45 001 läst · 58 svar
45k läst
58 svar
Hur provtrycka golvvärme?
Fråga:
Har precis som på bilden på första inlägget här, Wirsbo golvvärmefördelare. Nu över till frågan... vilken trådlös reglerutrustning finns på marknaden ( har 6st slingor). Vad rekomenderas och var skall man handla? Hos rörgubben på orten eller... Vad kostar kalaset? Är det värt det?
Finns det någon ny utvecklad variant på marknaden?
Har precis som på bilden på första inlägget här, Wirsbo golvvärmefördelare. Nu över till frågan... vilken trådlös reglerutrustning finns på marknaden ( har 6st slingor). Vad rekomenderas och var skall man handla? Hos rörgubben på orten eller... Vad kostar kalaset? Är det värt det?
Om jag skulle få för mig att skaffa reglering till fördelarna skulle det bli Wirsbo. Har ingen erfarenhet av några produkter av denna typ men Wirsbo litar jag på.Rapid skrev:Fråga:
Wirbo kommer med nya termostater och andra prylar inom en snar framtid påstod säljaren på Rinkaby i tisdags när jag var där.
Skall komma inom nån månad eller så.
Skall komma inom nån månad eller så.
Behöver jag verkligen termostater? Har en öppen planlösning men med sex olika slingor. När man reglerar den ena så måste ju den andra ändra sig exakt lika ( i princip).
Funderar på att skaffa en rumsgivare i stället och som i sin tur ändrar framledningstemperaturen. (FrånluftsVP IVT490).
Har kollat länken och ser att det är ett jättepaket. Skall detta verkligen upp på väggarna. Jag kommer att försöka slippa dessa "åbäken" på väggarna. Trenden är ju att allt (!) allt (!)skall vara dolt.
Funderar på att skaffa en rumsgivare i stället och som i sin tur ändrar framledningstemperaturen. (FrånluftsVP IVT490).
Har kollat länken och ser att det är ett jättepaket. Skall detta verkligen upp på väggarna. Jag kommer att försöka slippa dessa "åbäken" på väggarna. Trenden är ju att allt (!) allt (!)skall vara dolt.
Köp inte trådlösa givare/termostare av märket LK dom som utvecklat dessa måste ha haft kräftskiva kvällen innan. VARNING köp inte dessa, sämsta kvaliten inom elbranschen, rusta har bättre kvalitet.
Rapid,
har du fler slingor i huset eller har du några fler våningar med konventionella vatten element? IVT490 har väl bara ett framledningsrör ?
Har du trä golv? då måste du begränsa golvets temperatur..
Har du möjlighet att dra en kabel till termostaten?
I så fall räcker det med:
1 termostat
6 st styr don (den som ökar resp minskar flödet i slingan )
1 Transformator 240 Volt / 24 VOlt
Lite koppligsklämmor/sockerbitar.
Så slipper du köpa en onödig styrbox....
Blir i alla fall billigare.
/Lycka till
Rapid,
har du fler slingor i huset eller har du några fler våningar med konventionella vatten element? IVT490 har väl bara ett framledningsrör ?
Har du trä golv? då måste du begränsa golvets temperatur..
Har du möjlighet att dra en kabel till termostaten?
I så fall räcker det med:
1 termostat
6 st styr don (den som ökar resp minskar flödet i slingan )
1 Transformator 240 Volt / 24 VOlt
Lite koppligsklämmor/sockerbitar.
Så slipper du köpa en onödig styrbox....
Blir i alla fall billigare.
/Lycka till
Vilken maxtemp tål parketten? Låt mig gissa max 27 grader. Hur skall Frånluftsvärmepumpens elektronik fatta det? Framledningstempen kan ju gå upp till 30-40 grader i helt beroende på hur temperaturen utomhus utvecklas.
Det verkar som att golven riskerar att bli för varma ( parkett Boen 14mm)
Har sex olika slingor i golvet, men ett framledningsrör. Övervåning elradiatorer.
IVT49 har möjlighet att ansluta rumsgivare. Skall nog göra detta trots att vi inte förberett rör i väggar för detta. Om man eldar i braskamin så måste ju elektroniken i pannan få info om detta och dra ner framledningstempen.
