K karlmb skrev:
Eller har du en lag som förbjuder den, Zodde?
Har öht aldrig kommenterat modellen.
Kan du inte hålla dig till dom du debatterar med?
Och argumentera för sakfrågan istf att blanda in enskilda skribenter

P paralun skrev:
Jo det blir väl inte bättre mer än för stunden.
Vi måste ju ta oss samman och bygga upp energisystemet igen.
Tyskland har nog för länge sedan insett hur tokigt det blev.
Ukraina kan pågå länge men för gasen är det kört.
Jag tror på en normal värld, utan krig och med normala gaspriser. Om det tar 1 månad 1år lr 3år vet jag inte men vi kommer tillbaka till normalen, det har vi alltid gjort.

D
Z Zodde skrev:
Jag tror på en normal värld, utan krig och med normala gaspriser. Om det tar 1 månad 1år lr 3år vet jag inte men vi kommer tillbaka till normalen, det har vi alltid gjort.
Nja, tvärtom, varje kris lämnar efter sig spår och en hel del förändringar tenderar att bli permanenta, tveksamt om vi någonsin kommer få tillbaks låga priser, man vågar nog inte bygga så sårbart igen och då blir priset högre.

• Gilla
sandos
  • Laddar…
Tabell med timmar och priser för olika SE-zoner. Prisfluktuation över en natt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I natt kan ni passa på att bada inför julen :crysmile:(y)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Om Elpriset stiger i hela Europa är det ingen som tror att Nordpool har skulden, varför menar du en börs ska ifrågasättas?
? Obegripligt inlägg. Du vet vad vi ifrågasätter.

Z Zodde skrev:
Att Nordpool bara är en handelplats (börs) är ju precis det jag hävdat hela tiden, läs vad jag skriver igen. :)

Sen startade det som blev Nordpool med Norska avregleringen 1991, Sverige avreglerade först 1996.
Priset var de facto rekordlågt 2012-2020 innan gaspriserna började stiga.
När vår elmarknad avreglerades steg elpriset. Det var många som förundrades över det faktumet. I Norge sjönk det iaf till en början. Mellan 1996 fram till 2012 så var inte elpriset jättehögt heller men betydligt högre än de senaste åren ha. Men oavsett så har vi höga elpriser därför att vi är tvingade att hålla uppe tillgången på el i europa vilket vi gör utan protest. Gaspriserna har inte ett dugg med våra elpriser att göra då vi inte använder gas i någon större utsträckning. Men eftersom vi finner oss i att låta t.ex Tysklands energiklanteri påverka oss så får vi ha skiten. Våra fega politiker vågar inte göra ett dugg åt läget. Sverige håller på att genom politiska felbeslut nämna sig U-landsstatus. Djupt tragiskt.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Norge har 18 utlandskablar
Nr 17 av 18 togs i kommersiell bruk samtidigt som gaspriset/elpriset började stiga

När Nr 18 togs i kommersiell bruk hade priserna redan stigit ordentligt.

Redan INNAN kabel 17+18 togs i bruk hade vi en längre tid haft ungefär samma elpris som övriga Nordeuropa.

Frågan man måste ställa sig då är :
Var det dessa 2 kablar som gjorde att Elpriset steg kraftigt i hela Europa

Eller

Var det strypta gasleveranser som fick gaspriset att stiga och därmed också elpriset.
Anledningen till att vi har höga elpriser beror på att vi är ihopkopplade med övriga Europa. Hade vi inte varit det hade gaspriserna inte påverkat något.
Sedan kan man fråga sig vad det är som drar el nere i europa? Dom har ju inte el för uppvärmning på samma sätt som vi. Det är gas som står för största delen men jag kan ju ha missat något.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Att de har brist på gas kanske?

D djac skrev:
Nja, tvärtom, varje kris lämnar efter sig spår och en hel del förändringar tenderar att bli permanenta, tveksamt om vi någonsin kommer få tillbaks låga priser, man vågar nog inte bygga så sårbart igen och då blir priset högre.
Ok, vi kommer inte 100% tillbaka men 80-90% tror jag stenhårt på och thats good enough 4me

G Guzzen1 skrev:
När vår elmarknad avreglerades steg elpriset. Det var många som förundrades över det faktumet. I Norge sjönk det iaf till en början. Mellan 1996 fram till 2012 så var inte elpriset jättehögt heller men betydligt högre än de senaste åren ha. Men oavsett så har vi höga elpriser därför att vi är tvingade att hålla uppe tillgången på el i europa vilket vi gör utan protest. Gaspriserna har inte ett dugg med våra elpriser att göra då vi inte använder gas i någon större utsträckning. Men eftersom vi finner oss i att låta t.ex Tysklands energiklanteri påverka oss så får vi ha skiten. Våra fega politiker vågar inte göra ett dugg åt läget. Sverige håller på att genom politiska felbeslut nämna sig U-landsstatus. Djupt tragiskt.
Tvärtom faktiskt. Mellan 2012-2020 hade vi rekordlåga elpriser

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Anledningen till att vi har höga elpriser beror på att vi är ihopkopplade med övriga Europa. Hade vi inte varit det hade gaspriserna inte påverkat något.
Sedan kan man fråga sig vad det är som drar el nere i europa? Dom har ju inte el för uppvärmning på samma sätt som vi. Det är gas som står för största delen men jag kan ju ha missat något.
Anledningen varför vi hade rekordlåga priser 2012-2020 var just för att vi var ihopkopplade ned Europa. Att med ett krig i Europa klaga på en modell som varit positiv för oss i nästan ett decennium blir för drygt.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Brist? Detta ord från dig igen?
Det är ingen gas brist på kontinenten, det finns absolut gas men den är dyrare än tidigare och vissa kanske köper ett elektriskt värmeelement i stället och hoppsan det gick åt mer el!

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har någon varit utan gas?

• Haha
Kilrain
  • Laddar…
Okej, fel ord. Dyr gas borde jag ha skrivit.

K karlmb skrev:
Vilken?
Jag svarade på inlägget innan mitt, det var detta jag avsåg:

Tanken är att elnätet i Europa ska kopplas ihop till en marknad.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.