Anna_H Anna_H skrev:
Att satsa på kärnkraft för att kompensera bortfall är ju rätt meningslöst, man kan ju liksom inte ha dem stående i reserv och dra igång vid behov. Vilket texten ovan om Frankrike tydligt visar.
Kärnkraften är baskraften som bara går och går oavsett väder. Vattenkraften och kraftvärmeverk (olja) är den kraftkälla som får gå upp och ned i produktion beroende på om det blåser eller ej. Se gärna https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Alla energislag måste stå en viss tid för underhåll.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag avråder från att försöka lära ut hur man utför sabotage.
Vill man störa och sabotera elproduktion så är det effektivast att stödja och rösta på Miljöpartiet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Hej

Ikväll kan vi i DN läsa ”Risk att 112 inte går att nå vid elavbrott – nu får mobilstationer extra reservkraft”
https://www.dn.se/ekonomi/risk-att-...rott-nu-far-mobilstationer-extra-reservkraft/

”– Det är ju för att Svenska kraftnät har gått ut och sagt att det finns en reell risk för manuell förbrukningsfrånkoppling, säger Ove Landberg, chef för enheten för robusthet vid Post- och telestyrelsen. Redan sedan innan ska reservkraft finnas vid mobilbasstationer, för att inte mobilnätet ska gå ner vid ett elavbrott. Myndighetens föreskrifter anger att i tätorter med fler än 8000 invånare ska det finnas reservkraft för en timme, och mobilbasstationer i mer glest befolkade områden ska ha reservkraft för fyra timmar. Nu investerar myndigheten 2,3 miljoner kronor för att höja reservkraften till fyra timmar även i tätbefolkade områden i södra Sverige. – Om det blir manuell förbrukningsfrånkoppling har Svenska kraftnät kommunicerat att det kan handla om timmar. Då tror vi att om vi lyfter det till fyra timmar kommer man sannolikt kunna upprätthålla mobilnäten även under en manuell förbrukningsfrånkoppling, säger Ove Landberg. – Det viktigaste för oss är att se till att man kan ringa 112, så personer kan få hjälp av samhällets alarmeringstjänst. Reservkraften är i form av batterier som ska installeras på drygt hundra mobilbasstationer i elområde SE4. Var installationsplatserna ligger kommer sekretessbeläggas av myndigheten. Förhoppningen är att arbetet ska vara färdigt i januari.”

Vi skall vara medvetna om att vi inte är garanterade att mobiltelefonen går att använda för samtal, vid strömavbrott, även om vi håller den laddad.

Det som sker nu har ökat uppmärksamheten på samhällets beroende av elförsörjningen. Kommunikation och elförsörjning är dessutom ömsesidigt beroende av varandra.

Det vi själva kan göra, förutom att hålla våra mobiltelefoner laddade är att satsa på minst två oberoende kommunikationskanaler (kommunikationssätt) T.ex. mobilnät och bredbandsnät, och då får vårt bredbandsnät inte gå via mobiltelefonen.

Tills för något år sedan hade jag tre oberoende kommunikationskanaler från min bostad, telenätet (det som brukar kallas kopparnätet), mobilnätet och fibernätet. Idag har jag bara två (av varandra oberoende) nät, mobilnätet och fibernätet.

Hur har ni det?

Har ni två av varandra oberoende kommunikationskanaler från er bostad?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Ikväll kan vi i DN läsa ”Risk att 112 inte går att nå vid elavbrott – nu får mobilstationer extra reservkraft”
[länk]

