20 874 läst · 50 svar
21k läst
50 svar
Grannen bygger Attefall 5.5 meter från mitt bostadshus. OK?
Det lär som ovan framkommer inte vara några större problem för grannen att få till sitt attefallshus, möjligen lite fördyrade åtgärder som behöver göras. Om du låter dem utföra det fel och sen klagar, bara för att jävlas, så kommer det förstås kosta ännu mer.T TEDN skrev:
Men är det så att du vill vara en god granne så är det ju till grannen du går med uppgifterna om brandskydd och påpekar att detta ska uppfyllas. Det KAN ju vara så att grannen annars blir sugen på 4 meter hög tuja-häck mot er tomt i framtiden eller något ännu värre.
Jo jag påpekade det för dem i ett tidigt skede att jag funderade över brandskyddet så att de tar med det med samma motivering som du skrev. Som det är tänkt att se ut så är den där häcken något jag hoppas på att de sätter upp. huset är ju ändå 4 meter plus grund så det är ju finare med något grönt. Dock så kan vi inte ha så fina häckar här uppe, får bli granar isåfall.Tomtom79 skrev:Det lär som ovan framkommer inte vara några större problem för grannen att få till sitt attefallshus, möjligen lite fördyrade åtgärder som behöver göras. Om du låter dem utföra det fel och sen klagar, bara för att jävlas, så kommer det förstås kosta ännu mer.
Men är det så att du vill vara en god granne så är det ju till grannen du går med uppgifterna om brandskydd och påpekar att detta ska uppfyllas. Det KAN ju vara så att grannen annars blir sugen på 4 meter hög tuja-häck mot er tomt i framtiden eller något ännu värre.
Vad jag förstår kommer "4.5 meter" ifrån att det krävs nio meter mellan byggnader för att eld inte kan spridas (typ) så om alla håller sig 4.5 meter från tomtgräns så blir det "aldrig" några brandproblem. Så i detta fall har handläggaren totalt fel eftersom ena sidan inte hållit sina 4.5 meter.T TEDN skrev:
PS. Min gamla kommun (Lindesberg) tolkade lagarna att en EL60 var lika med EL30+EL30, jag fick välja själv (hade 8 meter mellan två bostadshus så jag gjorde dubbelgips på väggar och Minerit under takfoten på båda för att nå EL30)
Det är ingen särskild tolkning. I Reglerna står det att man ska uppfylla antingen EI60 på en vägg, eller EI30 på båda.J jocek skrev:
EI, inte EL...
Liknande trådar
-
Bygger stödmur mot grannens tomt
Grund & Markarbeten -
Bygga attefall mot grannens attefall?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad händer om man bygger större vid attefallsutbyggnad?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur ska man tänka här? Grannen vill bygga ett attefallshus 60cm från vår fasad
Bygglov -
Grannen bygger ut altan mot vår gräns
Juridik