Lutar nu åt en rumsgivare.
Hur begränsar man tempen i IVT490?
Det verkar som att golven riskerar att bli för varma ( parkett Boen 14mm)
Har sex olika slingor i golvet, men ett framledningsrör. Övervåning elradiatorer.
IVT49 har möjlighet att ansluta rumsgivare. Skall nog göra detta trots att vi inte förberett rör i väggar för detta. Om man eldar i braskamin så måste ju elektroniken i pannan få info om detta och dra ner framledningstempen.
Lutar nu åt en rumsgivare.
Hur begränsar man tempen i IVT490?
Om det är intressant så har jag trådlösa termostater och reglerdon från Wirsbo liggandes.
Vet fortfarande inte riktigt om jag skall ha dem eller inte. Som jag har fattat det så är det bättre att låta värmepumpen sköta regleringen, men det visste jag inte när jag köpte golvvärmeprylarna.
Vet fortfarande inte riktigt om jag skall ha dem eller inte. Som jag har fattat det så är det bättre att låta värmepumpen sköta regleringen, men det visste jag inte när jag köpte golvvärmeprylarna.
Borde gå att begränsa framlednings temperaturen i pannan.
Har du bara golvvärme slingor anslutna till IVT490 så är det lungt, annars kan det bli lite snålt att skicka ut 27 grader i vanliga vatten element, när det är 20- minus grader ute...
Har du bara golvvärme slingor anslutna till IVT490 så är det lungt, annars kan det bli lite snålt att skicka ut 27 grader i vanliga vatten element, när det är 20- minus grader ute...
Japp det kan du, under värmestystems inställningar, där har du V och H parametrar, H ställer du på max 27 grader, så enkelt borde det vara.
Sedan fär du fin justera temperaturen beroende på ytter temperaturen.
Sedan fär du fin justera temperaturen beroende på ytter temperaturen.
Vad är det för fel på LK's trådlösa? Har dessa men har inte kopplat in dessa (förstod egentligen inte inkopplingsbeskrivningen av den del man sätter på fördelaren, men ska fixas snart).el_richard skrev:
Har du den del som består av en bit kabelkanal med borrade hål för knapparna?
Det följer med 2 olika transformatorer.
Att dom inte kunde bygga en bättre centralenhet med:
inbyggda transformatorer
dragavlastning för kablarna (tillverkaren sa att det inte krävdes, men det är mycket bättre med detta)
knappar som inte lossnar och ramlar bort när man öppna locket.
En ordentlig summer som indikerar att man har fått radio kontakt med sändare.
Så mitt tips till dig är att byta dessa till wirsbo, det är samma gängor på fördelaren... så du kan byta fabrikat på styrningen...
/Lycka till
Det följer med 2 olika transformatorer.
Att dom inte kunde bygga en bättre centralenhet med:
inbyggda transformatorer
dragavlastning för kablarna (tillverkaren sa att det inte krävdes, men det är mycket bättre med detta)
knappar som inte lossnar och ramlar bort när man öppna locket.
En ordentlig summer som indikerar att man har fått radio kontakt med sändare.
Så mitt tips till dig är att byta dessa till wirsbo, det är samma gängor på fördelaren... så du kan byta fabrikat på styrningen...
/Lycka till
Jo det är intressant. (Jag har sex olika slingor).Bergling skrev:
Visserligen tycker jag wirsbo- grunkorna ser aldeles för överdimensionerade ut ( fula), men jag åker nog på att köpa och skruva dit hela paketet. Vad är troligt pris?
V och H? Vad står detta för?el_richard skrev:
Vilket nummer är det i menyfunktonen?
Kan man föresten stänga av framledningen helt under en tid, och bara ha varmvatten i kåken ( tex pga varmt väder ute), eller stänger flv-pumpens elektronik av cirkulatonspumpen eller shuntmotorn helt om tempen ute går över 20 grader?
Jag har löst problemet genom att jag parallellförflyttat framledningskurvan nedåt ( - 4 grader). Kanske finns enklare och snyggare lösning.
v och h är kurvan högsta resp lägsta värdet...