”– Det är ju för att Svenska kraftnät har gått ut och sagt att det finns en reell risk för manuell förbrukningsfrånkoppling, säger Ove Landberg, chef för enheten för robusthet vid Post- och telestyrelsen. Redan sedan innan ska reservkraft finnas vid mobilbasstationer, för att inte mobilnätet ska gå ner vid ett elavbrott. Myndighetens föreskrifter anger att i tätorter med fler än 8000 invånare ska det finnas reservkraft för en timme, och mobilbasstationer i mer glest befolkade områden ska ha reservkraft för fyra timmar. Nu investerar myndigheten 2,3 miljoner kronor för att höja reservkraften till fyra timmar även i tätbefolkade områden i södra Sverige. – Om det blir manuell förbrukningsfrånkoppling har Svenska kraftnät kommunicerat att det kan handla om timmar. Då tror vi att om vi lyfter det till fyra timmar kommer man sannolikt kunna upprätthålla mobilnäten även under en manuell förbrukningsfrånkoppling, säger Ove Landberg. – Det viktigaste för oss är att se till att man kan ringa 112, så personer kan få hjälp av samhällets alarmeringstjänst. Reservkraften är i form av batterier som ska installeras på drygt hundra mobilbasstationer i elområde SE4. Var installationsplatserna ligger kommer sekretessbeläggas av myndigheten. Förhoppningen är att arbetet ska vara färdigt i januari.”

Vi skall vara medvetna om att vi inte är garanterade att mobiltelefonen går att använda för samtal, vid strömavbrott, även om vi håller den laddad.

Det som sker nu har ökat uppmärksamheten på samhällets beroende av elförsörjningen. Kommunikation och elförsörjning är dessutom ömsesidigt beroende av varandra.

Det vi själva kan göra, förutom att hålla våra mobiltelefoner laddade är att satsa på minst två oberoende kommunikationskanaler (kommunikationssätt) T.ex. mobilnät och bredbandsnät, och då får vårt bredbandsnät inte gå via mobiltelefonen.

Tills för något år sedan hade jag tre oberoende kommunikationskanaler från min bostad, telenätet (det som brukar kallas kopparnätet), mobilnätet och fibernätet. Idag har jag bara två (av varandra oberoende) nät, mobilnätet och fibernätet.

Hur har ni det?

Har ni två av varandra oberoende kommunikationskanaler från er bostad?
Ja vi har det. Mobil på två olika operatörer och bredbandstelefoni. Naturligtvis är nätverksutrustningen säkrad med nödkraft här hemma men stort frågetecken hur det är ordnat med den saken utanför hemmet.

Hur får man reda på det ? Eller är sådant hemligt?
 
  • Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
Hej alla.

Här där jag bor, dör inkommande bredbansdfiber omedelbart när det blir strömavbrott i byn. Till råga på allt, så dör fiberkommunikationen om det blir strömavbrott i någon by "uppströms" fibernätet.

Nu är jag radioamatör och har en rejäl batteribank (12V 1200Ah) som även kan mata amatörradioapparaterna så därigenom har jag möjlighet till både kort- som långdistans kommunikation om även mobiltelefonin slås ut.

Med batteribanken och en 4KW sinusinverter så driver jag kyl/frys, kaffebryggare, lite belysning samt pelletspannan med c-pumpar utan problem ett par dygn.

Om nu strömabrottet blir längre så drar jag fram ett av elverken och laddar batteribanken dagtid med en lite större laddare (100A).

All in/omkoppling sker i dagsläget helt manuellt men jag har planer på att fixa en korrekt reservkraftkopplare för att förhindra missar i in/omkopplingarna.

Då jag har 2 borrhål på tomten, så räknar jag med att dessa borde bli ett godkänt jordtag för elverks/inverterdriften.

Jag har provkört hela systemet under ett dygn utan problem. Däremot har jag inte kopplat in amatörradiostationerna ännu, men det handlar om max en timmas jobb att fixa den delen.

@Elajomannen
Du får kolla med din bredbandsnätleverantör, dom borde kunna ge svar om det nu inte är som med Piteenergi där elsidan inte verkar prata med bredbandssidan och ingen verkar ha koll på just den delen:cry:
 
  • Gilla
Martin Lundmark och 1 till
  • Laddar…
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är en, redan känd, svaghet att det är mycket enkelt att slå ut en transformator genom att skjuta hål i kylaren för transformatoroljan.
Bryan Smith visade sina planer på att driva sin traktor på olja från stolptransformatorer i ett avsnitt av Doomsday Preppers, som tidigare fanns på youtube:
"Now, since he’s going to be a ‘farmer’, he needs fuel for his shiny new tractor, so he and the buddy find an old electrical transformer—donated by the power company apparently—which he says is full of mineral oil. He shoots a few holes in it and they catch the greasy cascade in a tarp."

