Hej

En ny undersökning av SIFO visar att bara 4 av 10 svenskar är redo för en kris.
https://www.tv4.se/artikel/7zw8iMqnNziN0Y4Wmgy7PJ/6-av-10-svenskar-far-underkaent-i-krisberedskap

”– Det är allvarligt att inte tillräckligt många har provat på inför en kris. Man måste prova rent praktiskt: laga mat utan el, veta hur man ska klä sig eller lagra tillräckligt mycket vatten, säger Friluftsfrämjandets generalsekreterare Kristina Ljungros.”

Malin Dreifaldt, prepper privat och senior säkerhetsstrateg på Trafikverket, uppmnar oss att hålla en ”ständig hemberedskap” och att även tänka på värmen.
https://sverigesradio.se/artikel/regeringen-uppmanar-se-over-din-hemberedskap

Hur långt har du kommit i din hemberedskap?
 
Jag tar familjen i bilen och åker till morsan som bor i annan del av Sverige.
 
Jonas Persson
M Martin Lundmark skrev:
Hej

En ny undersökning av SIFO visar att bara 4 av 10 svenskar är redo för en kris.
[länk]

”– Det är allvarligt att inte tillräckligt många har provat på inför en kris. Man måste prova rent praktiskt: laga mat utan el, veta hur man ska klä sig eller lagra tillräckligt mycket vatten, säger Friluftsfrämjandets generalsekreterare Kristina Ljungros.”

Malin Dreifaldt, prepper privat och senior säkerhetsstrateg på Trafikverket, uppmnar oss att hålla en ”ständig hemberedskap” och att även tänka på värmen.
[länk]

Hur långt har du kommit i din hemberedskap?
Att 40% skulle klara av det låter mer som att 40% tror de klarar en kris.

Läser man listan med åtgärder känns den mer riktad mot folk i lägenhet och där tvivlar jag starkt på siffran 40%. Samtidigt klarar sig folk ute på landet säkert bättre.

Men oavsett känns 40% högt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tar familjen i bilen och åker till morsan som bor i annan del av Sverige.
Låter du huset frysa sönder då? Har du bränsle så det räcker, ifall inte mackarna kan ha öppet?
 
P PatrikJo skrev:
Låter du huset frysa sönder då? Har du bränsle så det räcker, ifall inte mackarna kan ha öppet?
Ja precis, om det är mitt i vintern eldar jag först upp huset innnan jag åker. Annars är det inget problem
 
Jonas Persson
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
eldar jag först upp huset innnan jag åker.
Så att det håller värmen en vecka?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Så att det håller värmen en vecka?
Precis, då fryser inga rör. Jag har tänkt på allt. Fler frågor ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja precis, om det är mitt i vintern eldar jag först upp huset innnan jag åker. Annars är det inget problem
Det låter lite väl drastiskt att elda upp huset.
 
  • Haha
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
C
Återkommer till detta med frågan om bränsle till ett bensindrivet elverk, jag får inte riktigt ihop det.

@Martin Lundmark - du nämnde tidigare i tråden att du räknat ut att 28 l räcker i en vecka. Antar att det bygger på faktiska provkörningar med ditt Honda Eu22-verk? Min fråga är om det gäller kontinuerlig eller intermittent drift, och vid vilket effektuttag? Läser att specad förbrukning är 1 l/timme, och antar att det är vid fullt effektuttag 2,2 kVA. Likväl väldigt långt ifrån 28 l/vecka.

Och även 28 l bensin börjar så smått närma sig gränsen för vad iallafall jag vågar förvara utan särskilda arrangemang. Hur gör ni med säker förvaring?
 
Det är redan kört då kriget kommer, strömavbrott flera år. Bäst att sticka norrut, gräva ner sig i snön eller marken.
 
C cpalm skrev:
Återkommer till detta med frågan om bränsle till ett bensindrivet elverk, jag får inte riktigt ihop det.

@Martin Lundmark - du nämnde tidigare i tråden att du räknat ut att 28 l räcker i en vecka. Antar att det bygger på faktiska provkörningar med ditt Honda Eu22-verk? Min fråga är om det gäller kontinuerlig eller intermittent drift, och vid vilket effektuttag? Läser att specad förbrukning är 1 l/timme, och antar att det är vid fullt effektuttag 2,2 kVA. Likväl väldigt långt ifrån 28 l/vecka.

Och även 28 l bensin börjar så smått närma sig gränsen för vad iallafall jag vågar förvara utan särskilda arrangemang. Hur gör ni med säker förvaring?
Hej cpalm

Underlaget till att beräkna teoretiska bränsleåtgången har jag hämtat från en finsk test av reservgeneratorer se inlägg #436 i denna tråd, kompletterat med jämförelser med andra som anger bränsleåtgång.

Som du läst i inlägg #58, här i tråden, där jag tidigt beskriver min planering (som sedan är något reviderad), så har jag batterier och en inverter som preliminärt system.

Energin i batterierna räcker till ett strömavbrott på 12 till 24 timmar. Om strömavbrottet är längre kan jag ladda batterierna genom att köra generatorn (intermittent) några timmar per dygn.

Jag har drygt den mängd bränsle jag beräknar behövs för en vecka och jag har mer än en plats att förvara bränsle och utrustning på, eftersom jag samtidigt försöker se om det går att hålla minst en backup för varje del i systemet. Det gäller även att bygga upp samverkan med andra.

Jag har beskrivit att jag fortfarande bygger upp min reservkraftanläggning. Den är inte klar, men den kan användas, om det skulle behövas.

Projektet är dessutom samordnat med ambitionen att minska min elanvändning (elenergibesparing).

Allteftersom så lär jag mig och korrigerar.
 
Redigerat:
C
OK. Som du själv ofta påpekar tror jag det är en stor risk med att förlita sig för mycket på teoretiska resonemang. Det är så många faktorer man lätt missar.

Som @Dilato påpekar i i #944 är en utmaning med (blysyra-)batterier i sammanhanget den begränsade laddströmmen och att det optimala är att cykla mellan 50-80% laddning, men då får du också bara ut ca. 100 Ah ur ett 300 Ah batteri. För mig föll den kalkylen rätt omgående. Det blir j-vligt dyrt att använda batterier för att kunna köra elverket i intermittent drift med hyfsat korta cykeltider.

Alltså räknar jag med i princip kontinuerlig drift. Säg 0,5 l/tim x 24 x 7 = 84 l/vecka. Sjuka mängder bensin...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
4 st jeepdunkar är väl inga konstigheter om man bor i hus.
Sen kanske man har en bil där det finns bränsle som man kan slanga ur om det skulle knipa
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
nino nino skrev:
4 st jeepdunkar är väl inga konstigheter om man bor i hus.
Sen kanske man har en bil där det finns bränsle som man kan slanga ur om det skulle knipa
Inga konstigheter, men hur många husägare sitter på 80 liter bränsle? Garanterat <5 %.

Likaså vatten. Hur många husägare sitter på 80 liter vatten?
 
C
nino nino skrev:
4 st jeepdunkar är väl inga konstigheter om man bor i hus.
Mja, förutom att det tangerar gränsen för vad som totalt är tillåtet att förvara så skulle jag själv inte ställa 100 liter bensin i t.ex. källaren eller ett vidbyggt garage eller förråd. För min egen del inte något annat utrymme heller för den delen. Kanske är jag som är överdrivet harig, men jag är rädd om mina byggnader och är försiktig med brandrisker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.