Du kan ju göra en "manuell spegling" från din HA till deras.

Jag antar att din HA går att komma åt på en publik IP?

Gör ett par "input_boolean"'s på din HA hemma, som berättar hur du vill ha det i somamrstugan.
Exponera dessa över REST-api

Låt HA i sommarstugan kolla till REST-apiet regelbundet och uppdatera sina lokala enheter.

Sjålvklart tänka på den mängd autentisering du känner dig trygg med.
Ja det är väl något sådant jag funderat kring. Men fortfarande rätt krångligt för förhållandevis lite funktion. :rolleyes:
 
David Wallin David Wallin skrev:
Fundering... Jag satte tidigare upp en HA i sommarhuset (där mor och far bor mesta tiden av året). Dels för att de skulle kunna ersätta en massa appar med en enda (Tibber, Google Home, SMHI mm) men också för en del automatisering. Tex att slå på strömmen till kamerorna när stället blir tomt. Vi har två Nestcam kopplade via varsitt Trådfriuttag. Problem: Plejd går inte att få in på vettigt sätt. Bahnhof vill ha 50kr för publikt IP alternativt vill Nabu Casa ha ~90kr för molntjänst. Så en halv lösning som jag redan fixat är att de istället ansluter till min HA hemma och får väder osv från stugan (tyvärr inte tempsensorn som gick på Zigbee). Men, kan man lösa problemet med att slå på kamerorna hemifrån mig!? Min HA kan ju detektera när deras telefoner lämnar tomten, men vad jag kan komma på kan jag inte styra IKEA utifrån deras LAN. Ett alternativ är ju att köpa två Wifi-uttag istället, men då behöver det kosta pengar vilket känns lite onödigt.
Ideer?
Jag har en HA installation hemma och en hos min mor 80 mil från mig. För att enkelt kunna kontrollera fjärr-HA använder jag Zerotier. Zerotier finns som addon till HA och till PC/Mac. Med Zerotier skapas ett nät med upp till 25 noder för gratisanvändning. Fördelen är att nu behövs inte VPN, inga portar att öppna i routers och inget behov av publik IP.
 
  • Gilla
  • Wow
karlmb och 1 till
  • Laddar…
C christeralfredsson skrev:
Jag har en HA installation hemma och en hos min mor 80 mil från mig. För att enkelt kunna kontrollera fjärr-HA använder jag Zerotier. Zerotier finns som addon till HA och till PC/Mac. Med Zerotier skapas ett nät med upp till 25 noder för gratisanvändning. Fördelen är att nu behövs inte VPN, inga portar att öppna i routers och inget behov av publik IP.
Låter ju najs! (y)
 
J
Då så, migrerade precis till min nya Skyconnect. Gick på en minut. Först tar man en backup på sin ZHA, via guit, och sedan migrerar man till den nya. Körde Sonoff-stickan innan. Alla enheter poppade upp som vanligt. Verkar som om matter kommer via en uppdatering senare.
Blå RFID-kortspärr fastklämd i sprucken, vitmålad vägg med spackel och sladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av nätverksinställningar för ett datorsystem, information delvis censurerad, svart bakgrund, knappar för åtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
migrerade precis till min nya Skyconnect.
Hur lång ungefär är kabeln/extendern?
 
J
Alfredo Alfredo skrev:
Hur lång ungefär är kabeln/extendern?
Den är ca 40 cm. Har dock en på någon meter istället.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
I morgon kommer min Sky connect-sticka med posten
Nu finns den åter att förhandsbeställa. Beräknad leverans januari/februari. Beställde precis en själv. 10 procent rabatt just nu.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Skulle behöva hjälp att skapa en dummy sensor.
Har en handdukstork som drar 30w dygnet runt, skulle vilja skapa en sensor som ger värdet 30w hela tiden som jag kan föra in o energifliken.

Någon som gjort något liknande?
 
J
Ett gränssnitt med olika verktyg för att skapa "helpers" inom ett system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mackee mackee skrev:
Skulle behöva hjälp att skapa en dummy sensor.
Har en handdukstork som drar 30w dygnet runt, skulle vilja skapa en sensor som ger värdet 30w hela tiden som jag kan föra in o energifliken.

Någon som gjort något liknande?
Har inte pillat mycket med Helpers, men tror det är där du ska börja.
Gå in under settings, devices.
Sedan Helpers, create Helpers
Där kan du sedan skapa din sensor.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Hej
Fick till en dum elsensor nu.
Skapade en input med helpers där jag kan skriva in hur många watt sensorn ska rapportera. Sen gjorde jag en ny sensor med hjälp av Integration - Riemann sum integral
Sedan gjorde jag en automation som nollar vid midnatt.
Diagram visar energiförbrukning över tid, 1,11 kWh för 15 minuter sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Energianvändningsdiagram, enheter övervakas, mätt i kilowattimmar (kWh), olika färger representerar olika kategorier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snaggletooth och 2 till
  • Laddar…
mackee mackee skrev:
Hej
Fick till en dum elsensor nu.
Skapade en input med helpers där jag kan skriva in hur många watt sensorn ska rapportera. Sen gjorde jag en ny sensor med hjälp av Integration - Riemann sum integral
Sedan gjorde jag en automation som nollar vid midnatt.
[bild]
[bild]
"Garage-odling"... Är det något man kan hålla sig varm och positiv med? ;):rofl:
 
Jag tänkte sudda ut den först då alla inte tänker paprika/ tomat :rofl:

Inomhusodlingsstation med flera hyllplan, växter under växtlampor, odlingsutrustning och jordpåsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
ARJU och 6 till
  • Laddar…
J
Hahaha! Bra jobbat!
 
mackee mackee skrev:
Hej
Fick till en dum elsensor nu.
Skapade en input med helpers där jag kan skriva in hur många watt sensorn ska rapportera. Sen gjorde jag en ny sensor med hjälp av Integration - Riemann sum integral
Sedan gjorde jag en automation som nollar vid midnatt.
[bild]
[bild]
Men din bergvärme drar väl inte 14 kW?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.