tommib tommib skrev:
Min föredragna metod, som för all del kräver lite mer i fråga om både teknik och manskap, involverar större drönare, stålwire och ett par stamnätsledningar i skogen samtidigt.
Tror du inte att Ryssland har förberett för att släppa kolfibernät över stamledningarna? Lätt material som leder ström.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib
C civilingenjören skrev:
Tror du inte att Ryssland har förberett för att släppa kolfibernät över stamledningarna? Lätt material som leder ström.
Amerikanerna har definitivt minst ett sådant vapen (BLU-114/B).

Huruvida ryssarna har det eller inte är mer osäkert. De borde* använda det i Ukraina i så fall istället för att bara lobba in gamla S-300 och liknande i transformatorstationerna.

Min tanke rörde mer ickestatliga aktörer. Då är kolfibernät kanske lite överkurs.

* som i att det vore rationellt för dem. Inte att jag tycker att de borde bomba Ukraina. Det är efterblivet och ren ondska.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Min tanke rörde mer ickestatliga aktörer. Då är kolfibernät kanske lite överkurs.
Ja det är just det som är lite spännande. Vi har angreppet i Kalifornien som polisen då tyckte luktade "profs". Dvs man hade undvikit att göra den mängd av misstag som "vanliga" kriminella brukar göra. Men vi vet inget mer om det; om det t ex var ett försök till utpressning, förberedelse/övning för angrepp eller vad.

I Sverige så har vi ju fällningen av TV-masten i Borås som lite liknar i det att vi inte har någon aktör, eller ens en rimlig (iaf öppet) misstänkt, och ingen som direkt skulle gynnas av ett sådant angrepp.

Så det är ur ren säkerhetssynpunkt egentligen underligt att vi inte sett mer påverkan på vår el-infrastruktur. Det vore som sagt mycket enkelt att få stor utdelning för en liten insats. Och i USA så verkar det vara högerextrema krafter som följt uppmaningar i någon skrift med syfte att kasta samhället i kaos så att vissa folkgrupper "skulle visa sitt rätta ansikte". De verkar dock inte ha haft någon större framgång med det. Så stor blev inte påverkan.

Och det är kanske det vi får hoppas på i den nära framtiden. Dvs att angrepp på elnätet till sin natur blir mer "weapon of mass irritation". Det får inte det genomslag som "lastbil genom folksamling" får. Den enda grupp man skulle kunna tänka sig vore väl i så fall någon form av eko-terrorister. MEN dessa brukar ju inte sätta elförsörjning/användning högst på listan så det får vi väl se som mera långsökt.

Vi har haft angrepp på stolpar till stamnätet för många, många år sedan, av liknande grupperingar, men de hade inte tillräcklig organisation och stöd för att få någon direkt framgång, och vad jag minns så lyckades man inte ens fälla stolpar, utan de blev bara skadade.

Som sagt. Den som lever får se. Men man kanske skulle köpa en generator ändå. Bara för att... ;)
 
Förra veckan när det var kallt och dyr el så blev det ett light test ang om man klarar en vecka utan el...
Nu har vi haft el och värmepumpen har varit igång men vi har eldat i kaminen varje dag och i kokspisen där vi även lagat våran mat.

Så vi hade inte igång vanliga spisen på hela v50 så maten klarar vi och värmen är jag rätt säker på att vi klarar då vi även har en vedeldad bastu i andra änden av huset, får förvisso haka av 2st dörrar för att få ut värmen men det är ju enkelt.
Nån form av 12v fläkt för att blåsa runt värmen från bastun vore bra.

