888 961 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Om du inte ska begränsa handeln och ha ett konstlat lågt pris i landet så kommer inte elen att räcka internt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 103 inlägg
Så fort de köper el så stiger priset i Sverige.
Då är frågan, varför kan vi inte begränsa kablarnas kapacitet (eller minska antalet kablar)? För att de är privata? Varför får de bygga sådana kablar i sådant fall?T Thomas_Blekinge skrev:
Nåja, det går säkert inte att göra något åt i dagsläget, tyvärr.
Men, någon (som är så otroligt insatt i elhandelssystemet, ni vet vilka ni är ) får gärna förklara hur det här då fungerar i Polen, Portugal och Spanien (om jag minns länderna rätt, häng inte upp er på det)? Tydligen har de någon modell som fungerar.
Paralun: Varför ska vi inte sälja el till dem? Är export dåligt?
Du kan inte hitta på en prismodell som fungerar som du vill. Det skulle förutsätta en reglerad och centralstyrd elmarknad. Det skulle knappast EU gå med på. Inte tror jag att det skulle vara lämpligt heller.
Du kan inte hitta på en prismodell som fungerar som du vill. Det skulle förutsätta en reglerad och centralstyrd elmarknad. Det skulle knappast EU gå med på. Inte tror jag att det skulle vara lämpligt heller.
Medlem
· Blekinge
· 10 449 inlägg
Alla dessa betalväggar för bra artiklar.V videopac skrev:Då är frågan, varför kan vi inte begränsa kablarnas kapacitet (eller minska antalet kablar)? För att de är privata? Varför får de bygga sådana kablar i sådant fall?
Nåja, det går säkert inte att göra något åt i dagsläget, tyvärr.
Men, någon (som är så otroligt insatt i elhandelssystemet, ni vet vilka ni är ) får gärna förklara hur det här då fungerar i Polen, Portugal och Spanien (om jag minns länderna rätt, häng inte upp er på det)? Tydligen har de någon modell som fungerar.
Här har du från SvT när Ekenstierna förklarar med hinkar och vatten.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/elexpertens-modell-ska-losa-elkrisen
Inte bara svenska elbolag. Alla elproducenter drivs i vinstsyfte. Heter marknadsekonomi. Planekonomi låter i vissa fall bra i teorin men har aldrig funkat i praktiken.T Thomas_Blekinge skrev:
Nej jag är inte ett dugg lojal med vad Tyskland ställt till med.D Daniel 109 skrev:
Ta en koll på Ekenstiernas hinkar du också
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/elexpertens-modell-ska-losa-elkrisen
Medlem
· Blekinge
· 10 449 inlägg
Kablarna ägs av olika aktiebolag, och några av dom bolagen är statsägda. Kablarna kör in enorma vinster. För elsystemen är det bra att dom finns för dom anslutna länder kan då dela på kraftverksresurser och reservkapacitet samt att elnäten blir stabilare.V videopac skrev:
Nackdelen är att svenska kraftbolag tar dom som förevändning för att höja sina priser.