Det som kan ställa till det är att veden tar slut, har bara haft ca 3kbm ved men till nästa år så får man nog fylla upp med minst det dubbla gärna 10kbm
 
  • Gilla
Greger_08 och 1 till
  • Laddar…
Att bygga ett större vedförråd står på min att göra lista för sommaren.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag gjorde skoterförrådet till vedbod och vedboden på 9kvm till skrotförråd, blir vedbod där igen i vår sommar
 
nino nino skrev:
Förra veckan när det var kallt och dyr el så blev det ett light test ang om man klarar en vecka utan el...
Nu har vi haft el och värmepumpen har varit igång men vi har eldat i kaminen varje dag och i kokspisen där vi även lagat våran mat.

Så vi hade inte igång vanliga spisen på hela v50 så maten klarar vi och värmen är jag rätt säker på att vi klarar då vi även har en vedeldad bastu i andra änden av huset, får förvisso haka av 2st dörrar för att få ut värmen men det är ju enkelt.
Nån form av 12v fläkt för att blåsa runt värmen från bastun vore bra.

Det som kan ställa till det är att veden tar slut, har bara haft ca 3kbm ved men till nästa år så får man nog fylla upp med minst det dubbla gärna 10kbm
Hej nino

Jag blir glad när jag läser att du (och andra) testar den lösning som ni tänker använda i ”skarpt läge”. Att redan nu ha en ”teoretisk lösning” är bra. Men det är först när man använder lösningen som man ser vad som fattas och då kan man komplettera i tid. När strömavbrottet startat finns oftast inte tid och möjlighet att lägga till något ytterligare.

Det är även bra att ha en ”backup” för de olika delarna i beredskapen. Om elverket eller spisen plötsligt inte fungerar vad gör du då? Om veden, tändstickorna eller bränslet tar slut hur hanterar du det?

Det handlat inte om ”överdrivna” satsningar. Utan genom att tänka igenom i tid inse att ofta så kan saker lösas på två eller flera sätt, och se till att det som behövs som reservlösning inte saknar en väsentlig komponent.

Sänkte under veckan temperaturen inomhus från 20 till 18,5 grader och eldade vid några tillfällen samt observerade hur eleffekten och temperaturen ändrades, väl medveten om att vid strömavbrott ger inte bergvärmepumpen något tillskott i värme.

Det tar tid för temperaturen inomhus att sjunka efter ett strömavbrott. Tidigare erfarenheter är ca 0,5 grader/timmen vid ca 10 minusgrader Denna hastighet minskar med sjunkande inomhustemperatur, eftersom skillnaden i temperatur inne/ute minskar.

De batterier jag har uppladdade klarar ca 12–24 timmar innan jag ”måste” ladda dem. Det betyder att jag klarar ett tas strömavbrott innan jag ”måste” elda eller starta generatorn och ladda batterierna. Kan vara bra att veta om man måste prioritera bland insatser direkt efter ett strömavbrott.

Jag har planerat att klara minst en vecka men den tiden kan naturligtvis förlängas genom tillförsel av mer bränsle. Förutom ved så har jag pellets (som kan användas både till att värma huset och till matlagning). Fotogenvärmare, fotogenlampor, oljelampor, stearinljus, värmeljus, ficklampor, batterier etc. är bra att ha om man måste ”improvisera” extra värme och ljus.

Hur ser reservkapaciteten ut för er andra?
 
Jag tror och hoppas att man inte kommer dit...
Bor ju trots allt i ett samhälle med det mesta...

Men kommer man dit och veden tar slut och ingen lösning i sikte, fler än mig bör ju vara i samma sits då så ingen säljer ved, så får man väl börja riva uthus och elda med.
Ta skoter och kälke och hämta torrved i skogen.
Bjuda hem bekanta att bo här som har ved men bara kamin utan kokmöjligheter osv
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej nino

Jag blir glad när jag läser att du (och andra) testar den lösning som ni tänker använda i ”skarpt läge”. Att redan nu ha en ”teoretisk lösning” är bra. Men det är först när man använder lösningen som man ser vad som fattas och då kan man komplettera i tid. När strömavbrottet startat finns oftast inte tid och möjlighet att lägga till något ytterligare.

Det är även bra att ha en ”backup” för de olika delarna i beredskapen. Om elverket eller spisen plötsligt inte fungerar vad gör du då? Om veden, tändstickorna eller bränslet tar slut hur hanterar du det?

Det handlat inte om ”överdrivna” satsningar. Utan genom att tänka igenom i tid inse att ofta så kan saker lösas på två eller flera sätt, och se till att det som behövs som reservlösning inte saknar en väsentlig komponent.

Sänkte under veckan temperaturen inomhus från 20 till 18,5 grader och eldade vid några tillfällen samt observerade hur eleffekten och temperaturen ändrades, väl medveten om att vid strömavbrott ger inte bergvärmepumpen något tillskott i värme.

Det tar tid för temperaturen inomhus att sjunka efter ett strömavbrott. Tidigare erfarenheter är ca 0,5 grader/timmen vid ca 10 minusgrader Denna hastighet minskar med sjunkande inomhustemperatur, eftersom skillnaden i temperatur inne/ute minskar.

De batterier jag har uppladdade klarar ca 12–24 timmar innan jag ”måste” ladda dem. Det betyder att jag klarar ett tas strömavbrott innan jag ”måste” elda eller starta generatorn och ladda batterierna. Kan vara bra att veta om man måste prioritera bland insatser direkt efter ett strömavbrott.

Jag har planerat att klara minst en vecka men den tiden kan naturligtvis förlängas genom tillförsel av mer bränsle. Förutom ved så har jag pellets (som kan användas både till att värma huset och till matlagning). Fotogenvärmare, fotogenlampor, oljelampor, stearinljus, värmeljus, ficklampor, batterier etc. är bra att ha om man måste ”improvisera” extra värme och ljus.

Hur ser reservkapaciteten ut för er andra?
Jag ska hjälpa en bonde här i närheten med en kontroll av hans reservkraft, blir nog nu i veckan. Det är ett traktordrivet verk och inte överdrivet dimensionerat för anläggningen snarare tvärtom. Tänkte då på din tråd även om det inte direkt är en bostad även om den också matas i detta fallet.

Då du brukar vara intresserad av diverse mätningar mm tänkte jag fråga om det är något du skulle vilja ha gjort när vi ändå kör olika prov där? Tex frågorna som brukar dyka upp om den känsliga elektroniken, reservnätets mer svaga karaktär osv. Det finns en hel del utrustning där som jag skulle beteckna som lika eller mer känslig än normala konsumentprodukter samtidigt större laster både direkt-, mjukstartade och omformarstyrda som kan agera fiender.
 
  • Gilla
Melle1910
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag tror och hoppas att man inte kommer dit...
Bor ju trots allt i ett samhälle med det mesta...

Men kommer man dit och veden tar slut och ingen lösning i sikte, fler än mig bör ju vara i samma sits då så ingen säljer ved, så får man väl börja riva uthus och elda med.
Ta skoter och kälke och hämta torrved i skogen.
Bjuda hem bekanta att bo här som har ved men bara kamin utan kokmöjligheter osv
Hej nino

Jag hoppas att jag inte behöver använda det jag förbereder för….

När min omgivning tycker att samtalen om hemberedskap känns jobbigt negativt, då brukar jag berätta att egentligen klarar man sig långt om man har gott om mat och en personvåg!

Vid strömavbrott ställer man personvåg innanför dörren så man kan väga de grannar man bjuder in på mat och värme i samband med strömavbrott.

Mitt hus behöver ca 280 W/grad temperaturskillnad inne ute.

Om det är minus 10 grader och önskad inomhustemperatur är plus 20 grader då är temperaturskillnaden inne/ute 30 grader.

Effektbehovet för att hålla huset på 20 grader innomhus är då 30x 280W= 8 400 W

En person i vila avger ca 1 W per kg kroppsvikt. Det innebär att jag behöver bjuda in 8 400 kg människor dvs 8 400/75 personer = 112 personer. Är personerna i rörelse/arbete då behövs hälften

På 250 kvadratmeter blir det drygt 2 kvadratmeter per person om vi inte rör på oss, Kör vi jullekar har vi ca 4,5 kvadratmeter per person att röra oss på.

Det blir trångt men vi håller värmen:)
 
  • Gilla
  • Haha
arasmus och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.